2 219 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Garage byggt i suterräng är fuktskadat, byggt -08. Vems ansvar?
Har ett garage som är murat/putsat och där bakre delen av byggnaden ligger under jord. Byggnaden är uppförd 2008 och allt är gjort av yrkesmän.
Till min fasa så har jag nu upptäckt att det trängt in fukt i garaget vilket gjort att OSB-skivorna på insidan av garaget börjat ruttna i nederkant. Har ej monterat ner några OSB-skivor på insidan än, men jag antar att det är mögel på baksidan.
Det har även börjat lossa stora kakor av puts på utsidan.
Ringde försäkringsbolaget som vägrar ta detta på hemförsäkringen.
Jag har ännu inte gjort någon utförlig undersökning, men jag antar att dräneringen inte är korrekt utförd och att problemen kommit p.g.a. detta.
Min fråga är egentligen hur jag går vidare med detta?
Är inte intresserad av att "hänga" någon men har ingen större lust att betala för något som någon annan är ansvarig för att rätta till.
Garaget är byggt med delad entreprenad, en firma har murat/putsat, en annan har utfört grävning/sprängning och en tredje har stått för snickeriet. Kontrollansvarig vad en utomstående person.
Mkt tacksam för hjälp!
Till min fasa så har jag nu upptäckt att det trängt in fukt i garaget vilket gjort att OSB-skivorna på insidan av garaget börjat ruttna i nederkant. Har ej monterat ner några OSB-skivor på insidan än, men jag antar att det är mögel på baksidan.
Det har även börjat lossa stora kakor av puts på utsidan.
Ringde försäkringsbolaget som vägrar ta detta på hemförsäkringen.
Jag har ännu inte gjort någon utförlig undersökning, men jag antar att dräneringen inte är korrekt utförd och att problemen kommit p.g.a. detta.
Min fråga är egentligen hur jag går vidare med detta?
Är inte intresserad av att "hänga" någon men har ingen större lust att betala för något som någon annan är ansvarig för att rätta till.
Garaget är byggt med delad entreprenad, en firma har murat/putsat, en annan har utfört grävning/sprängning och en tredje har stått för snickeriet. Kontrollansvarig vad en utomstående person.
Mkt tacksam för hjälp!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Första frågan är väl då om du har någon uppgift i ngt. av entreprenadkontrakten ang. just dräneringen. I så fall känns det ju lite enklare. Jag är osäker på om dränering självklart hör till markarbeten, eller gjutning av platta.
Om vi antar att du får fram vilken firma som gjort eller borde gjort dräneringen, så är ju nästa fråga, vad är det för fel. Det har ju tydligen fungerat OK några år. Därmed kan det vara svårt att hävda att de gjort fel, beror helt på exakt vad som är fel.
Här kan ev. också finnas ett ansvar på den konstruktionsansvarige (du själv, såvida du inte anlitat en konstruktör).
Om vi antar att du får fram vilken firma som gjort eller borde gjort dräneringen, så är ju nästa fråga, vad är det för fel. Det har ju tydligen fungerat OK några år. Därmed kan det vara svårt att hävda att de gjort fel, beror helt på exakt vad som är fel.
Här kan ev. också finnas ett ansvar på den konstruktionsansvarige (du själv, såvida du inte anlitat en konstruktör).
Har du köpt huset av en privatperson, eller har du låtit bygga det? Det finns ett stort beställaransvar, bara för att du låtit en entreprenör utföra det är det inte per se fackmässigt. Hade du besiktningsman, egenkontrollprogram, konstruktör? Hur såg beställningen ut?
Är konstruktionen enstegstätad på samma sätt som hus där fuktskador uppkommit?
Är konstruktionen enstegstätad på samma sätt som hus där fuktskador uppkommit?
Det känns som att någon borde kolla om dräneringen är fackmässigt utförd. Är den felaktig så har ju den förra ägaren ansvar i 10 år mot samtliga dålda fel. Dålda fel kan man oftast bara påpeka på nyare renoveringar.. Man kan ju hoppas att det är så.. såvida ni inte köpte med friskrivning..
Klicka här för att svara