13 976 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Fått arbete utfört men ingen räkning
Sida 1 av 2
har som sagt fått ett arbete utfört av en hantverkare men ingen räkning.
nu har det väl gått ca 8-10 veckor sen arbetet vart slutfört.
Min fundering är nu om jag kan åka på skadestånd eller dylikt,
då jag inte har ringt och frågat efter sluträkningen.
nu har det väl gått ca 8-10 veckor sen arbetet vart slutfört.
Min fundering är nu om jag kan åka på skadestånd eller dylikt,
då jag inte har ringt och frågat efter sluträkningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 858 inlägg
Det kan bli problem med ev. ROT om han väntar till över årskiftet att fakturera.
Man ska aldrig behöva tjata för att få betala.
Men som andra skrivit, hantverkaren har rätt att skicka sin faktura under ett bra tag framöver!
Men som andra skrivit, hantverkaren har rätt att skicka sin faktura under ett bra tag framöver!
Om du är kund i form av privatperson kan fakturan dimpa ner ända till tre år efteråt.
Är det affärsrelation mellan företag så gäller 10 år.
Sen är det väl upp till samvete, heder och ev önskan om god affärsrelation som avgör resten. Du behöver inte påminna.
Men blev jobbet bra och du vill ev anlita h*n till något annat är det ju dumt att skapa en dålig affärsrelation direkt.
Grävarkillen vi hade här hade jag påmint. Så nöjd var jag.
Sen är det väl upp till samvete, heder och ev önskan om god affärsrelation som avgör resten. Du behöver inte påminna.
Men blev jobbet bra och du vill ev anlita h*n till något annat är det ju dumt att skapa en dålig affärsrelation direkt.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Är det affärsrelation i byggbranschen så brukar man använda standardavtalen AB eller ABT, då är det fyra eller sex månader.Mikael_L skrev:Om du är kund i form av privatperson kan fakturan dimpa ner ända till tre år efteråt.
OK.Stringfellow Hawke skrev:
Ja det lagstiftade går kanske att avtala bort i detta fall.
Jag misstänker att du kan mycket mer om detta än jag.
Sen kanske det ändå ev finns någon juridisk möjlighet att kräva in äldre, ej fakturerade, fordringar om man har en slipad advokat. Eller inte ..
Men jag antar att dessa avtal inom B2B finns för att företagen inte ska leva i en alltför ekonomisk osäker sits alltför länge. Det kan ju leda till likviditetsproblem ifall det plötsligt flera år efteråt dimper ner en stor faktura på något gammalt större jobb.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
2 år mellan företag har jag hört? Hade nämligen ett liknande fall då några av mina fd kollegors hotellräkning hade trillat bort i det stora hålet som vårt fakturasystem ibland verkar vara. Det var ju dock inte helt utan vissa problem för mig att skicka en 1.5 år gammal faktura till kund då det också ställer till problem för dem. Jag vill ju inte på något sätt ställa till problem för min uppdragsgivare så därför hör det till god ton att säkerställa att tid och kostnader rapporteras av omgående.
8-10 veckor tycker jag dock inte är så jättefarligt, det är ju inte ens ett kvartal. Men mer än tre-fyra månader tycker jag inte är ok även om det rör sig om en mindre firma.
8-10 veckor tycker jag dock inte är så jättefarligt, det är ju inte ens ett kvartal. Men mer än tre-fyra månader tycker jag inte är ok även om det rör sig om en mindre firma.
Lite drygt 4 månader efter att arbetet var "slutfört" (inte fungerande men ändå) så kom hantverkaren förbi och ville ha en påskrift för ROT avtalet . Ingen Faktura.
Dessvärre så stämde inte summan som de nu begär av mig mot vad som var överens kommet med 9000:-
Självklart nekade jag att skriva på dessa, och begärde få en specad förteckning .
Vilket hantverkaren inte anser att han behöver ge mig då det var ett fast pris
Inga papper skrivna i förväg för arbetet,
vad göra i detta fall, be att få en specad faktura samt bestrida det hela och betala in ett delbelopp?
Företaget är ett mycket stort i Sverige, ett av de största skulle jag tro.
Dessvärre så stämde inte summan som de nu begär av mig mot vad som var överens kommet med 9000:-
Självklart nekade jag att skriva på dessa, och begärde få en specad förteckning .
Vilket hantverkaren inte anser att han behöver ge mig då det var ett fast pris
Inga papper skrivna i förväg för arbetet,
vad göra i detta fall, be att få en specad faktura samt bestrida det hela och betala in ett delbelopp?
Företaget är ett mycket stort i Sverige, ett av de största skulle jag tro.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Enligt hantverkaren var det fast pris, då skall han fakturera enligt avtalat pris och då behövs ingen spec.
dvs be att få en faktura på överenskommet.
Om det var ett budgetpris får avtalat pris avvika 15%, allt skall då redovisas med verifikationer, dock finns inget att reglera mot så hantverkaren kan ange nästan vilket pris han vill för timmar och material.
dvs be att få en faktura på överenskommet.
Om det var ett budgetpris får avtalat pris avvika 15%, allt skall då redovisas med verifikationer, dock finns inget att reglera mot så hantverkaren kan ange nästan vilket pris han vill för timmar och material.