Hej,

Jag äger en fastighet där det finns ett hus (på ofri grund) som ägs av en annan familj. Huset har stått där sedan början av 1900-talet, medans fastigheten (marken med andra byggnader) förvärvades av mig för ca 15 år sedan. Byggnaden finns inritad på min fastighetskarta. Husägaren har ej nyttjat huset de senaste 15åren. Det finns inga papper ex. servitut eller liknande på nyttjandet av min mark, eventuella muntliga avtal kan ha skett får länge sedan (gammal hävd?), men ingen av dessa personer är längre i livet. Inga arrenden har utgått.
Jag har nu behov av byggnaden alternativt för nybyggnation på platsen där huset står och jag har påbörjat förhandling med ägaren.
Jag vill nu veta vad som gäller juridiskt kring detta. – Vilka rättigheter har husägaren och vilka rättigheter har markägaren (jag).
1. Om vi ej får köpa byggnaden, kan vi då tvinga ägaren av huset att flytta huset?
2. Vad har husägaren för rätt att fortsätt ha kvar byggnaden?
3. Finns det andra aspekter kring detta?

Redigerat:
Det har funnits några trådar här tidigare om liknande frågor. Jag tror att det iofs. är ganska komplicerat. Men OM det inte finns något skriftligt, ex. ett arrendeavtal så tror jag inte att husägaren har någon rättighet överhuvudtaget. Dvs. du har aldrig rätt att bara ta över huset, men jag tror att du kan begära handräckning från kronofogden för att få bort huset. Jag är väldigt osäker på det.

Vad är det för typ av hus? En villa, ett garage? Om det inte använts på 15 år så bör det vara ganska risigt vid det här laget. Det kanske också spelar in i förhandlingarna.

Om marken inte är detaljplanelagd kan det vara klokt att ansöka om bygglov medan stugan står kvar. River man och låter tomten stå tom räknas det som ändrad markanvändning, vilket betyder att markägaren inte lika säkert kan räkna med bygglov för ett ersättningshus.

Ur denna aspekt spelar husets skick i stort sett ingen roll. Den byggrätt huset ger tomten är ändå värd en slant utöver byggnadsvärdet som sådant.

Hej och tack för alla svar.

Det är ett fritidshus som är otaxerat, dvs värde under 50ksek och ligger utanför detaljplanerat område. Enligt Lantmäteriet finns det inga noteringar om eventuella arrenden eller servitut kopplat till min fastighet. Alltså papperslöst. Och skicket är renoveringsobjekt.

Enklast vore om jag fick köpa det, men det bud jag givit gillas ej av husägaren. Enligt mig har de i så bara alternativet att flytta huset. På inrådan av Lantmäteriet kan man få hjälp av kronofogden att avhysa "gästerna"

någon som har erfarenhet av detta?

Katanamannen

• Gilla
Fransroland
  • Laddar…
Att stugan är byggd utan bygglov och utan markägarens tillstånd hindrar inte att den kommer att underlätta bygglov för "oförändrad markanvändning". Rivs stugan av någon (kronofogden eller stugägaren själv) förändras markanvändningen, och du riskerar få nobben till bygglov av byggnadsnämnden.

Om byggnaden rivs i kronofogdens regi hamnar räkningen hos stugägaren. Detta brukar utgöra ett påtryckningsmedel i slutändan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.