Enk Projektet
Enk Projektet: Är det värt processen för att spara några tusenlappar?
15 svar · 4,9k läst
B
BMW fahrer: I Sigtuna sägs det att man åtalas om man sågar i träden... Flygfotona över Hölleviken antyder omfattande bokträdsvegitation eller motsvarande, med -stora- kronor. ...för små tomter för -så- stora träd (ser att kommunen -inte- sköter sin mark ett dugg bättre än villaägarna i området på tillgängliga flygfoton på nätet; Google, Eniro, Hitta)... hur tänker sig kommunen lösa
83 svar · 23,5k läst
roland53
roland53: Har du betalt det undermåliga jobbet? Om inte, så har du inte förlorat utom merkostnaden för en skicklig murare att riva ner + lite material. Ny uppmurning av ny murare får du ju betala oavsett.(från pengar som kladde-muraren skulle haft). Har du redan betalat kladde-muraren? Om kladde-muraren skulle sätta sig på tvären pga eldningen så får du väl överväga ev. merkostnad kontra
19 svar · 4,4k läst
Göran.W
Göran.W: Jag hade satt ympvax på stubben och släppt det för det är en sälg och den kommer sätta massor med skott till våren och växa som fa.... och bli både bredare och tätare än innan.
33 svar · 6,3k läst
lego
lego: Härligt! Å nu blev jag påmind om att jag inte berättat hur det gick, slutade läsa den här tråden mitt på sid 2...... Så passar på att meddela att mitt avtal blev uppsagt och avslutat när det skulle. Iof inte hört ett smack, men dom slutade dra pengar :thumbup:
39 svar · 18,5k läst
·
A:son
A:son: Har två vänner som fått tillstånd för latrinkompost vilket fungerar riktigt bra. Dom köpte båda två en färdigsågad byggsats för en skitsumma och tömmer numera allt däri, även matrester. Det tar ganska lång tid innan det blir luktfri jord men det är det värt. Isolerar man den bättre än originalutförandet (oisolerad) så verkar det gå fortare. Inga transporter och finfin jord
41 svar · 11,9k läst
·
Claesk
Claesk: Tack så mycket. Var kan man hitta detta i juridisk text?
18 svar · 11,8k läst
roland53
roland53: Om man inte har erfarenhet så är väl det bästa att anlita en stuguthyrare, dom har väl i regel försäkringar, avtal och rutiner så man kan känna sig något säkrare. Men mot en avgift förståss....
1 svar · 749 läst
B
billy_baver: Jag skulle kanske tillagt att väghållaren (härskande fastighet/-er eller samfällighetsförening) suveränt får bestämma om fordonstyngd och hastighet för att skydda broar och annat.
4 svar · 828 läst
T
tracker: [citat] Glöm inte att söka nätkoncession för elledningen då detta är olagligt med el mellan 2 tomter...
10 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Jo bygganmälan måste normalt till för eldstad. Och det är viktigt att du fixar det innan du påbörjar installationen. Straffavgiften för att påbörja innan anmälan är godkänd ligger på 11 000, ev. 22 000.
5 svar · 1,7k läst
S
sblixten: [citat] Är där isolering och säljaren säger att detta är nygjort p.g.a. att det varit problem tidigare men nu är åtgärdat, så tror jag det räcker för att räknas som dolt fel. Tror det egentligen räcker med att allt är omdraget 2006. Då gissar jag att man kan förvänta sig att det inte fryser.
13 svar · 5,0k läst
SSSS
SSSS: Tackar! Haha KnockOnWood första överraskningen (av många?)som nybliven husägare :banghead:, läser på kommunens hemsida: [citat] Men säljaren nämnde något om en vägförening eller liknande som skulle sköta skottningen, mot en avgift såklart.
8 svar · 2,0k läst
·
Bödde
Bödde: Ja, det var en fastighetsreglering vi gjorde, så helt fel av mig! Jag trodde i min okunskap att det var samma arbete (alltså att gränser kollas, markeras och läggs in korrekt i karta, etc). TS, glöm mitt inlägg ;) Men jag tycker däremot inte det är någon myt att det är dyra att anlita Lantmäteriet. Vår utmätning på plats tog ca 1,5 tim (de mätte en sträcka på ca 300 m och slog
9 svar · 2,7k läst
T
thomasx: [citat] Man kan nog inte tvinga honom till det, och han är nog inte så intresserad av att frivilligt bevisa sin oskuld på det viset, kan man misstänka ;)
14 svar · 1,5k läst
K
Kurtivan: Och berättar här :)
21 svar · 14,1k läst
I
InsidersUnited: Bestrid den, det du gjorde var inte att beställa ett nytt jobb, utan att reklamera ett gammalt redan betalt arbete. Skriv det på fakturan, han har inte en chans att få rätt på detta.
8 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Ja det var den jag tänkte på, inlägg 95 och frammåt.
20 svar · 6,9k läst
O
Odjuret: Det är där det viktiga dyker upp... vad var det för regler som gällde när det blev kommunalt VA? Var det ok att inte koppla in köket då så är det inte fel idag. Men det vore som sagt var intressant att få in lite mer info från TS
20 svar · 4,0k läst
anders07
anders07: Svara gärna här sen kanske någon annan får nytta av det (och så är jag nyfiken för vi har liknande planer). :)
5 svar · 5,0k läst
D
dyckert06: Det är ganska stora tomter, dräneringen avser gräsmatta och infartsväg på tomten. Dräneringen leder inte till huset som ligger högre än gräsmattan. Fastigheten är svår dränerad (strandtomt) så mkt litet fall till sjön, mark mtrl består av lera med tunt skikt av matjord. Så det är gräsmattan som blir träsk om jag får in för mycket vatten från grannen.
10 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Styrelsen kan troligen inte hota med "böter" när det gäller uppställning av båtar fordon osv. på samfälld mark. De kan däremot polisanmäla för egenmäktigt förfarande. I ett fall som det här med komplicerad bevisföring så misstänker jag att polisen skulle prioritera ned utredningen till under källarnivå. Dvs. utredningen skulle troligen läggas ned inom 10 minuter. När det
2 svar · 3,5k läst
H
hempularen: Jag har hört ett par olika varainter på det där med dödsbo och friskrivningar. Dels en version om att iom. att dödsboet skiftas så finns ingen att kräva. Man kan normalt sett inte kräva arvingarna senare för ev. fel i fastigheten som dödsboet sålde. Men en advokat som jag (tyvärr) haft kontakt med i en arvsfråga (som inte handlade om ev. dolda fel) hävdade motsatsen. Han hävdade
12 svar · 2,5k läst
C
camaro1969: Någon som känner till något fall där man fått igenom reklamation några år efter arbetet gjordes? Jag tänkte vänta till efter helgerna innan jag kontaktar hantverkaren
12 svar · 2,1k läst
K
Kurtivan: Fattar nada
3 svar · 1,4k läst
K
3 svar · 1,4k läst
M
-MH-: [citat] Om du skall sälja till någon grannfastighet brukar det gå, då flyttar man bara markbiten från din till grannens fastighet. Att bilda nytt är som Billy säger krav på att det skall kunna bli något vettigt av det (tex byggas hus, eller bedrivas skogsbruk)
11 svar · 5,2k läst
Nimajneb
Nimajneb: Sant, vill eg lyfta fram att själva betalningen var viktig. Då det är högaktuellt dessa dagar så kopierar jag in SKVs text: [citat]
52 svar · 8,9k läst
O
Odjuret: detaljplanen är något som SBK tar fram över ett område. Detaljplanen visar vad man får bygga, på ett allmänt sett...
21 svar · 3,8k läst
M
-MH-: Gäller distansavtalslagen verkligen för elavtal förresten? Det verkar så, även om det finns vissa oklarheter. http://www.energimarknadsinspektionen.se/Documents/Publikationer/remissvar/2013/13-101427_Remissvar_Yttrande_Departementspromemorian_gemensamt_konsumentskydd_i_EU_(Ds_2013_15).pdf
26 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.