Om man som gifta väljer att ha varsitt boende och därmed vill att var och en sköter sin "egen" ekonomi.
Hur gör man då bäst för att inte den ena (eller andra) ska komma sedan och kräva hälften av något man investerat i eller köpt?

Måste måste man då skriva nåt äktenskapsförord om varenda "affär" som man gör eller kan man på nåt sätt redan från början friskriva sig från allt?

Hur är det med skulder som den ena drar på sig, kan den andra bli betalningsskyldig för dem?

D09
Dodger skrev:
Om man som gifta väljer att ha varsitt boende och därmed vill att var och en sköter sin "egen" ekonomi.
Hur gör man då bäst för att inte den ena (eller andra) ska komma sedan och kräva hälften av något man investerat i eller köpt?

Måste måste man då skriva nåt äktenskapsförord om varenda "affär" som man gör eller kan man på nåt sätt redan från början friskriva sig från allt?

Hur är det med skulder som den ena drar på sig, kan den andra bli betalningsskyldig för dem?
Allt är ditt är ditt tills ni skiljer er, sen delas det. Inkl skulder.

Hört historier om att ena partern tar blancolån innan skilsmässan för att sedan låta lånet delas mellan båda.

Sen tas pengarna fram och ena halvan betalas tillbaka etc

Var och en svarar för sina skulder. Kommer det till utmätning kan ena makens borgenärer utmäta egendom som paret har i gemensamma besittning. Men bara om egendomen "sannolikt" tillhör båda med samäganderätt. Bor makarna i var sitt hem blir det givetvis betydligt lättare för dem att visa varandras borgenärer vad som är enskild egendom än om makarna bott under samma tak. Det hela är alltså en fråga om bevis och bevisbörda.

Äktenskapsförord har sin viktigaste funktion vid skilsmässa.

I mitt fall kommer min fru att sätta sig i en lägenhet och "leva upp" sina pengar, medan jag kommer att köpa på mig fastigheter och saker för mina pengar.
Om det i framtiden skulle bli en skilsmässa, har hon ändå rätt till hälften av "mina" saker?

Ja det har hon (tror jag) såvida ni inte skriver ett äktenskapsförord. Jag tror att man kan formulera sådana ganska allmänt, i stil med att allt B tjänar är hans enskilda egendom.

Det där måst du kolla med en advokat.

D09
Är äktenskap den rätta juridiska kopplingen mellan er om ni ska leva särbos?

Låter kanske dramatiskt med en skilsmässa men det kanske blir säkrare juridiskt.. Iofs så kan man väl trilla dit på sambolagen även om man inte bor ihop också har jag förstått det som :/

En jurist som lägger basen är nog det lämpligaste :)

En lämplig lösning kan vara att utskilja exempelvis en fastighetsrörelse genom att driva den i ett aktiebolag. Detta bolags aktier kan man i ett äktenskapsförord förklara vara ena makens enskilda egendom. På detta vis kan maken köpa och sälja fastigheter och annan egendom lika ostört vid skilsmässa som i händelse av livskamratens konkurs.

Så länge ni är gifta och inte har några ekonomiska bekymmer är det som sagt inget att orda om, då äger var oh en sin egendom, sina pengar och sina skulder.

Vid dödsfall ärver ni varandra oavsett vad ni gjort upp, endast testamente kan ändra på det.
Vid skiljsmässa ska ni ha hälften var av nettot om ni inte skriver något. Detta löser ju ett äktenskapsförord.

Men: om en av er kommer på ekonomiskt obestånd är ni försörjningspliktiga för varandra, vilket innebär att så länge den ena har pengar och inkomster kan inte den andra få försörjningsstöd från socialen tex.

Ni får kontakta en jurist, men det låter för mig som om skiljsmässa kanske är den rätta uppgörelsen om du är orolig för att hon ska dra på sig skulder medan du drar in pengar. Dock kan ju även det motsatta inträffa, att dina fastighetsaffärer inte bär sig, så att det är du som sitter på bar backe.

Det låter utan tvekan som att ni borde ta tjuren vid hornen och ordna en skilsmässa även juridiskt. Det ni har nu låter som en skilsmässa rent praktiskt.

Har för mej att det finns något som heter boskillnad som gör ett bokslut på läget och att det som händer därefter är enskilt åtagande.

Man kan förrätta bodelning under äktenskapet, men det behöver då dels åtföljas av ett äktenskapsförord och man kommer inte undan detta med att man rent juridiskt hör ihop. Bodelning under äktenskap används ofta om man innan man går i borgen för något vill undanta släktgården eller något liknande från ens egendom. Det annonseras dessutom ut bland kungörelser.
Om man inte kan ta omaket med att juridiskt höra samman som gifta bör man nog överväga en skilsmässa i alla fall. Det kommer bli hemskt besvärligt för er om ni träffar en annan människa ni vill leva samman med och ge denna någon ekonomisk trygghet om man samtidigt är gift med sin tidigare partner.

Har ni dessutom barn, gemensamma eller sedan tidigare, gör det saken ännu mer komplicerad.

Lite OT: Det var en hel del frågor uppe som berörde det här när Centern lanserade sitt förslag till partiprogram för dryga året sedan. Där fanns en del förslag om att man ville verka för att luckra upp den traditionella och något stela modellen vi har idag för hur familjer kan se ut, hur arv fungerar och hur många föräldrar ett barn kan ha. Det var dock inte vare sig Centern eller Sverige moget för då, och det är en inte helt okomplicerad sak att försöka förändra denna juridik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.