Jag har idag Bredband2 i min lägenhet och får e-faktura varje månad, 231 kr för 100/10 Mbit.
Förra månadens faktura, d.v.s. januari, stod det att de avser att höja priset till 279 kr.

Vilket ger en höjning på 21%.

Men problemet som jag ser nu är att de har en uppsägningstid på 3 månader.
Så om de meddelar en månad innan i en e-faktura så blir man alltså tvungen att betala deras höjda priser i 2 månader.

Är det hållbart rent juridiskt att göra så? För de kan i teorin, eller snarare praktiken höja priset till 10.000 kr och man blir skyldig dem 20.000 på två månader p.g.a. uppsägningstiden.

Någon som vet vilka regler det finns vid prishöjning? Min magkänsla säger att de måste meddela i minst lika lång tid innan som uppsägningstiden, alternativt ändra på uppsägningastiden i samband med prishöjningar.

Kloka råd mottages tacksamt.

Läs deras allmänna vilkor.

Kolla i dina avtalsvillkor. Ofta finns det en klausul som ger dig rätt att bryta avtalet vid tidpunkten för höjning, även om du meddelar det senare än avtalad uppsägningstid.

Du har rätt att säga upp tjänsten om du inte accepterar prishöjningen. Då ska den avslutas till höjningen träder i kraft alternativt att du får behålla gamla priset under uppsägningen. De kan inte tvinga på dig ett högre pris utan möjlighet för dig att säga upp.

Jag kollade avtalsvillkoren, ser ingenstans någonting om att man har rätt att säga upp med kortare varsel. Det som pratas om är bindningstid, där har man rätt att avbryta vid prishöjning. Men nu hade jag inte någon bindningstid. Men jag kanske missade något...
Visa bilaga bredband2-allmanna-villkor2.pdf

Följande paragrafer ur Bredband 2:s allmänna villkor torde vara tillämpliga:

1. 14.1 Bredband2 kan komma att behöva göra ändringar i Avtalet eller Tjänsterna exempelvis till följd av förändrade förhållanden som påverkar Bredband2s affärsmässiga eller tekniska möjligheter att tillhandahålla Tjänsten. Förändringar av mer än ringa betydelse till nackdel för Kunden, kommer att meddelas Kunden innan dess att förändringen träder i kraft.
  2. 14.2 Kunden har rätt att vid förändring som meddelas enligt punkt 14.1 ovan, säga upp Avtalet med verkan från ändringens ikraftträdande, förutsatt att uppsägningen görs inom 30 dagar efter det att Kunden informerats om ändringen. Sägs inte Avtalet upp anses Kunden ha accepterat ändringen.

Prishöjningen bör räknas som en ändring enligt 14.1. Då har du rätt att säga upp avtalet från och med att avgiften höjs, om du gör det senast 30 dagar efter det att du fick meddelande om höjningen.

Tack så mycket!

Jag ska ringa dem på måndag. När jag ringde dem i fredags så sa de att jag har en uppsägningstid på 3 månader och att jag skulle betala fram till maj.
Men kvinnan jag pratade med jobbade med uppsägningar och hänvisade till fakturaavdelningen när jag påpekade att de inte kan kräva 3 månaders uppsägningstid i det här fallet.

Jag fick ett motsvarande meddelande i början av november. Avgiften höjs från 1 januari. Om jag inte accepterade, kunde jag säga upp avtalet före sista december, alltså före ordinarie uppsägningstid, pga avtalsändringen.

Ska du säga upp abb för 50kr mer i mån? 279 för 100/10 är snorbilligt. Jag pröjsar 350 för Adsl telia 30mbit (får endast 14mbit) liksom vad ska du skaffa annars?

Vilka andra operatörer kan du välja på?
Vilka hastigheter har dom andra operatörerna?
Vilka priser har dom andra operatörerna?

Kolla upp ovanstående först innan du tar beslutet!
Kolla även upp hur fort du kan få den andra operatören.

Eller ska du vara utan bredbandsanslutning?

Det låter som ts har typ stadsnät. Då går det snabbt att byta operatör.

Att byta operatör inom ett stadsnät tar kanske en timme att fixa, egen arbetstid. Kan man spara 600 kr/år genom att göra det en gång är det väldigt bra timpenning.

Jag har beställt Öppen Fiber.

De billigaste 100/10 jag kan beställa är Universal Telekom för 279/mån.

Min enkelbiljett för buss med busskort kostar 19 kr. Från 1 april kostar den 40 kr. Betalar jag med kontokort 50 kr. Där kan du prata om procentuell höjning! För dem som har månadskort så blir höjningen 50%, Vi ska solidariskt vara med och betala för dem som bor en bit från Uppsala. De får det billigare. Jag har också Telia och ligger på bara 12-13 Mbit och enligt mätningen ska det vara bra. Vi kanske ska också solidariskt bara betala det man får för? Men då får jag nog inget internet.

• Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Jo men det finns andra leverantörer i samma stadsnät som erbjuder betydligt lägre pris.

Vill ni betala mer och tycker att det är kul så gör det. Jag ser dock ingen anledning till att betala mer för samma produkt/tjänst.
När jag kan välja någon annan leverantör från 232 kr/mån utan startavgift, halva månadskostnad i 6 månader och dessutom utan bindningstid eller uppsägningstid så måste man vara riktigt korkad om man fortsätter att betala 279 kr/mån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.