Hej alla ni!

Min rubrik är nog väldigt luddig så jag försöker förklara lite bättre vad jag undrar över.

P.g.a. tråkigheter kring ett fönsterbyte har styrelsen i vår BRF planerat in ett extramöte för att gå igenom det som skett och försöka komma fram till någon lösning på det hela.

Det är flera enskilda medlemmar i vår BRF som (med all rätt) är besvikna på strulet en styrelseledamot skapat och vill närvara vid detta extra-möte som skall ta upp ärendet.

Jag undrar alltså om det är fritt fram för de som vill närvara vid mötet, att närvara, eller om någon i styrelsen kan sätta stopp för detta? Finns det några juridiska "hinder" för enskilda medlemmar att närvara?

Personligen vill jag att mötet skall vara så transparent som möjligt!

Detta är lite akut så all hjälp mottages tacksamt.

Om någon vill veta vad mötet handlar om kan ni läsa min föregående tråd i denna forum-avdelning.

Tack!

Ett styrelsemöte är just ett möte med de som är valda till styrelsen. Vilka som sitter i styrelsen har stämman beslutat. Styrelsen kan välja att adjungera in personer. Principiellt bör det inte finnas något hinder för att medlemmarna adjungeras in på ett styrelsemöte, men de kan inte medverka i besluten. Dock är det styrelsen som beslutar om adjungering, det kan inte medlemmarna göra.

Det blir bara konstigt, då är det bättre med ett riktigt föreningsmöte vilket medlemmarna också kan kräva. Kolla vad som står i era stadgar.

I den styrelse som jag själv sitter i håller vi ibland informationsmöten i anslutning till vissa styrelsemöten när det hettat till i någon specifik fråga.

mexitegel skrev:
Ett styrelsemöte är just ett möte med de som är valda till styrelsen. Vilka som sitter i styrelsen har stämman beslutat. Styrelsen kan välja att adjungera in personer. Principiellt bör det inte finnas något hinder för att medlemmarna adjungeras in på ett styrelsemöte, men de kan inte medverka i besluten. Dock är det styrelsen som beslutar om adjungering, det kan inte medlemmarna göra.

Det blir bara konstigt, då är det bättre med ett riktigt föreningsmöte vilket medlemmarna också kan kräva. Kolla vad som står i era stadgar.

I den styrelse som jag själv sitter i håller vi ibland informationsmöten i anslutning till vissa styrelsemöten när det hettat till i någon specifik fråga.
Tack för ditt svar!

Hur går en "adjungering" till rent konkret? Är det något det skall röstas om i styrelsen eller räcker det med att en ledamot beslutar om en sådan sak?

Det är ett styrelsebeslut i det här fallet (eftersom frågan rör ett styrelsemöte). Om styrelsen är oenig så kan ni rösta om det.

Mitt råd till er (jag har läst din andra tråd) är att kalla till ett informationsmöte som föregår ert styrelsemöte. Allt annat blir bara otydligt.

mexitegel skrev:
Mitt råd till er (jag har läst din andra tråd) är att kalla till ett informationsmöte som föregår ert styrelsemöte. Allt annat blir bara otydligt.
Det vore på alla sätt smidigast att få in en/flera utomstående på mötet, då styrelsen i stort sätt kört fast just nu och är helt slutkörd. Risken finns att det tas ett väldigt ogynnsamt beslut p.g.a. ren "utmattning". Även om den/de som adjungeras inte har rösträtt, kommer dessa vara till stor hjälp.

Det köper jag, men om ni adjungerar in några så blir dessa bara en sorts gissla

Utlys ett riktigt föreningsmöte istället där styrelsen berättar om vad som inträffat och beskriv olika möjliga alternativ.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det köper jag, men om ni adjungerar in några så blir dessa bara en sorts gissla

Utlys ett riktigt föreningsmöte istället där styrelsen berättar om vad som inträffat och beskriv olika möjliga alternativ.
Vet inte riktigt om jag missförstod dig, men varför skulle de adjungerade hamna i något gisslan-liknande läge?

Tänkte främst att de skall finnas till hans under mötet för att rycka in i diskussionerna om det spårar ur. Detta för att det inte skall kunna tas något ogenomtänkt styrelsebeslut som förvärrar den problematik som den enskilde styrelseledamoten redan orsakat.

Rör sig glasbytet om några almogebågar som blev raka?

LäsLus skrev:
Rör sig glasbytet om några almogebågar som blev raka?
Osäker på om jag uppfattat din fråga. Men mötet rör fönsterbytet som diskuterats i min föregående tråd.

Det jag menade var att om styrelsen fattar ett beslut som medlemmarna inte gillar så kommer den ni adjungerar in att också få stå till svars för beslutet. Trots att denne inte ens medverkat i beslutet.

mexitegel skrev:
Det jag menade var att om styrelsen fattar ett beslut som medlemmarna inte gillar så kommer den ni adjungerar in att också få stå till svars för beslutet. Trots att denne inte ens medverkat i beslutet.
Okej, då är jag med! Men med tanke på att den/de som adjungeras enbart har yttrande- och förslagsrätt och inte rösträtt, är ett felaktigt beslut inget som kan belasta dessa.

Formellt sett är det så ja. I praktiken i grannsämjan kan det nog dock bli annorlunda. :)

Det kommer aldrig att bli bra med att blanda sig i ett styrelsemöte.

Principen är också den att stämman har valt en styrelse som har att fatta beslut och styrelsen har ingen skyldighet att informera specifik om vad som händer på styrelsemötet och inte ens skyldighet att skicka ut eller delge styrelseprotokoll. Sådana protokoll är inte offentliga och ska inte delges.

Ni gör bäst i att kalla till en extra stämma och där får styrelsen redovisa ärendet och föreslå lösning som stämman sen får ta ställning till och förkasta eller acceptera.

mexitegel skrev:
Formellt sett är det så ja. I praktiken i grannsämjan kan det nog dock bli annorlunda. :)

Är övertygad om att att de som adjungeras (om man lyckas få till detta) inte på något vis kommer belastas för något styrelsebeslut! Det jobbiga just nu är dock att det inte verkar gå att få till ett sådant upplägg med kort varsel. Detta då det verkar krävas ett protokollfört beslut för detta, och det troligtvis inte kommer att gå att få till p.g.a. "förhalning" och ignorans av den styrelsemedlem som är orsaken till hela problemet. :(

Robban_nybörjarsnickare skrev:
Är övertygad om att att de som adjungeras (om man lyckas få till detta) inte på något vis kommer belastas för något styrelsebeslut! Det jobbiga just nu är dock att det inte verkar gå att få till ett sådant upplägg med kort varsel. Detta då det verkar krävas ett protokollfört beslut för detta, och det troligtvis inte kommer att gå att få till p.g.a. "förhalning" och ignorans av den styrelsemedlem som är orsaken till hela problemet. :(
Jag känner ju inte till era stadgar, men om det är så att det krävs ett protokollfört styrelsebeslut för att adjungera någon så kan ju detta vara första punkten på agendan och sedan direktjustera denna. Angående att adjungera någon så är det, som flera andra sagt sällan en bra ide. Det som skulle kunna vara aktuellt är att adjungera vid en specifik punkt för att någon utomstående har specialkunskaper som styrelsen vill ta del av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.