Spontant skulle jag säga att det är en fråga om fastighetsskatt kontra ROT-möjligheter.

Nya hus har i dagsläget skattebefrielse i fem år och halvering i fem ytterligare år men kan inte göra ROT (men RUT) de första fem åren.

D
Fast om jag minns rätt så kan man få R(OT)-avdrag på nybyggnationer men inte (R)OT, dvs reparation/underhåll av nyare byggnader kan man få avdrag för men inte för om och tillbyggnad. En omdränering torde väl kunna klassas som reparation/underhåll och borde därför kunna få ROT även om fastigheten har ett nyare värdeår.

Men du kan läsa lite mer detaljer på http://www.skatteverket.se/rattsinf...491409111.5.6a6688231259309ff1f800022206.html

timmelstad skrev:
Spontant skulle jag säga att det är en fråga om fastighetsskatt kontra ROT-möjligheter.

Nya hus har i dagsläget skattebefrielse i fem år och halvering i fem ytterligare år men kan inte göra ROT (men RUT) de första fem åren.
Ok. Så det har inget med värdering och dyrligt att göra?
Kan man kanske kontakta mäklare för att höra hur det ligger till på den fronten?

DIY_freak skrev:
Fast om jag minns rätt så kan man få R(OT)-avdrag på nybyggnationer men inte (R)OT, dvs reparation/underhåll av nyare byggnader kan man få avdrag för men inte för om och tillbyggnad. En omdränering torde väl kunna klassas som reparation/underhåll och borde därför kunna få ROT även om fastigheten har ett nyare värdeår.

Men du kan läsa lite mer detaljer på [länk]
Humm när jag pratade med tjejen på skatteverket förklarade jag tydligt att grunden var från 30talet och att inget var gjort på den tidigare. Men det blev ett strängt nej, och blev hänvisad till mitt lokala skattekontor.
Jag kan ju tycka att hon ska ha kunnat föreslå den lösningen du kom med om det nu var så.

D
Jomen, det är ju inte alltid de på skatteverket vet och tänker på allt, även om de för det mesta är välinformerade. De kanske helt enkelt inte tänkte på det. När du läser texterna om ROT, så lägg märke till att de för gamla fastigheter genomgående talar om reparation, om och tillbyggnad medan de för nya fastigheter genomgående skriver att man INTE kan få avdrag för OM och TILLBYGGNAD. Det är alltså signifikant att de i dessa stycken har utelämnat REPARATION i meningarna om vad man inte kan få avdrag för...

Se t.ex. texten på http://www.dorunner.se/p/rot-rut-avdrag (vet iofs inte vad det är för någon sida), men de skriver i klartext:

Rot-avdraget gäller dock inte ombyggnad och tillbyggnad på hus yngre än fem år. För reparationer gäller dock avdraget även på nybyggda hus.

Jag tycker du skall tala igen med skatteverket och om du inte får något klart svar av den som du talar med först, så be att få tala med någon annan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.