9 621 läst ·
26 svar
10k läst
26 svar
Sambodags! Hur funkar det med lagfart och lån?
Sida 1 av 2
Jag och min själs berusning har bestämt oss för att flytta ihop i mitt hus. Idag äger jag huset helt själv och har alla lån. Vi vill nu bägge stå som lagfarna ägare (50/50) och förstås också dela på lånen.
Hur går vi tillväga och vad kommer det att kosta oss?
I min lilla värld omsätts inga pengar, utan min käresta får ett halvt hus mot att vi bägge står på lånen. Alltså en gåva. Lagfartsmässigt borde det alltså bara handla om att skriva in henne i registret, d v s expeditionsavgift på 800:- nånting. Eller?
Hos banken handlar det om att de plötsligt får ytterligare en ekonomi som trygghet för att få sina pengar. Pantbreven finns ju kvar och huset kvarstår ju oförändrat som säkerhet. Inget mer att betala?
Vi har bägge varit gifta med hus och barn, så ni kan vara lugna: Erfarenheterna från skilsmässa och bodelning har gjort oss väldigt noggranna med att skriva papper på allt...
Hur går vi tillväga och vad kommer det att kosta oss?
I min lilla värld omsätts inga pengar, utan min käresta får ett halvt hus mot att vi bägge står på lånen. Alltså en gåva. Lagfartsmässigt borde det alltså bara handla om att skriva in henne i registret, d v s expeditionsavgift på 800:- nånting. Eller?
Hos banken handlar det om att de plötsligt får ytterligare en ekonomi som trygghet för att få sina pengar. Pantbreven finns ju kvar och huset kvarstår ju oförändrat som säkerhet. Inget mer att betala?
Vi har bägge varit gifta med hus och barn, så ni kan vara lugna: Erfarenheterna från skilsmässa och bodelning har gjort oss väldigt noggranna med att skriva papper på allt...
Sitter i samma sits och var på banken för ett tag sedan. Vi bokade tid hos jurist då detta är en soppa som heter duga. Lagfart får min sambo betala nytt i vårt fall c:à 15'000.
Det jag inte tänkte på är att jag åker på vinst skatt för lägenheten jag sålde och ansökte om uppskov på.
dock är vi bara sambos utan gifterier och barn.
Det jag inte tänkte på är att jag åker på vinst skatt för lägenheten jag sålde och ansökte om uppskov på.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Varför blir det "full lagfartskostnad"? Om det är en gåva så borde det ju bara bli exp avgiften?
Mitt bästa råd: Gift er!
Varför hålla på och mecka med en massa besvärliga konstruktioner om ni ändå är helt övertygade om att förhållandet kommer att hålla? Vågar ni er inte på äktenskap skall ni ABSOLUT inte dela ägandet av bostaden.
Varför hålla på och mecka med en massa besvärliga konstruktioner om ni ändå är helt övertygade om att förhållandet kommer att hålla? Vågar ni er inte på äktenskap skall ni ABSOLUT inte dela ägandet av bostaden.
Självklart ligger giftermål i planerna framåt, men det kommer inte att bli innan vi flyttar ihop. Det kanske t o m tar ett par år. Och under tiden vill vi ha så klara papper det bara går.
Jag pratar med banken och deras jurist nästa vecka, men annars står jag väl kvar på hus/lån som idag och så får det bli ett hejdundrandes samboavtal och testamente istället.
Jag pratar med banken och deras jurist nästa vecka, men annars står jag väl kvar på hus/lån som idag och så får det bli ett hejdundrandes samboavtal och testamente istället.
Det här rådet delas ut ganska så rutinmässigt. Många uppfattar äktenskapet som någon slags trollspö som på ett nästan magiskt sätt löser alla problem och gör allt rättvist. Så är det inte.mycke_nu skrev:
Äktenskapet är i princip ett kontrakt på hur ni ska fördela egendomen när äktenskapet upplöses. (Tänk på att ALLA äktenskap slutar med bodelning!) Det påverkar i princip ingenting så länge det pågår. Era problem med lagfart och banklån kvarstår.
Givetvis är det så, att om det avtal som äktenskapet innebär är precis det man är ute efter, då är det ju ett smidigt alternativ. Men det är ju samma sak med detta avtal som med alla andra, man ska sätta sig in i vad det innebär INNAN man går in i det.
Men TS hade ju erfarenhet av äktenskap och skilsmässa, så han passar sig förmodligen för att begå samma misstag en gång till.
Och vi får ju inte glömma att det finns en inte helt obetydlig romantisk aspekt på det hela också. Lite av skimret försvinner kanske om man går till prästen bara för att "upprätta ett kontrakt"... 
Det gäller att tänka sig för lite här, att bara dela på kvarstående lån kan bli en rätt trist historia dem dagen eventuellt förhållandet spricker. Säg att man har lån för en mille och huset har ett försäljningsvärde på 2 mille. I ursprungsläget får då den förste ägaren en mille i fickan vid en försäljning medan denne bara får en halv mille i fickan om den inflyttande partnern blir hälftenägare.
Det är mycket det som ställer till problemet. Äktenskapet är ju, rent juridiskt, enbart en rent ekonomisk affärsuppgörelse. (Förmodligen är det mycket en kvarleva från det gamla agrarsamhället, då dess främsta uppgift var att reglera kapitalöverföring mellan olika gårdar.) Men det har laddats med en symbolik, som kommit att överskugga vad det verkligen handlar om.Mattias Jönsson skrev:
Om man vill begå en symbolisk handling så är det bättre att satsa på en praktfull förlovning. Det är en ren symbolhandling, utan någon som helst juridisk eller ekonomisk innebörd.