2 492 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Försenat bygge, ogiltig tidsplan enligt entreprenör
Vi håller på att bygga hus och nu är bygget försenat ca fem veckor. Eftersom vi har med ett förseningsvite i kontraktet så tänkte vi att det är ju lugnt, vi kommer ju få pengar för varje påbörjad vecka. Men så nu påpekar entreprenören att det minsann står "preliminär tidsplan" på tidsplanen som ligger med kontraktet. Och att den därför inte gäller...
Fattar inte att vi var så korkade att vi inte tänkte på det... Nån mer som varit med om detta? Finns det någon som faktiskt fått ut pengar vid försenat bygge.
Och vet nån vart man kan vända sig för att få hjälp?
Fattar inte att vi var så korkade att vi inte tänkte på det... Nån mer som varit med om detta? Finns det någon som faktiskt fått ut pengar vid försenat bygge.
Och vet nån vart man kan vända sig för att få hjälp?
Jag hänger inte riktigt med. Jag bara "bygger" husen
eller ja drar rören.
Vi har däremot haft ett hus som vart försenat, om det var p.g.a. bygglov eller vad det var vet jag inte. Vet bara att det berodde på kunden själv och då fick finna sig i att färdigställande-datum fick flyttas fram.
Vi hade även ett lösvirkeshus där vi fick jobba på som fan då det blivit försenat men det berodde på vädret men trots detta hotades vår huvudentreprenör av vite per vecka efter färdigställande-datum. Detta tyckte vi småfolk var konstigt för vem fan kan styra vädret?
Vad berodde förseningen på?
Vi har däremot haft ett hus som vart försenat, om det var p.g.a. bygglov eller vad det var vet jag inte. Vet bara att det berodde på kunden själv och då fick finna sig i att färdigställande-datum fick flyttas fram.
Vi hade även ett lösvirkeshus där vi fick jobba på som fan då det blivit försenat men det berodde på vädret men trots detta hotades vår huvudentreprenör av vite per vecka efter färdigställande-datum. Detta tyckte vi småfolk var konstigt för vem fan kan styra vädret?
Vad berodde förseningen på?
Antar att du inte vet nåt om vad det har stått i kontrakten?
Förseningen beror på att entreprenören fick för sig att vi fick bygglov en månad senare än vi fick och därför inte satte igång bygget i tid. Vi har nämligen två gånger fått höra att huset ju ska vara klart vecka 51 så allt är lugnt, trots att det står vecka 43 i vårt kontrakt (om man räknar från det datumet vi fick bygglovet.) Det beror alltså verkligen inte på den firman som verkligen bygger utan på gubben som sitter bakom skrivbordet och håvar in pengarna...
Förseningen beror på att entreprenören fick för sig att vi fick bygglov en månad senare än vi fick och därför inte satte igång bygget i tid. Vi har nämligen två gånger fått höra att huset ju ska vara klart vecka 51 så allt är lugnt, trots att det står vecka 43 i vårt kontrakt (om man räknar från det datumet vi fick bygglovet.) Det beror alltså verkligen inte på den firman som verkligen bygger utan på gubben som sitter bakom skrivbordet och håvar in pengarna...
Jojo, det där tricket känner man ju igen. Alla tidplaner märks "preliminär", internt såväl som externt. Detta för att en kund ska aldrig kunna få tag på en bindande tidplan. Således kan kunden inte heller påstå att man är sen och börja kräva viten. Svagheten i denna eminenta lösning är att det brukar finnas ett datum i kontraktet när allt ska vara färdigt. När man missar detta börjar förseningsvitena ticka. Har ni inget sådant så har er motpart gjort ett bra arbete, tyvärr. 
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men hur meddelades entreprenören att ni fått bygglov?
kan bara tala för företaget jag jobbar på och där har det blivit värre sen nya pbl! Måste ha ett igångsättningstillstånd och då har kunden redan beställt huset från leverantören men vi som gräver får inte sätta igång med grunden ens vilket gör att på ett hus fick vi börja 2-3 veckor innan husleveransen skulle komma, och oftast brukar vi stressa på och klara det men denna tomten och grunden var omöjlig att hinna i tid så där fick vi flytta leveransen!
För att summera det hela så tror jag att den nya PBL är den största boven i försenade inflyttningar numera!
För att summera det hela så tror jag att den nya PBL är den största boven i försenade inflyttningar numera!
Så är det för oss också, varenda jävla gång. Allt ska göras på tre dagar, avlopp, vatten och golvvärme.Nefcairion skrev:kan bara tala för företaget jag jobbar på och där har det blivit värre sen nya pbl! Måste ha ett igångsättningstillstånd och då har kunden redan beställt huset från leverantören men vi som gräver får inte sätta igång med grunden ens vilket gör att på ett hus fick vi börja 2-3 veckor innan husleveransen skulle komma, och oftast brukar vi stressa på och klara det men denna tomten och grunden var omöjlig att hinna i tid så där fick vi flytta leveransen!
Så blir någon sjuk är det fan kört om vi inte lyckas låna någon från snickarna. Ofta lägger vi rörmockare frigoliten också för att hinna fram. Fördelen med löpande, vi får betalt hela tiden
Iaf åter till ämnet, nej jag vet inte vad som står i själva kontraktet utan vi hör ju bara det som går som rykten.
Men som jag skrev så var det verkligen vite vid lösvirket. Så det bör väl vara någon klausul som skjuter fram datumet.
Jag kom även på nu vad som sköt fram datumet på de andra husen och det var väsentliga ändringar som tog bra med tid att utföra.
Ursäkta att jag inte hade mer att komma med men du har fått bra svat i övrigt dock.
Klicka här för att svara