Hej,

Kom på att denna kanske borde ligga under Juridik istället...

Jag har under en längre tid haft diskussion med kommunen beträffande bygglov. En stor del i bygglovet har varit att få till en plats för infiltration - som tur ar äger min sambos bror mycket mark där vi ska bygga, så vi har nu hittat en bra plats för infiltrationsbädd som har tillräckliga avstånd till alla vattentäkter runtikring. Att reda ut denna plats har vi gjort mha en konsult, och vi har redan lagt ner väldigt mycket tid och pengar på detta. Miljöenheten tycker också platsen är riktigt bra, och vi är nu i skedet att vi ska gräva en provgrop.

Nu ringde jag kommunen för att bestämma en tid för provgropsinspektion, och fick du reda på att personen som hanterar mitt bygglov äger grannmarken bredvid där vi avser att placera infiltrationen. Denna mark är idag skog/träsk och har sett så ut i hundratals år...

Men, det som nu hänt är alltså att bygglovskillen har upptäckt att vi tänker placera infiltrationen här, och har sprungit in till miljöenheten och sagt "jag har planer på att stycka av min mark där nere och bygga nångång".. (något han förmodligen inte alls har, men som han nu påstår sig ha) och menar du på att han får problem om han ska anlägga en brunn där.

Enligt miljöenheten måste dom ta hänsyn till alla "åsikter" kring infiltrationen - och även om det inte finns något officiellt bygglov/avstyckning på den tomten, så kan detta alltså göra att vi får avslag på infiltrationsplaceringen.

Kan det stämma att vi måste ta hänsyn till byggen som inte ens officiellt är planerade? För mig känns det ganska obehagligt att personen som hanterar vårt bygglov börjar få privata intressen i vårat ärende. Borde det inte snarare vara så att han får planera placering av sin brunn någon gång i framtiden när han väl (om han tänkt) bygga i närheten?

Vol

Ska man ta hänsyn till sådana aspekter blir det svårt att bygga någonstan över huvud taget, om man inte har en väldigt stor fastighet. Oavsett om han har någonting att komma med eller ej så kan han förmodligen förlänga processen ordentligt för dig.

I sådana är fall kan man ju tycka att "först till kvart" principen borde gälla. Att komma och säga att man ev, möjligen, någon gång i framtiden har planer väger förhoppningsvis inte så tungt.

Volatyle skrev:
Hej,
...Jag har under en längre tid haft diskussion med kommunen beträffande bygglov. En stor del i bygglovet har varit att få till en plats för infiltration - som tur ar äger min sambos bror mycket mark där vi ska bygga, så vi har nu hittat en bra plats för infiltrationsbädd som har tillräckliga avstånd till alla vattentäkter runtikring. Att reda ut denna plats har vi gjort mha en konsult, och vi har redan lagt ner väldigt mycket tid och pengar på detta. Miljöenheten tycker också platsen är riktigt bra, och vi är nu i skedet att vi ska gräva en provgrop.

Nu ringde jag kommunen för att bestämma en tid för provgropsinspektion, och fick du reda på att personen som hanterar mitt bygglov äger grannmarken bredvid där vi avser att placera infiltrationen. Denna mark är idag skog/träsk och har sett så ut i hundratals år...

Men, det som nu hänt är alltså att bygglovskillen har upptäckt att vi tänker placera infiltrationen här, och har sprungit in till miljöenheten och sagt "jag har planer på att stycka av min mark där nere och bygga nångång".. (något han förmodligen inte alls har, men som han nu påstår sig ha) och menar du på att han får problem om han ska anlägga en brunn där.

Enligt miljöenheten måste dom ta hänsyn till alla "åsikter" kring infiltrationen - och även om det inte finns något officiellt bygglov/avstyckning på den tomten, så kan detta alltså göra att vi får avslag på infiltrationsplaceringen.

Kan det stämma att vi måste ta hänsyn till byggen som inte ens officiellt är planerade? För mig känns det ganska obehagligt att personen som hanterar vårt bygglov börjar få privata intressen i vårat ärende. Borde det inte snarare vara så att han får planera placering av sin brunn någon gång i framtiden när han väl (om han tänkt) bygga i närheten?

Vol
Blir den planerade infiltrationen alldeles intill "grannmarken"?
Kanske det går att flytta den något tiotal meter, så faller grannens argument.
Han har väl knappast någon "rätt" till annat än vad som kan påverka hans egen mark.

KnockOnWood skrev:
Blir den planerade infiltrationen alldeles intill "grannmarken"?
Kanske det går att flytta den något tiotal meter, så faller grannens argument.
Han har väl knappast någon "rätt" till annat än vad som kan påverka hans egen mark.
Vi avser att lägga den kanske 10-15 meter från tomtgränsen. Mellan infiltrationen och hans tomt är det träskig/skogig mark och en stengärdsgård som är riktigt riktigt stor. Det verkar fullständigt osannolikt att nån skulle bygga där, men det känns som han bara ställer sig på tvären för att han kan - han har tydligen dåligt rykte hos grannarna i området i övrigt för sin stil...

Och OM, han nu verkligen avser bygga där i framtiden så är det ju så många kvadratmeter (uppskattningsvis närmare ett hektar) att han borde kunna planera sin brunn nånstans där det passar.

Problemet för mig är att det känns som miljöenheten och byggenheten klappar varandra om ryggen och är "bundisar" så att säga. Så miljöenheten lyssnar uppenbarligen på vad denna killen som hanterar bygglovet har att säga...

Snacka om knivig situation jag hamnat i..

Det borde finnas något i kommunlagen som förhindrar jävig handläggare att ansvara för ditt ärende? Har varit med om andra tillfällen då handläggare har blivit flyttade från ärenden där de har haft starka egna åsikter som inte har varit i linje med kommunens (dock ej gällande bygglov). Har själv aldrig arbetat inom förvaltning, men jag skulle kunna tänka mig att man måste sköta sånt här i demokratins namn.

Annars får du väl göra en avvikelse så att ditt ärende hamnar inför nämndbeslut istället.

I den kommun jag arbetar är miljö och bygg samma person, så det vore väl inte konstigt om de pratar med varandra i andra kommuner också, vore väl märkligt annars, det skulle bli rätt konstiga beslut om de inte konfererar med varandra i alla planeringärenden.

peternicklas
Sköter kommunen det på ett rätt sätt så bytar de handläggare då de vet att jäv kan förekomma.

Problemet är väl att denna miljöperson/granne känner alla andra personer som hanterar dessa frågor inom kommunen att det inte finns någon som är "ojävig"

Vet inte om man kan vända sig till någon utanför kommunen som kan hantera dessa frågor. Det är ju synd om du skall vara tvungen att överklaga beslutet, med den tid det tar, för att få det prövat ordentligt. För lantmäterifrågor finns det ju det statliga lantmäteriet som kan ta över ärenden om det handlar om jävsituationer. Det kanske finns något motsvarande även för bygglovsfrågor?

Jag vet att socialen i kommunen jag jobbar har anlitat socialen i en grannkommun när det varit "känsliga fall", så visst finns den möjligheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.