7 130 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Rättmätig ägare av traktor
Tjenare.
För snart 17 år sedan tog jag över brukandet (och ägandet) av en gammal lantbrukstraktor från min farmors broder. Traktorn är registrerad och innehar regskylt.
Att göra ägarbyte ansågs inte vara någon brådska då traktorn ändå bara användes på den gemensamma familjegården, och när farmors broder tre år senare plötsligt gick bort så föll hela grejen bort i glömska då det aldrig var någon tvekan om vem som ägde traktorn.
Nu har det gått ytterligare 14 år och jag överväger att sälja traktorn till grannens pojk då jag ändå inte nyttjar den. Han vill dock att vi skriver ägarbyte och det är inga problem för mig bortsett från den lilla detaljen att nu när jag kollar upp ägare via regnumret så står den avlidna karln fortfarande som ägare. Jag vet inte hur det fungerar med fordon när någon dör, men jag vet dock att han var gift när han dog.
Borde inte traktorn som allting annat tillfalla änkan per automatik, eller är det upp till henne att hitta ägarpapprena och genomföra ägarbytet?
Hursomhelst, vem bör jag kontakta för att kunna skriva över traktorn på mig?
Vid lite efterforskningar så visade det sig att änkan inte längre är bosatt i Sverige vilket gör det väldigt svårt att få tag på henne, om det nu skulle visa sig att hon är den enda som äger rättigheterna att signera ett ägarbyte.
Någon som vet hur man ska gå tillväga för det här?
Änkan eller transportstyrelsen?
Vänliga hälsningar och tack på förhand!
Edit: Observera att traktorn aldrig behandlades vid bouppdelningen då den redan tillhörde mig, om än inte på papper.
För snart 17 år sedan tog jag över brukandet (och ägandet) av en gammal lantbrukstraktor från min farmors broder. Traktorn är registrerad och innehar regskylt.
Att göra ägarbyte ansågs inte vara någon brådska då traktorn ändå bara användes på den gemensamma familjegården, och när farmors broder tre år senare plötsligt gick bort så föll hela grejen bort i glömska då det aldrig var någon tvekan om vem som ägde traktorn.
Nu har det gått ytterligare 14 år och jag överväger att sälja traktorn till grannens pojk då jag ändå inte nyttjar den. Han vill dock att vi skriver ägarbyte och det är inga problem för mig bortsett från den lilla detaljen att nu när jag kollar upp ägare via regnumret så står den avlidna karln fortfarande som ägare. Jag vet inte hur det fungerar med fordon när någon dör, men jag vet dock att han var gift när han dog.
Borde inte traktorn som allting annat tillfalla änkan per automatik, eller är det upp till henne att hitta ägarpapprena och genomföra ägarbytet?
Hursomhelst, vem bör jag kontakta för att kunna skriva över traktorn på mig?
Vid lite efterforskningar så visade det sig att änkan inte längre är bosatt i Sverige vilket gör det väldigt svårt att få tag på henne, om det nu skulle visa sig att hon är den enda som äger rättigheterna att signera ett ägarbyte.
Någon som vet hur man ska gå tillväga för det här?
Änkan eller transportstyrelsen?
Vänliga hälsningar och tack på förhand!
Edit: Observera att traktorn aldrig behandlades vid bouppdelningen då den redan tillhörde mig, om än inte på papper.
Redigerat:
Om traktorn inte kom med i bouppteckningen börjar du där: Med tilläggsbouppteckning. Sammankalla alla dödsbodelägare (med rekommenderat brev) , och förklara situtationen. Traktorn tas upp som ny tillgång. Ditt ägaranspråk på traktorn tas upp som en skuld. Det ena kvittar ut det andra. Protokollet från tilläggsbouppteckningen skickar du till skattemyndigheten, som efter några veckor returnerar det med en stämpel. DETTA dokument utgör då beviset på ditt ägande.
För att vara på säkra sidan ska du dubbelkolla med fordonsregistret om de har andra förslag, eller synpunkter på förfarandet.
För att vara på säkra sidan ska du dubbelkolla med fordonsregistret om de har andra förslag, eller synpunkter på förfarandet.
När jag fick ärva en bil av min farfar så skrev vi över bilen innan bouppteckningen då det var på den tiden man fick skatta på arv.
Då signerade min pappa pappren. Tror han skrev dödsbo på pappren. Det ägarbytet gick igenom utan problem.
Frågan är hur pass de kollar att signaturen stämmer?
Skulle tro att de förlitar sig på att om det inte stämmer så hör gamla ägaren av sig när denne får brev om ägarbytet.
Sen är det nog inte helt korrekt att göra så...
Då signerade min pappa pappren. Tror han skrev dödsbo på pappren. Det ägarbytet gick igenom utan problem.
Frågan är hur pass de kollar att signaturen stämmer?
Skulle tro att de förlitar sig på att om det inte stämmer så hör gamla ägaren av sig när denne får brev om ägarbytet.
Sen är det nog inte helt korrekt att göra så...
Moderator
· Stockholm
· 57 858 inlägg
Jag tror inte att man skall behöva ha den upptagen i boupteckningen. Det är bara om den har ett värde av någon dignitet. Om det av boupteckningen framgår att det bara finns en arvinge, så bör det dokumentet räcka som bevis för att den arvingen ärvde traktorn, även om den inte explicit är nämnd. Finns det fler arvingar så får man även visa ett arvskiftesdokument som visar vem som ärvde vad.
Men som sagt kolla med bilregistret vad de vill ha för format på dokument.
Men som sagt kolla med bilregistret vad de vill ha för format på dokument.
Om du har något registreringsbevis, bör det gå att skriva under med tidigare ägarens namn genom dig. Blir det strul i framtiden är pappret arkiverat och du blir ansvarig.
Om du inte har något registreringsbevis, lär du inte kunna få något och då får du plocka bort regskylten när du säljer traktorn.
Jag sålde en gång en lastbil där ägarbytet skulle ske när restskulden (2000 kr) betalats. Det kom inga pengar och jag skrotanmälde bilen och skickade med ett följebrev att regskyltarna var försvunna. Efter 6 år blev jag kontaktad av kommunen i Sala, 60 mil härifrån, att ta bort lastbilen som dumpats i skogen. Bilregistret sparar allt gammalt och jag blev ansvarig för detta. som tur var fanns det en lastbilsskrotare som var villig att ta emot bilen utan kostnad.
Om du inte har något registreringsbevis, lär du inte kunna få något och då får du plocka bort regskylten när du säljer traktorn.
Jag sålde en gång en lastbil där ägarbytet skulle ske när restskulden (2000 kr) betalats. Det kom inga pengar och jag skrotanmälde bilen och skickade med ett följebrev att regskyltarna var försvunna. Efter 6 år blev jag kontaktad av kommunen i Sala, 60 mil härifrån, att ta bort lastbilen som dumpats i skogen. Bilregistret sparar allt gammalt och jag blev ansvarig för detta. som tur var fanns det en lastbilsskrotare som var villig att ta emot bilen utan kostnad.
Dödsboets nettobehållning förändras inte alls. Därför finns heller inga nya medel att fördela, och därför behövs heller inget nytt arvsskiftesdokument. Hela saken är att man upptecknar traktorn som tillgång och att samma traktor kan betraktas som en "skuld" att formellt "avbetala" (leverera) till köparen. Möjligen bör man vid bouppteckningstillfället passa på att utfärda "kvittens", där exempelvis boupptecknaren och köparen bekräftar att skulden avskrivs i utbyte mot traktorn.hempularen skrev:
Förfarandet blir alltså detsamma oavsett om dödsboet har en eller flera arvtagare. Men! Så här enkelt blir det bara om ingen protesterar mot påståendet att traktorn faktiskt har överlåtits. Skulle så ske blir proceduren betydligt bökigare.
Jo, jag tycker nog att man måste anse det som ett "värde av dignitet" för samhället att ett åldersstiget fordons ägarskap faktiskt blir utrett. Skattemyndigheten kommer troligen inte att protestera.
Klicka här för att svara