O
Odjuret: ÄR det din balkong som skall åtgärdas? I så fall känner jag spontant att det är väl vettigt att de går igenom ditt hus för att åtgärda skadan. Skulle inte förvåna mig om man måste underlätta enligt nån lag... isf så måste du släppa in dessa nissar... tror jag
2 svar · 766 läst
S
shadowfire: När jag växte upp, så tog man fotbollen och gick till skolgården där det fanns en inhägnad grusplan - eller rättare sagt två grusplaner med 100m mellan varandra. Där kunde man sparka boll o stojja bäst man ville. Det var aldrig några problem som barn att gå denna lilla sträcka till ett ställe där man kunde leka utan att störa. Det finns en orsak till att man gör inhägnad runt en
67 svar · 24,0k läst
B
bezze: Vi köper enbart materialleverans av MH. Så har svårt att tro att de står som bas p. Eller? Ang. Samordningen. Så ser jag inga problem med det då det är hantverkare jag jobbar dagligen med som ska bygga mitt hus. Men förstår resonemanget.
4 svar · 1,8k läst
M
Mert Hedman: [citat] Precis. Det gjorde 2010. Nej det stämmer ang golvet. Den kostnaden var visserligen en väldigt liten del i dessa 85000. Förbättringar som gjordes var ju bl.a. Induktionshäll, inbyggnadsugnar, kaklade väggar samt byte av hela köksstommarna till nya och förbättrade skåp/möbler. Däremot så löser man på olika frågespalter att man kan inte göra avdrag för skåp som är utbytta
4 svar · 2,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Tror det är lugnt, ni har ju olika geografiska områden. Men nog bäst att kolla iallafall. De flesta bolag har detta inskrivet i anställningsavtalet. Men man kan ofta prata med sin arbetsgivare om det. Tex när jag började på mitt nuvarande jobb så hade jag några kunder kvar, pratade med min arbetsgivare och det var inget problem att behålla dem så länge det inte störde den dagliga
10 svar · 8,9k läst
J
jkl2: Har sprängt i min källare och det gick ganska fel...så var nyfiken därför men ska starta en ny tråd när allt är klart med försäkringar, ålderavdrag besiktningar mm mm
18 svar · 10,4k läst
H
hempularen: Huruvida det syntes vid köpet eller ej, är väl mest en fråga om säljaren skulle kunna hållas ansvarig, och det är knappast aktuellt i det här fallet. Det finns en hel del knepiga regler runt just dikningar. jag skulle börja med att höra med kommunen, med vilken rätt de leder vatten till denna tomt. Det är fullt möjligt att de har rätt till det, men troligen inte.
2 svar · 1,2k läst
C
camaro1969: Oj det här var inte min tråd:)
28 svar · 18,4k läst
oobum
oobum: OM inte annat så har du väl betalat på något sätt, och kanske kan kolla ditt kontoutdrag när summan X överförts till företaget Y. För det du skriver borde sticka ut och inte vara helt omöjligt att hitta.
9 svar · 2,7k läst
O
oliva: [citat] Nja, det tror jag inte. Vi är "medlemmar" i en förening, som ej är en riktig förening för det har inte gjorts lantmäteriförättning, och inga årsmöten blir vi kallade till men vi får faktura av föreningen på 250 varje år, och de som är fast bosatta får faktura på 1000kr så det är ingen rättvisa då vi bara har lite skog där bortanför vägen. Men denna förening får
12 svar · 4,5k läst
F
FRS05: Kan svara åt mig själv och det blev först klart i dagarna med inskrivning så att jag såg det inne på "min fastighet". Det har funnits inskrivet ett bra tag och jag har kunnat få ut servitutet för att se på det. Men att registrera det på "min fastighet" tog ett bra gäng månader:)
12 svar · 3,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] (Nu har jag också hunnit läsa domen, bättre sent än aldrig. ;)) Njae, HD-domen var alltså att de som lagt igen diket *var* skyldiga att se till att vattenavrinningen fortsatte fungera även efter det att de lagt igen diket. HD fastställer Hovrättens dom. En av ledamöterna i HD var skiljaktig, dvs höll inte med, det är det som står sist, men HD som helhet höll alltså med
13 svar · 8,3k läst
·
T
Tsarh: Jag tänker två saker 1 - Om man vill ta ut en påminnelseavgift på försenad betalning (oavsett ev. bolag) så ska det beslutas om på årsmöte/stämma. Men nu gällde det en ren faktureringskostnad, vilket alltså är inkassobolagets vinst på tjänsten. 2 - Om styrelsen kan hänvisa att den tid de sparar på att outsourca inkassering av medlemsavgiften till ett bolag är rimlig och vettig,
6 svar · 5,1k läst
S
Seglarvännen: Känner igen problemet från vårt hus med läckande ränndalsplåt, hur har det gått, blev det försäkringsbolaget, besiktningsfirman eller ni som fick bekosta läckaget/åtgärderna?
3 svar · 7,0k läst
nino
nino: Går kanske att sätta den under diskbänken också
16 svar · 3,7k läst
Bödde
Bödde: [citat] Men det innebär väl inte automatiskt att det kommer ett pålägg på 22.700 kr (ROT-pengarna). Eller gör det det??? Jag tänker mig att företaget givetvis tar på sig felet, om de är seriösa kommer de göra det iaf..
13 svar · 4,1k läst
M
Mainstream: [citat] Jodå, det är jag medveten om. Samtidigt går det att klara kraven om klimatskalet är tillräckligt isolerat. Men frågan handlade om hur kravet ska tolkas. Värme-diskussionen har jag i en lååååång tråd i Värme-forumet.
3 svar · 1,8k läst
P
perantoniohansson: Jag har utan problem i 20år handlat saker i firmanamnet men sedan betalt med personliga pengar. Många företag låter inte mej som privat person handla eller få rabatter och då måste man var kreativ för att rundgå idiotin. Järn handeln här är benhårda med att jag som person ska betala 3 gånger dyrare vid beställning av skruv o bult. Nu har Gärdin o Person försvårat mitt fiffel med
57 svar · 22,2k läst
·
E
Erik_X: Du måste söka posten som kassör i samfäligheten då får du bättre bild av dess ekonomi och kan skära i dina kostmader. Ta med dig 10 medlemmar som du avtalat att de röstar på dig som kassör och posten är din.
3 svar · 1,3k läst
W
Ws1: Kan det vara så att man inte fått ner plattans fuktighet under bygget innan man lagt på plast och golv?
5 svar · 5,2k läst
C
carra: Om försäkring... Ja inga problem att försäkra....vi pratar nu om vanlig husförsäkring som "alla" har eller borde ha i alla fall..alltså en vanlig villahemförsäkring
56 svar · 27,6k läst
L
lasse63: Har köpt hus fast jag inte har lagt det högsta budet.På grund av att jag inte behövde besiktning. Mvh Lasse
26 svar · 2,8k läst
Göran.W
Göran.W: Här http://www.vattenliv.nu/ finns en massa genomförningar och lim som är användbart till en damm. Misstänker dom jobbar med "standard" saker från grossisten och det funkat uppenbarligen inte.
21 svar · 6,4k läst
pelpet
pelpet: Då är man ju inte helt förvirrad :) Jag vet inte exakt hur man ska agera när det gäller barnen i ett sånt här fall men det viktiga är väl att man inte rymmer utomlands med dem eller nekar maken rätt/möjlighet att umgås med dem. Kan vara bra att stämma av med polis/socialtjänst innan så att man inte sätter sig i en dålig sits inför en eventuell kommande vårdnadstvist.
18 svar · 3,8k läst
peternicklas
peternicklas: Vill nog påstå att du kan göra det. Samma problem var uppe för några år sedan och då gällde det reservdelar till personbil. Tillverkaren av fordonet hävdade att de ägde rätten till reservdelarna med hänvinsing till mönsterskydd. Vi ser idag att de inte kunde hävda mönsterskydd då detta skydd är svagt. Bara att ni ändrar från trä till sten så faller mönsterskyddet. Ni kan ju
3 svar · 2,3k läst
F
fusion: [citat] Jag har erfarenhet från många kallvindar i hyreshus där man byggde teknikrum för 3G utbyggnaden, det var ofta ett helvete med hanbjälkarna som inte fick röras utan bygglov, därav min kommentar. Men som sagt, med lite bilder kan nog expertpanelen (dvs inte jag) ge rätt råd till TS.
13 svar · 3,1k läst
K
kindvall: [citat] I allmänhet försvinner ränterabatten efter ett år, men i vårt fall har det bara varit att ringa eller hälsa på vår bankman för att få tillbaks den. Gäller bara att kolla upp det.
6 svar · 1,8k läst
D
Drömhus2012: Väldigt intressant tycker jag, detta är en boendeform som jag bara nyligen fått upp ögonen för. Jag kommer helt klart kolla upp mera om detta nu när ni fått mig mera nyfiken. :)
23 svar · 4,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja precis så var det jag tänkte. :) [citat] Nejdå, inte alls ens så dramatiskt. Den nya ägaren har en hantverkare eller god vän, eller kanske "vet detta" själv, att det inte var praxis och enligt byggAMA att spruta på något 2013. Så när detta upptäcks vid en renovering ungefär år 2030 så börjar denna husköpare skrika efter och kräva ersättning för "dolt fel". Det
28 svar · 4,6k läst
C
cem77: [citat] Har de sen inte använt sig av servitutet under tillräcklig tid kan TS inför lantmäteriet hävda att servitutet inte längre behövs och försöka få det upphävt ;). Dock lär det väl ta många år eller att grannarna skaffar sig tillgång till vatten via annan källa.
23 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.