Kommunen har grävt upp gatan utanför mitt hus. Det är ett omfattande arbete och mitt hus ligger mitt i en korsning där de har arbetat,grävt,paddat och grävt igen. Nu har det uppkommit små sprickir på massor av ställen i min grund. Före arbetet skulle kommunen skicka ut en besiktningsman som dokumenterade alla sprickor i husen längs med arbetet. Denna besiktningsman missade dock mitt hus berättade han när han var ute hos mig. Jag ringde dit honom eftetsom sprickorna hade börjat komma och jag ville ha det dokumenterat. Han sa själv att visst var där nya sprickor.

Idag hade jag kontakt med stadsbyggnadsförvaltningen om mina problem och dom tyckte att det nog var min dränering ett år tidigare som orsakat sprickorna. Märkligt att de uppkom i samband med deras omattande arbete tyckte jag. Vid ett tillfälle har en glasskiva i vårt vardagsrumsbord brakat ihop när arbetarna paddade som värst. Jag hade bra koll på hur mycket sprickor där var i grunden för jag hade planerat en ommålning av den.

Mitt hus ligger ungefär fyra meter från vägen där dom grävt och på ett ställe har dom grävt enda in till huset för att sätta en brunn eftersom min dränering kom för högt.

Kan kommunen frånsäga sig ansvaret? De har missat besiktningen av huset så de har ingen före bild att utgå ifrån. De hänvisar till min dränering ett år tidigare. Tips på hur jag går vidare? Andra synpunkter?

Nej, de kan inte frånsäga sig ansvaret, men problemet blir att bevisa vad som orsakat sprickorna. Givetvis skyller de på något annat så långt det är möjligt.

Eftersom du fått ett utlåtande från besiktningsmannen redan så tycker jag du ska konfrontera kommunen med det. Därefter kanske det kan vara klokt med juridiskt stöd.

Exakt. Juridiskt stöd.
Om inte kommunen gör rätt för sig vältrar de väl över det på besiktningsmannen som "missat" ditt hus...

Är det rimligt att sprickor uppkommer ett år efteromdräneringen, och konstigt nog precis när de utför arbetet utanför?

stake skrev:
Är det rimligt att sprickor uppkommer ett år efteromdräneringen, och konstigt nog precis när de utför arbetet utanför?
Nej!

Det anser inte jag heller. Jag ser dock lite problem att bevisa att det är deras jobb som orsakat det. Ska jag vara fräck och begära foton före och efter arbetet, väl medveten om att dt inte finns några före bilder?

Kan jag hänvisa till deras icke existerande besiktning:-)

Det är ju både ditt och kommunens problem att det inte gjordes en besiktning före men besiktningen görs för att skydda entreprenören från dig och inte tvärt om så spontant så kan jag tycka att du har lite övertag då de dabbat sig. Du bör nog, om du inte redan gjort det, kontakta ditt försäkringsbolag för dig vore det enklare om de driver skadeståndsfrågan mot kommunen.

Jag har sågat av nedersta delen av grunden nu för att fälla in listen till platonmattan. Det vat därför jag var noga med att få ut besiktningsmannen innan jag gjorde något på grunden, jag ville inte få skulden själv för att ha orsakat sprickorna.

Så att kontakta mitt bolag är nog försent, de har ju ingen flrebild att titta tillbaka på.

Ett samtal kostar iofs inte något, och det kanske inte var så klokt att göra det jobbet innan du fått klarhet i ansvaret för sprickorna. Men det lär väl visa sig.

Nej jag vet. Men arbete skulle vara klart i mars men pågår ännu och jag vill inte vänta. Före påtala jag sprickprna och deras besiktningsman dokumentra dom, så det bör inte göra någon skillnad.

Jag har diskuterat med mitt försäkringsbolag och de har en klasul mot vägarbete så om det är vägarbete som orsakat skadan så gäller inte försäkringen.

stake skrev:
Jag har diskuterat med mitt försäkringsbolag och de har en klasul mot vägarbete så om det är vägarbete som orsakat skadan så gäller inte försäkringen.
OK, då måste det väl vara omdräneringen som orsakat detta eller? ;)

Haha ja, givetvis. Skämt och sido så är det bara den putsade/gjutna grunden som spruckigt. I mina öon så spricker hela väggen om dräneringen nu har gjort att huset har satt sig.

Planen är just nu att vänta till det är färdigt med vägarbetet och hoppas att det spricker mer så kommunen kan jämföra med sin förrra besiktning.

Liten uppdatering. Kommunen har skickat det till sitt försäkringsbolag som har skickat de till ett företag som ska utreda vem som har ansvaret för uppkomna sprickor. Så vi får väl se vad detta bolag kommer fram till.

Uppdatering igen. Efter över ett år har bolaget Crawford gjort en bedömning. Denna baserades på besiktningsmannens rapport, (samma besiktningsman som glömde besiktiga mitt hus från första början). I sin rapport glömde han bifoga bilderna på sprickor från insida och före och efterbilder där sprickorna växer i takt med arbetets gång. Ett flera meter brety hål i trädgården som entreprenören fick bygga en plattform för att vi skulle kunna ta oss över kallade han " bara indirekt påverkades av vägarbeten". Han glömde nämna att det inte finns någon förbesiktning för att han missade att göra någon, till råga på allt tog det 5 månader att författa skiten.
Ersättningen utgick till 10% av det begärda, då besiktningsmannen bedömde att 10% av sprickorna var nya.

Överklagade och påpekade flera fel och utelämnade i rapporten hos från besiktningsmannen hos Crawford, fick en ny handläggare. Han försökte jag nå i 6 månader utan att han svarade på mail eller telefon. Efter påtryckningarna på kommunen igen kom ett nytt beslut där handläggaren hade frågat kommunens besiktningsman om mina synpunkter och därefter beslutat att inte ändra utfallet. Detta utan att bemöta något av mina synpunkter.
Samme handläggare finns det en gammal tidningsartikel om där en annan person varit med om ett liknande förfarande av honom.

Vi får se vad som händer nu, om jag orkar kontakta en advokat och driva det vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.