7 497 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Vem ska betala för ny stödmur vid väg till skafttomt?
Det är ytterst ovanligt att man måste anlägga och underhålla en väg för den som har fått servitut. Det normala är att den som får ett servitut FÅR RÄTT att anlägga en väg över marken samt att den som nyttjar vägen även står för underhållet.
Ps
Även jag har en väg som går över min mark och slutar på en grannfastighet, väg och vägunderhåll är helt deras "problem" och den dag dom inte behöver vägen längre är dom skyldiga att återställa marken (om vi inte kommer överens om nått annat).
Ps
Även jag har en väg som går över min mark och slutar på en grannfastighet, väg och vägunderhåll är helt deras "problem" och den dag dom inte behöver vägen längre är dom skyldiga att återställa marken (om vi inte kommer överens om nått annat).
Det är väl ingen i tråden som skrivit att "man måste anlägga och underhålla väg för någon som fått servitut".elmont skrev:Det är ytterst ovanligt att man måste anlägga och underhålla en väg för den som har fått servitut. Det normala är att den som får ett servitut FÅR RÄTT att anlägga en väg över marken samt att den som nyttjar vägen även står för underhållet.
Ps
Vi pratar om en stödmur och rätt att passera över grannen oavsett om man väljer att köra direkt i åkern eller på en väg.
Jag tror inte heller att det ens finns någon som blivit tvingade att bekosta en väg för någon som har ett servitut. Men i vårt fall har grannen rätt att köra över tomten för att ta si ut på allmänn väg. Om vi valt att dom skulle köra i gräsmattan och inte på vägen som vi byggt så hade det säkert varit okej också, men vi valde att låta dom köra på vår väg.....det var enklast så
Men jag kan inte kräva underhåll av dom men om dom förstör vägen av någon anledning blir dom skyldiga att återställa.
Men en stödmur tror jag ändå förblir en del av fastigheten tills någon kan visa något annat.
Har nu kollat upp servitutet via lantmäteriets hemsida "Min fastighet". Kanonbra grejer!
Där hittade jag följande info som var rätt tunt men det kanske ligger en del underförstått i att min fastighet (skafttomten) är stamfastigheten som grannens tomt styckades av från. I praktiken skedde sedan byggnation på bägge tomterna samtidigt. Ändrar fakta från servitutet nedan något på resonemanget om vem som ska betala stödmur ?
Så här lyder servitutstexten:
Avstyckning från Min fastighetsbeteckning
Grannens fastighetsbeteckning
Nytt servitut:
Rätt att använda ett fem meter brett område X för utfart (Finns en kartbilaga med ett X).
Till förmån för: Min fastighetsbeteckning
Belastar: Grannens fastighetsbeteckning
Där hittade jag följande info som var rätt tunt men det kanske ligger en del underförstått i att min fastighet (skafttomten) är stamfastigheten som grannens tomt styckades av från. I praktiken skedde sedan byggnation på bägge tomterna samtidigt. Ändrar fakta från servitutet nedan något på resonemanget om vem som ska betala stödmur ?
Så här lyder servitutstexten:
Avstyckning från Min fastighetsbeteckning
Grannens fastighetsbeteckning
Nytt servitut:
Rätt att använda ett fem meter brett område X för utfart (Finns en kartbilaga med ett X).
Till förmån för: Min fastighetsbeteckning
Belastar: Grannens fastighetsbeteckning
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Jag tror att det oftast inte står mer än så.
Klicka här för att svara