Har försökt läsa alla mätregler som finns på internet tillgängliga forumdiskusisoner, mm, men blir inte klok på följande:

Vid areamätning av sluttningsvåning mäter man 6 meter in från friliggande (dvs golvyta i linje med eller över mark) fönstervägg. Resten av våningen blir biarea (de andra reglerna om väggtjocklek gäller förstås). Hoppas jag förstått hela detta rätt!

Dock: Vad händer om endast en del av en vägg ligger ovan mark (och de andra tre under/delvis under, på normalt sluttningsvåningsvis), så att exempelvis 1/3 av "den mest friliggande" väggen har golv under mark. Mäts 6 meter in från den friliggande delen - eller blir hela våningen biarea (och kanske mer korrekt en källarvåning)?

/Ax
 
Kvistigt fall :)

Enligt broschyren som refereras till här
http://www.byggahus.se/nyheter/broschyr-för-att-mäta-bostad

• Boarea är den area som ligger inom 6,00 m från en
yttervägg mot det fria där golvet ligger i nivå med eller
över den omgivande marknivån.
• Övriga delar av våningsplanet
är biarea.

En tolkning i ditt fall är väl att dra en halvcirkel med radien 6 meter från de yttersta punkterna där golvet ligger över marknivån. Det blir begränsningen av boyta mot sidorna.

En annan tolkning är att det inte påverkar beräkningen att inte hela ytterväggen är över mark, utan att det räcker att någon del av väggen är det.

Den sista tolkningen är nog den som är rimligast tycker jag
 
Tack för svaret - visst är det kvistigt!

Den tredje tolkningen, som också går att försöka läsa ut ur reglerna, är ju också att "en yttervägg mot det fria" ska tolkas som att det ska vara just en hel yttervägg mot det fria - annars skulle det kanske stått "del av yttervägg mot det fria". I alla ritade exempel från standarder, Skatteverket mm är det alltid hel friliggande vägg som används för 6m-regeln.

Men dina två möjliga tolkningar är ju också klart rimliga, alltså:
1) Boarea 6 meter rakt in från där väggen är fri samt kvartscirklar med radien 6m från "gränspunkten"
2) Boarea 6 m in från hela väggen
3) Ingen boarea alls (eg. källarvåning)
Någon som har hela standarden (SS 21054:2009) liggande? ;)
 
AxH skrev:
Här finns en del i ett remissvar från Boverket om ny plan och byggförordning, lite om hur de skulle vilja tänke kring den fria väggen:
[länk]

Här är den som sedan antogs (hamnade inget där):
[länk]

Nu styr ju inte den heller mätreglerna, om jag fattat det rätt. Så särskilt mycket klokare blev man inte!
Puh, vem orkar läsa igenom allt det där?
Finns det något relevant i de länkade textmassorna och uppräknandet av paragrafer kan du väl lägga upp några citat här!
 
Jamen det har du ju rätt i ;). Hade dock väldigt bråttom när jag skrev det så jag hann aldrig klistra in delarna.

Boverkets remissvar (2010-11-16):
Boverkets förslag till ny förordningstext:
7 § Med sluttningsvåning avses i denna förordning en våning där
1. minst fyra femtedelar av golvet utmed yttervägg ligger under marknivån
invid byggnaden, och
2. en av väggarna har öppningar för direkt dagsljus som sammanlagt uppgår
till minst 2 kvadratmeter och marknivån utmed minst fyra femtedelar av den
väggen ligger i nivå med eller lägre än golvet.

Det verkar har funnits ett förslag där Boverket i sitt remissvar lade till "utmed yttervägg". De skrev att "Boverket vill poängtera att det är bra att det i 1 kap. införs en definition av begreppet sluttningsvåning"

Det som nu står i Plan- och byggförordning, utfärdad 31 mars 2011
Inget om definition alls - antar att det inte blev något av en definition av just det begreppet.
 
Haha, ja, det är lätt att ställa upp regler.

Att sedan få alla inblandade remissinstanser att enas om reglerna är nog värre.

Det var väl därför det inte blev några exakta regler.
Och så ger det ju jobb åt juristerna som skall tolka eländet.

Kul att tänka sig att det slutligen blir Göran Lambertz och hans juristkompisar i Högsta Domstolen som får bestämma vad "boyta" är för något :rolleyes:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.