prototypen skrev:
Men använd det gamla avloppet till dagvatten.

Protte
Vi kollade lite på det igår och tydligen så går ledningarna genom den asfalterade vägen och samlas mellan grannarnas tomter med risk att om det blir problem så dränker jag deras marker.

Det är ju trots allt upp till dig att visa att du har betalt, inte kommunen. Det verkar du inte kunna? Kommunen låter dig slippa inkopplingavsgift för det avlopp som fastigheten har haft men ej betalt löpande för, men vill ha inkopplingsavgift för det avlopp som du inte har haft?

Låter som en bra deal tycker jag.

-MH- skrev:
Det är ju trots allt upp till dig att visa att du har betalt, inte kommunen. Det verkar du inte kunna? Kommunen låter dig slippa inkopplingavsgift för det avlopp som fastigheten har haft men ej betalt löpande för, men vill ha inkopplingsavgift för det avlopp som du inte har haft?

Låter som en bra deal tycker jag.
Jag äger som sagt inte fastigheten än så det är de nuvarande ägarna som skulle motbevisat kommunen om dom stod på sig att kräva ersättning för spillvattnet.
Det som jag tycker är problemet är att om det nu i regel var att båda avloppen ingång i avgiften på 70-talet och om en avsättning i marken mot tomten är gjord för dagvatten varför skall man då betala 50% i avgift vad det kostar att koppla på avlopp vid ex. nybyggnation.
Vill man ta ut en avgift så ok gör det då men jag tycker att argumenten känns fel och min fråga är från början om det är någon som vart ute för ett liknande problem? Jag betalar för det om jag vet att det är rätt men det finns många omstädigheter i detta som gör att det känns fel. Annars köper jag det tankesättet helt.

De är helt klart snälla då det inte finns något som styrker att anslutningsavgiften för spillvatten är betald.
Vad är det som säger att anslutningsavgiften för dricksvattnet är betald, så det inte blir något krångel med det med?

Är ens en anslutningspunkt för dagvatten upprättad? Om VA-huvudmannen har grävt eller skall dit och gräva för att dra fram ledningar och upprätta anslutningspunkten är det väl inte mer än rätt att att det är fastighetsägaren som får betala den fastlagda avgiften? Gör inte fastighetsägaren det så slås kostnaden ut och hamnar i förlängningen på allas räkningar.

Anslutningsavgifter och brukningsavgifter (VA-taxan) är fastställd så att VA-kollektivet skall vara självförsörjande och taxan regleras årligen för att täcka upp kostnaderna.

Ligger fastigheten innanför verksamhetsområdet för dag- vatten- och spillvatten? Då ska de fastlagda taxorna gälla om det inte föreligger särtaxa pga höga kostnader i samband med VA-exploateringen. (mycket sprängning, nya pumpstationer, reningsverk, mm.)

Ligger det utanför brukar man upprätta ett särskilt avtal som gäller just för den aktuella anslutningen och det behöver inte följa VA-taxan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.