Hej!
För lite över 1 år sedan köpte jag och min sambo vårat drömhus i en liten by. Det är en stor timring på en generös tomt där även en mindre lada i vinkel och ett dubbelgarage står. Vi bor relativt nära en bilväg som är ganska trafikerad, lastbilar och annan tung trafik är vanligt förekommande. Jag är dålig på att uppskatta, men tror att husväggen är ca 50 meter från vägen, och garaget 35 meter. Vi hör inte trafiken så mycket, inte mer än om man skulle bo inne i samhället. Det växer lite snårskog och några stora granar blockerar både vägljudet och insynen till oss. Så vi blir knappt påverkade av vägen, fram tills nu.

Vägen ska breddas massor! Vi har varit på möte med vägverket och de hade tre alternativ;
1. Vägen breddas så mycket att den inkräktar rejält på våran tomt(vägen ska även flyttas mot vårat håll)
2. Vägen dras bakom vårat hus. Alltså blir vi omringad av vägar.
3. Vägen dras om helt och går precis där vårat garage står.

Allt känns jättetufft nu. Under tiden vi har haft huset har vi bytt tak, lagt jordvärme samt målat om det. Vi har även planterat buskar, anlagt trädgård och börjat planera för stallbygge. Det är verkligen vårat drömhus. Här finns allt vi drömt om.

Någon som varit med om detta?

Ja det är en tuff situation. Det väsentliga råd jag kan ge är att försöka påverka innan beslut med alla till buds stående medel, så att ni får ett beslut som går er väg så mycket som bara möjligt. Efter beslut finns det en annan juridisk snårskog av värdering, expropriation av fastighet osv. Hur drabbas/påverkas andra av vägens dragning. Kan ni på något sätt gå samman i byn och förorda någon viss dragning, som ger er lite tyngd i påtryckningen mot trafikverket?

Var i Norrbotten finns vägen/huset?

En tanke med alternativ 2: vägen dras bakom huset:

Om avståndet är långt nog detta alternativ är att föredra. Väghållaren få sätta upp bullerplank/anlägga bullervall och nya vägen syns inte, samtidigt som den nuvarande vägen får mindre trafik, den blir ju enbart tillfart till husen längs vägen istället för genomfart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.