13 976 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Fått arbete utfört men ingen räkning
Det är väl självklar att kunden ska betala om det blir avslag på ROT ansökan, ROT har ju inget med arbetskostnaden och företaget att göra, det är en sak helt mellan köparen och skatteverket. Som klargörande brukar man skriva det på fakturan. Som dock tyvärr hanteras av tjänstesäljaren.
Efter att ha diskuterat saken ett antal gånger med min hantverkare, där jag bland annat bad om en förklaring hur kostnaden kunde bli en annan än vi hade kommit överens om.
en "förklaring " kom men det var bara förklaring vad som var vad i räkningen.
Bad vid flera tillfällen att få en specad förteckning över jobbet , men med svar att "det behövs inte det är ett fast pris".
Hantverkaren vägrar att skicka ut en faktura för mig att betala,
om jag inte skriver på det ROT kontrakt han skickade över ca 4 månader efter att jobbet var klart (i början av november).
Har skickat ett brev (till hans chef) där jag bestrider det pris som står på ROT kontraktet. Vilket han ännu efter 14 dagar inte har
velat svara på.
För att få utnyttja ROT måste jag betala senast sista December
men om hantverkaren inte vill skicka ut en faktura vad gör jag då?
en "förklaring " kom men det var bara förklaring vad som var vad i räkningen.
Bad vid flera tillfällen att få en specad förteckning över jobbet , men med svar att "det behövs inte det är ett fast pris".
Hantverkaren vägrar att skicka ut en faktura för mig att betala,
om jag inte skriver på det ROT kontrakt han skickade över ca 4 månader efter att jobbet var klart (i början av november).
Har skickat ett brev (till hans chef) där jag bestrider det pris som står på ROT kontraktet. Vilket han ännu efter 14 dagar inte har
velat svara på.
För att få utnyttja ROT måste jag betala senast sista December
men om hantverkaren inte vill skicka ut en faktura vad gör jag då?
Inte riktigt sant. Tjänstesäljaren måste göra sin del för att det skall gå igenom. Samt att tjänstesäljaren är den som borde veta bäst om vad som är giltigt ROT-arbete eller ej. Så TYVÄRR är alla tre inblandade.elmont skrev:
Kan väl själv tycka att ett ROT kontrakt som då också blir som en skriven dokumentation och därigenom en trygghet för bägge parter, borde komma före eller åtminstone i samband med att arbetet på börjas och inte 4 månader efter att det är avslutat, med 2 månader kvar av året.
Särskilt då detta är ett av Sveriges största VVS företag.
Med beskedet skriv under och därigenom godkänn
(även om priset inte stämmer med vad som är uppgjort)
eller så debiterar vi hela summan utan ROT till till dig.
Särskilt då detta är ett av Sveriges största VVS företag.
Med beskedet skriv under och därigenom godkänn
(även om priset inte stämmer med vad som är uppgjort)
eller så debiterar vi hela summan utan ROT till till dig.
MH, jag förstår inte riktigt vad du menar men jag hävdar att den som utför tjänsten vet om den är rotberättigad och hur mycket pengar det handlar om. Däremot har han ingen aning om kunden har rätt till hela eller delar ( pga förbrukad ROT) av beloppet. Den enda som får besked av skattemyndigheten är den som ska få ROT bidrag och det är h*n som kan begära ett "utdrag" som säger hur mycket ROT pengar vederbörande har kvar att använda. De "utdraget" skickar skattemyndigheten per post till den som ska få rotavdrag. Det enda "säljaren" gör är att söka ROT pengar för kundens räkning, och har kunden inga ROT pengar kvar faktureras kunden på den uteblivna summan
Jag menar att det faktum att den som utför tjänsten är den som bäst vet om det är rot-berättigat, samt att denna den som utför tjänsten är den enda som kan ansöka om pengarna, innebär att om den som utför tjänsten inte "spelar boll", så blir det inget.
Så därför är den personen inblandad, och därför är ROT inte bara en sak mellan köpare och SKV.
Så därför är den personen inblandad, och därför är ROT inte bara en sak mellan köpare och SKV.
Hur blir det om man köper en vara på faktura? Har själv it fått min faktura för ett lass med grus som jag fick utkört. Hur lång tid har dom på sig att skicka ut den och kunna kräva betalt? Skulle vara kul o veta
Efter otaliga ett antal diskussioner med en högre chef än den som jag beställde jobbet ifrån,
han var både mer lyhörd och villig att finna en lösning, fick jag nu möjlighet att få en specad räkning både material och timmar som enligt dem skulle ha använts, på material förteckningen hittade jag direkt några avvikelser ifrån vad som stämmde....),.
Men Efter att diskuterat igenom saken så bestämdes det att vi skulle mötas halva vägen
mellan deras och det pris jag menade att jag fått i förväg.
När så räkningen kommer strax innan nyår, så är summan omgjord enligt vad vi kom överänns om,
förutom att det nu inte finns någon material kostnad alls ....allt var nu arbete.
Då hela januari gick utan att ha fått något från skatteverket så trodde jag att firman inte krävde något ROT ersättning, men den damp ner nu dag,.
Så frågan är kan jag bli drabbad då företaget fuskar med ROT,
Skall man kanske meddela skatteverket om en sådan här sak.
han var både mer lyhörd och villig att finna en lösning, fick jag nu möjlighet att få en specad räkning både material och timmar som enligt dem skulle ha använts, på material förteckningen hittade jag direkt några avvikelser ifrån vad som stämmde....),.
Men Efter att diskuterat igenom saken så bestämdes det att vi skulle mötas halva vägen
mellan deras och det pris jag menade att jag fått i förväg.
När så räkningen kommer strax innan nyår, så är summan omgjord enligt vad vi kom överänns om,
förutom att det nu inte finns någon material kostnad alls ....allt var nu arbete.
Då hela januari gick utan att ha fått något från skatteverket så trodde jag att firman inte krävde något ROT ersättning, men den damp ner nu dag,.
Så frågan är kan jag bli drabbad då företaget fuskar med ROT,
Skall man kanske meddela skatteverket om en sådan här sak.
Moderator
· Stockholm
· 57 858 inlägg
Du blir drabbad ja. Om det upptäcks.
Rent principiellt tycker jag att man skall anmäla fusk med ROT. I praktiken är risken nog låg att du får problem med skatteverket. Men OM de upptäcker det här så riskerar du en "straffskatt" på 40% av det undanhållna beloppet. Rent hypotetiskt skulle du nog även kunna åtalas för skattebrott, men den möjligheten verkar ju Högsta domstolen ha undanröjt, det strider mot de mänskliga rättigheterna (straffskatt OCH brottmål för samma brott).
Rent principiellt tycker jag att man skall anmäla fusk med ROT. I praktiken är risken nog låg att du får problem med skatteverket. Men OM de upptäcker det här så riskerar du en "straffskatt" på 40% av det undanhållna beloppet. Rent hypotetiskt skulle du nog även kunna åtalas för skattebrott, men den möjligheten verkar ju Högsta domstolen ha undanröjt, det strider mot de mänskliga rättigheterna (straffskatt OCH brottmål för samma brott).
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Anmäl! Det är "våra" pengar firman försöker stjäla. Pengarna är avsatta för att generera arbete till seriösa företag, ej till kriminella!
Tycker det precis som ni att det är värdelöst
Men om vi nu väljer att driva detta vidare , kan företaget då kräva oss på mera pengar.
Samt vart på skatteverket skall man vända sig,
bara skicka ett mail och förklara situationen?
Men om vi nu väljer att driva detta vidare , kan företaget då kräva oss på mera pengar.
Samt vart på skatteverket skall man vända sig,
bara skicka ett mail och förklara situationen?
Klicka här för att svara