Beklagar bortgången.
När min farmor gick bort så hade vår komun en form av begravningshjälp man kunde ansöka. Tror det var ca 17000kr. Kolla med kommunen.
Är du eller barnen till den avlidne med i facket och har kollektiva försäkringar så kan det finnas begravningshjälp att få den vägen också. Beroende på förbund och hur nära anhörig det var.

Redigerat:
magda136 skrev:
En person gick bort i mitten av december (16/12). Vi misslyckades stoppa autogirobetalningar som drogs den 27/12 trots att ICA-banken kontaktades två gånger via telefon för att stoppa dem.
Klart att räkningarna skall betalas. Det sitter ju personer/företag i andra ändan som skall ha sitt.

haavard skrev:
Klart att räkningarna skall betalas. Det sitter ju personer/företag i andra ändan som skall ha sitt.
Men fakta är att först ska begravningen betalas sen får resterande fordringsägare dela på de pengar som finns kvar i dödsboet. Om dessa pengar inte räcker så går helt enkelt dödsboet i konkurs.
Ingen efterlevande har skyldighet att betala den dödes skulder.
Och de pengar som inte stoppades i autogirot går bra att få tillbaka precis som i vilken konkurs som helst. För det är dödsdagen som kommer att gälla vid fördelning av dödsboets tillgångar.

när det inte finns
pengar till begravningen
Om den avlidne saknar egna medel kan man
ansöka hos kommunen om ekonomiskt bistånd
till begravningskostnaderna. Ta kontakt med
kommunen som informerar om vad som gäller
i just er kommun. De flesta begravningsbyåerna
kan också hjälpa till med den kontakten men det
är alltid anhöriga som själva måste ansöka om
biståndet. Om det råder tveksamhet om det finns
tillräckligt med tillgångar för att klara alla utgif*
ter skall man inte betala några räkningar förrän
man fått information om betalningsordningen. Be
banken avsluta alla autogiron vid tveksamhet om
det finns pengar till alla räkningar och begrav*
ningskostnaderna.

Kort uppdatering kring detta.

Jag har ringt alla företag som hade dragit pengar via autogirot som vi inte kunde stoppa. Fyra av fem har betalat tillbaka pengarna. Helt sjukt vad bra! Vi är glada som spelemän för detta. Typ.

Det femte företaget är Tre. Dom följer sin egen logik. Jag har bland annat för förslag på tolkning av dödsbohantering som är helt uppåt väggarna. Tre påstod också i ett mail att "dom har rätt att få betalt för den här fakturan". Jag frågade om det inte gäller alla fakturor dom skickar, men fick inget svar. Tre är ena gnidna j@vlar som inte ligger så bra till längre. Jag kan bara avråda från att ha med Tre att göra.

Morsan dog i somras och allt funkade bra med sånt som dragits på autogiro, återbetalningsavier från Telia, Boxer, Radiotjänst, Ica etc började ramla in redan efter 2-3 veckor. Fick t.o.m. behålla HD boxen från Boxer som hon just fått i samband med avtalsförlängning á 24 månader.

Ruttet av Tre om de nu gör fel. De flesta har väl generellt att man max får betala för månaden efter den månad personen avled i.

magda136 skrev:
Kort uppdatering kring detta.

Jag har ringt alla företag som hade dragit pengar via autogirot som vi inte kunde stoppa. Fyra av fem har betalat tillbaka pengarna. Helt sjukt vad bra! Vi är glada som spelemän för detta. Typ.

Det femte företaget är Tre. Dom följer sin egen logik. Jag har bland annat för förslag på tolkning av dödsbohantering som är helt uppåt väggarna. Tre påstod också i ett mail att "dom har rätt att få betalt för den här fakturan". Jag frågade om det inte gäller alla fakturor dom skickar, men fick inget svar. Tre är ena gnidna j@vlar som inte ligger så bra till längre. Jag kan bara avråda från att ha med Tre att göra.
Tycker du dom är gnidna för att dom vill ha betalt för en utnyttjad tjänst? Eller har dom tagit betalt i förskott?

Dom följer inte praxis för hantering av dödsbon. Precis som alla andra fordringsägare ska dom ställa sig i kö för att få betalt när begravningskostnaderna är täckta.

• Gilla
goerana
  • Laddar…
Till saken hör också att många dödsbon har rätt till skatteåterbäring, särskilt om dödsfallet inträffat tidigt på året eftersom den inbetalda preliminärskatten då blir för hög (dödbon får fullt grundavdrag för hela det året som dödsfallet inträffar). Det innebär att man inte alltid kan se om dödsboet går med underskott förrän dödsbodeklarationen är klar efterföljande år. Men en erfaren bouppteckningsman etc kan ganska enkelt räkna ut det.

I detta fall gör det dock ingen skillnad eftersom dödsfallet skedde i december.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.