Jag och min sambo ska snart sälja min bostadsrätt (den står på mig). Vi har nyligen byggt klart ett hus som vi äger tillsammans. Tanken är att fördela avdragsrätten och även sprida reavinsten på oss båda. Finns det någon nackdel med detta? Det kommer att bli en ganska rejäl vinst. Den köptes för ca 140.000 och gissningsvis säljs den för ca 1.300.000.

Hur går man till väga för att ge bort halva bostadsrätten till min sambo? Finns det några formulär att fylla i eller hur funkar det?

/Postman

Hjälper inte då sambons inköp blir 0:- och får vinstskatta på hela beloppet.

Men reavinsten blir lika för båda, eller?

Det kan vara problem med då det finns regler kring hur länge man bott i lägenheten för att få uppskov på skatten .
Värt att kolla upp med skattemyndigheten.

Bubblaren skrev:
Det kan vara problem med då det finns regler kring hur länge man bott i lägenheten för att få uppskov på skatten .
Värt att kolla upp med skattemyndigheten.
Regeln är att den bostad man säljer måste vara ens permanentbostad, vilket innebär att man bott i bostaden minst ett år före försäljningen eller minst tre av de senaste fem åren.

Tack för tipsen.

perkaby: Har du någon referens till dom reglerna?

tack!

Åker inte din sambo på att betala lagfart också?

Goteborg skrev:

Det är bara en lagfart, oberoende av antal ägare.

Och bara ett pantbrev om man så vill.
Under förutsättning naturligtvis att man är gemensamma låntagare.

Goteborg skrev:
Det är ingen lagfart på bostadsrätter.

Däremot så kan föreningen ta ut nån slags överlåtelseavgift.

Bubblaren skrev:
Hjälper inte då sambons inköp blir 0:- och får vinstskatta på hela beloppet.
Nej om man fått en bostadstätt eller villa i gåva så räknas föregående försäljning som ingångsvärde vid reavinstberäkning.

Det där utnyttjades friskt på 80 talet för att undvika gåvoskatt, en vanlig skatteplanering var att överföra egendom till sina vuxna barn, bla. för att undvika förmögenhetsskatt.

För att då undvika gåvoskatt så var det vanligt att föräldrar köpte en bostadsrätt för ex. 1 milj. Gav bort den som gåva till sin dotter, som då fick betala gåvoskatt beräknad på lägenhetens "förmögenhetsvärde" som var ett shablonvärde baserat på lägenhetens andelstal i föreningen, kunde vara 50 000 eller mindre för en lägenhet med marknadsvärde på 1 milj.

På så vis blev gåvoskatten nära noll istället för kanske 100 000.

Sedan kunde dottern sälja lägenheten en vecka senare för samma pengar som föräldrarna köpt den för (mäklare ställde upp och arrangerade "garanterade" affärer, där man lät familjen gå in som mellanägare i en redan uppgjord affär). Efterssom reavinsten räknades mot föregående försäljning så blev det ingen vinst att skatta för.

Och en milj. hade givits bort utan att någon gåvoskatt behövde betalas, och föräldrarnas förmögenhetsskatt minskade, och oron för framtida arvsskatt var löst.

Nu är ju både förmögenhetsskatt, gåvoskatt och arvsskatt avskaffade så ingen har något behov av liknande "nyttiga" transaktioner längre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.