Som jag tolkar din beskrivning är fastighetsägaren i detta fall både verksamhetsutövare och byggherre.

D09
Ja, det gäller o vara försiktig om man ska göra något på sin fastighet.

Ställs det inga krav på kvalitetsansvarig i sådant fall?

D09
Gör det någon skillnad om företaget ifråga har tydliga ansvarsområden i kontrollplanen och där benämns som verksamhetsutövare?

Är som Locke skrev, tillsynsmyndigheten kommer alltid gå på byggherre/VU som i sin tur får föra talan mot kvalitetsansvarig. Jag arbetar ofta både som byggherre och VU med en UE som utförare (som då står för bl.a. kvalitetsansvarig). Min erfarenhet säger dock att man alltid själv ska ha folk på plats för annars blir det aldrig ordentligt gjort.

• Gilla
Locke och 1 till
  • Laddar…
Beror vad som sägs i tillståndet. Ett miljötillstånd kan ha flera verksamhetsutövare inskrivna som då är solidariskt ansvariga för verksamheten.

Men även om det inte är så torde det underlätta för den som är VU att föra talan mot motparten.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skrev fel, företaget står som driftansvarig och som UE.

Står även att UE skall följa bygglov och övrig tillstånd.

Då är det med andra ord byggherren som åker på första smällen och sen driver den vidare mot företaget.

D09
Står inget i beslutet om företaget. Men kontrollplanen nämns.

Jag tror inte att byggprojekt - för det är det som frågan handlar om? - självklart räknas som verksamhet. "Verksamhetsutövare" är nog snarare sådana som hyresgäster och arrendatorer. Om fastighetsägaren står som byggherre (i motsats till en arrendator) så är nog fastighetsägaren även verksamhetsutövare i detta fall.

Men fastighetsägaren har (väl?) ett avtalsförhållande till byggorganisationen och kan genom villkor i avtalen kräva rättelse och skadestånd. Det rent straffrättsliga ansvaret är svårare att överföra, men det går i många fall (exempelvis de famösa takskottningsrättegångarna för några år sedan).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.