4 431 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Får jag använda ett "backjobb" innan det är omgjort?
Så risken är att det kommer för mycket sot på stenarna även om jag har ett insatsrör?carra skrev:
Jag har satt in fristående elelement som står på hela tiden, nu när det är -4 grader ute så har jag 14 grader i sovrummet som är det varmaste rummet. Så jag är inte jätteentusiastisk över att det skall bli -15 ute snart. Gammalt hus så det är inte så varmt därav att jag vill kunna elda för att få upp temperaturen i grund och väggar på ett annat sätt än man får med element. Men förstör det för mycket så får jag ju låta bli så klart.
Här är en länk till tråden med bilder från murningen. Jag är osäker på ifall det verkligen går att återanvända stenarna då de ser ut som f*n.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
En lite varning om sotaren godkänner eldning kan muraren hävda att det är korrekt utfört iom sotaren godkänt det.
Bättre skita i att elda och försöka få den underkänd istället för du har man ett bra case mot muraren och kan i princip skita i att betala tills den är godkänd.
Kollade på länken på bilderna på murningen.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Sotaren kommer iaf gråta.
Stående hålsten mellan kanalerna hur tänkte han där.
Bara riva allt och ta dit en som vet hur man murar.
Hoppas du inte betalt för det där jobben ska göras om och göras rätt innan han ska ha betalt.
Bättre skita i att elda och försöka få den underkänd istället för du har man ett bra case mot muraren och kan i princip skita i att betala tills den är godkänd.
Kollade på länken på bilderna på murningen.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Sotaren kommer iaf gråta.
Stående hålsten mellan kanalerna hur tänkte han där.
Bara riva allt och ta dit en som vet hur man murar.
Hoppas du inte betalt för det där jobben ska göras om och göras rätt innan han ska ha betalt.
Redigerat:
Efter att ha sett bilderna du hänvisade till,kan jag bara hålla med om vad som sagts I den tråden OCH vad som skrivs I andra stycket ovan av Göran W.
Ring Chefen,sannolikt ägaren, av sotningsdistriktet du tillhör.Förklara för honom situationen o be dem sända ut sin besiktningsman som förhoppningsvis dömmer ut skorstenen....Så du kan få dit en RIKTIG murarare som river o murar om.
Hoppas du inte betalat för det här skitjobbet!
Ring Chefen,sannolikt ägaren, av sotningsdistriktet du tillhör.Förklara för honom situationen o be dem sända ut sin besiktningsman som förhoppningsvis dömmer ut skorstenen....Så du kan få dit en RIKTIG murarare som river o murar om.
Hoppas du inte betalat för det här skitjobbet!
Tyvärr finns det inget krav på att besiktiga skorstenen efter ommurning när det bara är ovan nock, så ett papper har inget större värde. Sotaren har kollat på skorstenen och var ju inte särskilt imponerad men kan inte döma ut den. Muraren har lovat att "fixa till detta" med hjälp av en annan firma, jag har väl inga större förhoppningar om att det kommer att bli bra men får ju låta honom försöka.
Så, jag undrar alltså vad som gäller rent juridiskt nu när vi har en tvist om jag använder den produkt som jag har sagt inte är acceptabel.
Jag har inte betalat något och kommer inte göra innan jag är nöjd. Som grädde på moset i hela den här soppan så var ju planen att mura om skorstenen förra året och använda ROT-avdraget till det och så använda årets avdrag till badrummet men nu när det gått över årsskiftet så föll ju den idén. Kan man kräva ersättning för missat ROT-avdrag? (Nej, svara inte på det. Var bara ett skämt)
Så, jag undrar alltså vad som gäller rent juridiskt nu när vi har en tvist om jag använder den produkt som jag har sagt inte är acceptabel.
Jag har inte betalat något och kommer inte göra innan jag är nöjd. Som grädde på moset i hela den här soppan så var ju planen att mura om skorstenen förra året och använda ROT-avdraget till det och så använda årets avdrag till badrummet men nu när det gått över årsskiftet så föll ju den idén. Kan man kräva ersättning för missat ROT-avdrag? (Nej, svara inte på det. Var bara ett skämt)
Har du betalt det undermåliga jobbet?
Om inte, så har du inte förlorat utom merkostnaden för en skicklig murare att riva ner + lite material.
Ny uppmurning av ny murare får du ju betala oavsett.(från pengar som kladde-muraren skulle haft).
Har du redan betalat kladde-muraren?
Om kladde-muraren skulle sätta sig på tvären pga eldningen så får du väl överväga ev. merkostnad kontra värmefördelen att elda.
Om inte, så har du inte förlorat utom merkostnaden för en skicklig murare att riva ner + lite material.
Ny uppmurning av ny murare får du ju betala oavsett.(från pengar som kladde-muraren skulle haft).
Har du redan betalat kladde-muraren?
Om kladde-muraren skulle sätta sig på tvären pga eldningen så får du väl överväga ev. merkostnad kontra värmefördelen att elda.
Klicka här för att svara