1 632 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Nedgjuten läckande oljeledning, dolt fel?
Vi har nyligen köpt ett hus (byggt 58). I ett av källarrummen fanns en golvskada som vi gissade kunde vara orsakad av fukt eller salt eller liknande. Vi rev bort alla golvplattor och började så smått bila upp runt skadan (därunder står det vatten) och då kom den starka dieselstanken. Nu är hela golvet uppbilat och i andra änden av rummet ligger en gammal ledning från den gamla borttagna oljetanken nedgjuten. Runt om ledningen är betongen mörk av olja.
Skulle detta kunna vara ett sk dolt fel?
Och vad ska man göra åt problemet? Kostnad?
Skulle detta kunna vara ett sk dolt fel?
Och vad ska man göra åt problemet? Kostnad?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Tjaa.. OK det fanns en skada som ju innebär att man måste göra en fördjupad undersökning, låter troligt att oljan skulle ha upptäckts i så fall. Men det går att resonera på flera olika sätt.
Det som väl kanske är lite läskigt här är ju var ledningen kommer ifrån, du skirver att den kommer från en borttagen tank, men du är säker på att den inte kommer utifrån då? Tänkte om det kan finnas en nedgrävd tank med en slatt kvar i botten.
Om det är helt klart att det inte finns någon tillförsel av olja överhuvudtaget till röret och det är rimliga mängder betong som är indränkta, då borde det ju räcka att bila bort all "smittad betong". Om det finns olja även i maken under betonggolvet så vet jag inte vad man gör. Om man bara gjuter igen så tror jag att dte finns risk att oljan tränger upp, men jag vet inte.
Det som väl kanske är lite läskigt här är ju var ledningen kommer ifrån, du skirver att den kommer från en borttagen tank, men du är säker på att den inte kommer utifrån då? Tänkte om det kan finnas en nedgrävd tank med en slatt kvar i botten.
Om det är helt klart att det inte finns någon tillförsel av olja överhuvudtaget till röret och det är rimliga mängder betong som är indränkta, då borde det ju räcka att bila bort all "smittad betong". Om det finns olja även i maken under betonggolvet så vet jag inte vad man gör. Om man bara gjuter igen så tror jag att dte finns risk att oljan tränger upp, men jag vet inte.
Troligen är marken under förorenad och behöver saneras. Ta jordprov för att vara säker, 1dl diesel kan förorena stora mängder grundvatten!
Gamla tanken var nedgrävd utanför huset, och den "nya" komposittanken är nedgrävd på samma plats. Tankbytet ska enligt uppgift skett 1975. Jag gissar att man kopplar bort den gamla ledningen när man sätter dit nya. Fast det KAN ju vara så att man behöll gamla ledningen tills den slutade funka (började läcka) och då bara stack ner en ny i tanken med gamla ledningen kvar.
Det är just mark och grundvatten som bekymrar mig, byta betonggolvet känns som en enkel sak i sammanhanget.
Det är just mark och grundvatten som bekymrar mig, byta betonggolvet känns som en enkel sak i sammanhanget.
Klicka här för att svara