Hallå alla

Jag är ny här på forumet men såg att en annan person hade haft lite samma klydd.

Jag fick mitt VA indraget i maj 2008. Sen Juli 2011 kom en faktura på 115000:-

Det som retar mig ännu mer var att när tomten såldes till mig hösten 2007 så stod det att anslutnings avgifterna skulle bli 50000:- enligt kommunen. Sen ändrade dom teriffen 2008 och detta visste inte jag och vips så blev det 115000:-..........

Jag vet att som företagare kan man inte kräva pengar 3 år efter utfört arbete.

Hör till saken också att jag var i muntlig kontakt med VA chefen juli 2011 efter jag fick den fakturan och vi kom överens då att det skulle vara tillräckligt med dom 50000:- som stod i hus kontraktet så jag betalade in dom. Nu nästan 2,5 år senare kommer en påminnelse att jag fortfarnade är skylldig dom 65000:-...... Måste älska dom :)
Skickade mail till henne 2011 och bad henne ge mig det skriftligt att det var klart men jag fick aldrig något svar så nu får jag börja klydda igen.

Har nån någon koll på vad som gäller. Jag vill ju som sagt göra rätt för mig och tycker jag har gjort det med dom 50000:- jag har betalt men det verkar ju vara en never ending story som dyker upp i 3 års intervaller. :) Och ja man kan betala 65000:- och så är det gjort men man kan också ha rätten på sin sida och äta oxfile i ett år om man nu skulle vilja det.

Tacksam för svar

Du har rätt, har dom inte fakturerat så skulle du inte behöva betala alls. Otroligt vilken goodwill du har som ger bort 50.000:- sen nu har dom mage att be om mer ännu senare? Vad är det för päron som jobbar på din kommun?

Stå på dig!!!

Det enda som jag är lite brydd över är när dom anser att deras arbete är färdigt. Enligt mig så fungerade allt och jag fick utnyttja avlopp och vatten i maj 2008. Och då tycker jag det känns färdigt.

Ja man blir imponerad med deras handläggnings tid. Klart jag kunde sagt 2011 att nej ni får inte en krona men jag kände ändå att jag har fått gjort det så jag kan betala men att dom kommer med 65000:- mer än vad jag hade räknat med. plus att det har gått tre år gjorde en inte så imponerad.

Vet att Henkebus tror jag han heter skrev att det hade att göra med när lagfarten var godkänd. Och den var godkänd Februari 2008.

Jag ringde VA chefen innan idag och bad om att få det kollat igen nu och beskrev allt än en gång och sa att vi kom ju överens i 2011. Hon skulle försöka kolla upp det i denna veckan men var inte säkert där blev tid :) Hahahaha får kanske tre år till nu :)

Jag vill minnas att om man har tagit varan eller tjänsten i bruk så måste man betala fakuran även om den inkommit sent. Men detta få gärna någon rätta mig på.

LäsLus skrev:
Jag vill minnas att om man har tagit varan eller tjänsten i bruk så måste man betala fakuran även om den inkommit sent. Men detta få gärna någon rätta mig på.
Fel. Du hade 0 rätt av 1 möjliga.

Underkänt!

• Gilla
LäsLus och 1 till
  • Laddar…
huggan, vad är det som gäller då för en kommunal avgift? Konsumentköplagen är inte tillämplig.

Fint, 10 år mao.

Som jag ser det ska du betala den taxa som gällde vid anläggningstidpunkten inte en taxa som klubbats igenom i KF senare.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
injonil skrev:
Fint, 10 år mao.
Läs gärna.

"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument."

Måste jag rätta dig hela tiden? :)

"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk."

Kommunen är inte en näringsidkare i denna situation, det är en del av dess basverskamhet som myndighetsutövning.

injonil skrev:
"Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk."

Kommunen är inte en näringsidkare i denna situation, det är en del av dess basverskamhet som myndighetsutövning.
Denna dom som nog har varit uppe tidigare här på BH visar trots allt att 3 år gäller :)

http://www.va-namnden.se/avgoranden/pdf/par09_del04_s017.pdf

Redigerat:
Det stämmer med att det är 3 år.
Hade det varit en statlig verksamhet så är det 10år även till privat person. Men i Vatten Avlopps fallet så är det 3 år.

Har kollat upp lite mer och var i kontakt med en annan kommun om fallet och dom tyckte bara att allt var väldigt dåligt skött.

Tiden då det börjar räknas på dessa 3 åren är när man får ett papper av komunen som säger att anslutnings punkterna har blivit fast ställda.
Tyvärr har jag inte detta pappert och kommer inte ihåg om jag har fått det. Ska ringa kommunen imorgon och fråga när dom skickade ut detta om dom har gjort det. Och då kan det ju vara mindre än tre år efter fakturan kom.

Men i lagen står detta också.
12 §
Om en allmän va-anläggning innebär att vattentjänster tillhandahålls genom ledningsnät för vattenförsörjning eller avlopp, skall huvudmannen för varje 25) fastighet inom va-anläggningens verksamhetsområde bestämma en förbindelsepunkt. Förbindelsepunkten skall finnas i fastighetens omedelbara närhet 26), om det inte finns särskilda skäl för en annan placering. 27)
Huvudmannen skall samråda med och därefter informera fastighetsägaren om förbindelsepunktens läge inom den tid 28) som är skälig med hänsyn till fastighetsägarens intresse av att kunna planera för sin användning av fastigheten.

Och mitt vatten och avlopp fungerade och jag hade muntligt fått veta att jag kunde använda det i Maj 2008. Väldigt svårt att bygga ett hus utan vatten......

Sen nästa sak är ju det att min Far kom överens med Chefen för VA att 50000:- var ok. Så jag betalade in detta och skrev även ett e-mail till Chefen att jag ville ha det skriftligt. Fick aldrig något svar och antog då att allt var frid och fröjd i och med att dom hade fått in pengarna.
Sen att dom kommer 2,5 år senare med en påminnelse på resterande 65000:- är enligt mig väldigt dåligt.
Dom hade ju mycket klart för sig att 50000:- var betalt 2011 och fick även samtal sam e-mail om det. Och att dom inte tog tag i det då om dom nu inte tyckte det var korrekt är ju mycket märkligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.