Juridik
Byggahem: Se även hemmapularens svar tidigt i tråden.
dennistennis: Tackar för svaren! Tanken är att äga stugan så länge jag lever och dö i en gungstol njutandes av utsikten från verandan så försäljning är inget huvudbry*tar i trä* Planen är att även bygga ett garage med en smärre lägenhet ovanpå, för min egen övernattning då jag är hemma.
TorOdd: Hej igen. Vi har insett att vi inte har mycket att hämta på försäkringar och i konkursbo. Så nu har vi anlitat en annan hantverkare som vi är ganska säkra på att han kan hjälpa oss med de återstående felen på ett bra sätt. Det kostar några tusenlappar, men då blir det klart, och det känns som det kan vara värt det istället för att jaga någon som ska göra om det och det ändå
Lolle: Kan man hänvisa till att taket inte är utfört på rätt sätt så räknas det som en gammal reklamation och det är bara att åtgärda. I detta fall så är det sannolikt att det är just så om skada kommer så plötsligt. Men kan hantverkare visa att skadan ej beror på utförandet/garantiåtgärden och tillverkaren kan visa att det ej beror på materialfel så finns det ingen ansvarig
KnockOnWood: [citat] Precis! En annan femma är ju om du kan hitta en elektriker/kollega som vågar ta ansvar för det du gör :rolleyes:
vojma: Jag vet kanske inte lika mycket som jag verkar göra sken av. Precis som någon skrev i din andra tråd så har grannen rätt till att trädet beskärs, av dig eller honom. Dock så kan du ju försöka göra klart för honom om att löv fortfarande kommer att falla/blåsa in på hans tomt även om trädet beskärs. Att få trädet fredat kanske är en väg att gå men jag har ingen aning om i
Snickerick: Det har nu gått en månad sedan jag besvarade advokatens brev, och jag har inte hört ett knyst. Om man antar att mats väljer att gå till domstol och de inte säger något till mig om det. Hur lång tid kan man då räkna med att det tar innan man hör något från domstolen?
mycke_nu: Brukar tipsa om LRFs rabatt hos Ahlsell, så jag gör det igen. Priserna blir ungefär som elbutik.se, men man slipper frakt och leveranstid. Blev lite inspirerad av Nimanjebs inlägg ovan.. Hur skulle det vara om BH förhandlade en rabatt för forumets 100 000 medlemmar?
hempularen: Jag blev nyfiken om skattesatserna, det var inte riktigt som jag hade för mig. MEN tomtmark som säljs räknas i normalfallet som försäljning av näringsfastighet, och då gäller 30%. Det framgår av skatteverkets broschyr http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800031293/37918.pdf vad som gäller. Undantaget som ger "bara" 22% skatt är om det finns konkreta (och bevisbara)
Globetrot: [quote="Byggis1976, post: 1602860t.....bluffakturor är ju kanske gränsfall...[/QUOTE"] ... Gränsfall. Om de skickat den fel så är det inget brott. Min gissning är att de inte skicka den fel utan att den saknar grund. Bluffakturor anser jag dock inte skall polisanmälas, utan enbart bestridas. Även om det som någon påpekade kanske skulle vara en bra signal ( om man gjort det medvetet!
Viktor Cz.: Det rätta namnet är KA Pbl (pbl = plan & bygglagen). Uppgiften den personen har är endast att bevaka de punkter som fastslås i den kontrollplan man går igenom vid tekniska samrådet innan man får starttillstånd. KA Pbl är inte en kontrollant som kollar hur allt utförts/kvalitet osv ( som tyvärr många har trott, därav namnbytet från kvalitetsansvarig till kontrollansvarig).
Modig: Om det finns bygglov så betyder det förmodligen att ni behöver rivningslov för att riva eländet ...
Byggahem: Finns det några bra entreprenadjurister i Göteborg? Någon som ni kan rekommendera?
elpaco: Vi har renoverat vårt hus under ett år. Vi har haft elektriker, snickare, målare, ventilationsexperter, värmepumpsinstallatörer och säkert några till. Ingen har fått betalt innan utfört arbete. Inga förskottsbetalningar. I vissa fall har företagen önskat delfakturera redan utfört arbete, och har då ROTat denvarje faktura för sig. Alla inblandade firmor har automatiskt hanterat
joflopp: Nu var tanken att tråden skulle handla om hur man som som privat uppdragsgivare avtalar om materialpriser, inte att det skulle bli ytterligare en tråd om bonussystem, servicebilskostnader och annat som det redan finns hundra trådar om. :)
Danne12345: Entreprenören har ju 2 månader på sig att fixa besiktningsanmärkningar och övriga fel.Om dessa fel nu inte fixas inom denna tid och det är svårt att få tag i entreprenören. Måste jag göra nåt eller underrätta entreprenören att jag kommer använda pengarna jag håller inne till att betala en annan hantverkare? Målet är givetvis att få dem att utföra alla fel, men jag vill inte
vurm: Du bör definitivt skriva ett avtalsservitut innan grannen säljer, och få det registrerat hos lantmäterimyndigheten. Om detta inte hinns med innan försäljningen, så bör du se till att grannen nämner detta som "förbehåll" i köpekontraktet, gärna med ett någorlunda komplett skriftligt avtal som underlag (där det framgår att avtalsservitut "är på gång" eller ska skrivas med nya
kindvall: Använder du själv vägen för biltrafik? Om inte, kan du ju göra den lite smalare med stenar, anpassad för gång/cykel.
billy_baver: [citat] Man ska inte säga för mycket i förväg. Utfallet beror på - 1. Om TS mamma orkar/vågar/vill protestera, och hur bra hon gör det 2. Hur bra styrelsen sköter sina kort, och 3. Om övriga medlemmar (varav flera kanske också är drabbade) reagerar Om TS mamma snällt accepterar förvaltningens utgångsbud blir det förstås hon som betalar. Men skaffar hon hjälp av dugligt juridiskt
Eld: Skriv en motion till stämman om att rökkanalerna ska kontrolleras och renoveras om det behövs. Det är ju en brandsäkerhetsfråga som alla i föreningen borde vara intresserade av. Om det inte finns majoritet på stämman för att föreningen ska hantera detta så lär du få ta det själv.
vojma: För att återgå till huvudfrågan så tror jag inte att TS har rätt till någon ersättning. Det skulle i så fall vara en ren goodwill-gest som någon tidigare påpekade. Jag tycker att det låter som att företaget ändå har hanterat det hela ganska sjysst bortsett från att det kanske har dragit ut lite väl på tiden. Vore jag TS så skulle jag försöka få ersättning för färg och
Globetrot: Det var en tillbyggnad så vissa uttag " fanns " men väggarna revs så det var nog ren slöhet av elektrikern. En elbesiktningsman som vi hade som biträde mäter såklart elen och testar med en apparat om den innebär risk för brand eller personskada. Eftersom elen i nybyggnadsdelen var fruktansvärt undermålig, kollade han resten av huset för att undersöka om fastigheten som sådan hade
hempularen: Fast att den inte var städad är ingen ursäkt för att du inte undersökte den ordentligt (i praktiken ja, men inte formellt). Utan i så fall är det mer en fråga om du lämnades tillfälle att göra en nogrann undersökning, och om säljaren försökte få dig att göra en sådan.
b8q: [citat] 1. Det går inte utan att bryta upp och förstöra klinkergolvet. 2. Golvytans fall är bara en indikation, man kan aldrig vara säker. Tätskiktet ska aldrig ha bakfall (men klinkergolvet kan ha fått det pga slarvig plattsättning där man byggt för mycket med fixet), men det kan också vara tvärtom, att tätskiktet har bakfall som någon sedan försökt dölja vid plattsättningen
Patrik_N: Nej, det är ju så jag resonerar nu i efterhand när jag kollar att "portautomatik 868.." anser jag vara det som beskrivs som 868L i broschyren.
rchusse: tror att han insett att han inte kommer undan. hans ansvar fortfarande. kommer ju surt efter om han säljer och det inte är fixat. tack för hjälpen folkens. skönt att det ordnar upp sig till slut.
Niclas Jonsson: Tack för besked! Skönt att höra att stämman var förnuftig!
KnockOnWood: Mycket märkligt. Fastigheten är alltså bebyggd till 100% eftersom det inte ens finns plats för ett borrhål? Nog finns det väl några kvadratmeter som inte är bebyggda. Var parkerar de och hanterar in- och utleveranser? Varför kan de inte borra inom byggnaden, där är väl bara ett betonggolv. Öppna portarna, kör in borraggregatet och börja borra.
Arlington: Det är även så med så gamla hus att de är byggda för att vara otäta, dvs. att man ska elda på rätt mycket på insidan och sedan tar den varma luften med sig fukten ut genom väggen. Sen på senare tid har man säkert försökt isolera detta gamla hus och försöka täta det så det inte läcker ut så mycket värme. Detta orsakar i sin tur att fukten stannar kvar i huset. Du måste låta