23 528 läst ·
83 svar
24k läst
83 svar
Kan kommunen ta betalt för utfört arbete som inte är beställt?
Sida 1 av 6
Fick i veckan ett brev som är undertecknat av gatuingenjören i den kommun där vårt fritidshus finns.
Att de kan utdöma vite om åtgärderna inte är utförda kan jag gå med på, men att debitera för arbete som jag inte beställt har jag svårt att acceptera.
Det är principen som jag är ute efter. Jag kommer att utföra de små åtgärderna som krävs för att inget ska hänga ut över fastighetsgränsen, det är snabbt gjort.
Får kommunen göra så?
Att de kan utdöma vite om åtgärderna inte är utförda kan jag gå med på, men att debitera för arbete som jag inte beställt har jag svårt att acceptera.
Det är principen som jag är ute efter. Jag kommer att utföra de små åtgärderna som krävs för att inget ska hänga ut över fastighetsgränsen, det är snabbt gjort.
Redigerat:
Det är kanske en säkerhetsrisk? Då kanske kommunen vill ha bort det istället för vite?
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Vet att kommunen här rev några fallfärdiga hus och fakturera sen ägaren.
Absolut inte. Köpte stugan i våras och i augusti klippte jag buskar och kapade grenar från träd så att det enligt mig klarar alla regler. Gjorde detta utan att ha fått någon påstötning från någon. Det var till och med så att det stannade en "tant" och sa "stackars träd" när jag höll på, hon tyckte att jag tog för mycket. Möjligen kan det vara så att grenarna från en ek är lite lägre än 460 cm över gatan.verktygsgurun skrev:
Naturligtvis kommer jag att ta fram sågen igen men jag tycker att det är konstigt att de vill göra arbetet. De kanske har för lite att göra denna snöfattiga vinter?
Kommit överens om är ju lite av en definitionsfråga. Kommunen har uppmanat dig att göra något som dom uppenbart tycker du ska göra. Dom påtalar att om du inte gör enligt uppmaning så kommer det att ske genom deras försorg och du får betala för åtgärden.MrSmith skrev:
Du har alltså alla möjligheter att agera och undvika fakturan. Om du inte agerar enligt deras instruktion så blir du debiterad.....ser inget konstigt i den principen.
Sen kan man naturligtvis fråga sig vad dom inte anser vara rätt men det har du ju massor av tid att ta reda på genom att lyfta luren till handläggaren och fråga. Om dom har fel får du naturligtvis agera på detta och besvära dig över deras beslut.
Men varför inte ta den enkla vägen och fråga vad dom vill att du skall ta bort och varför, om du nu anser att du har rätt till att ha hängande växtlighet på deras mark.
Jag kommer både att prata med handläggaren och genomföra åtgärder så att regelverket uppfylls. Det är inte det som är kärnan i tråden.
MEN frågan kvarstår; får kommunen göra så här istället för att ta till vitesföreläggande?
MEN frågan kvarstår; får kommunen göra så här istället för att ta till vitesföreläggande?
Om kommunen anser det vara en säkerhetsrisk så tror jag kommunen får göra så...
Kommunen får göra ganska mycket....
Se egentligen bara vattnet.... Drar de fram vatten så måste du koppla på dig oavsett om du vill eller inte....
Kommunen får göra ganska mycket....
Se egentligen bara vattnet.... Drar de fram vatten så måste du koppla på dig oavsett om du vill eller inte....
Kommunen kan inte göra som de vill utan måste stödja sig på lagar. Dom kan tex med stöd av miljölagstiftning förbjuda ett enskilt avlopp och på så vis tvinga dig att ansluta dig till det kommunala. Jag tycker du skall fråga handläggaren vilken lagrum han stödjer sig på, det känns inte självklart.
Naturligtvis stödjer sig kommunen på "Plan och bygglagen" 3 kap 17 §pelle242 skrev:
Jag vet inte vad som sägs i TS kommun men i Lunds kommun gäller detta.
http://www.lund.se/Medborgare/Trafik--infrastruktur/Trafik-och-gator/Gator/Hackar-och-buskage/
Lägg märke till att man även här tydligt talar om att om man inte följer reglerna så kommer kommunen att beskära på fastighetsägarens bekostnad. Jag tror detta gäller i de flesta kommuner i Sverige.
Redigerat: