I
injonil: TS är säkert mycket tacksam för din hjälp.
30 svar · 6,2k läst
O
oceanis: [citat] Men i TS fall som bonde och där han skall ha maskinen i sin verksamhet i många år kommer det ju att bli en anläggningstillgång. Det verkar ju inte vara TS avsikt att agera som handlare av beg maskiner. Då kan väl knappast VMB tillämpas...... för VMB brukar ju gälla handel med varor....... Kan regeln verkligen användas i detta fallet ?
11 svar · 7,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Dela upp offerten i flera delar med många avstämningar och att du kan bryta arbetet och bara betala för utfört arbete. Ha en öppen och bra dialog med entrepenören och låt han förstå att du är försiktig med pengarna.
3 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Njaa, markägaren kan kräva att den skall bort. Men det finns en del "konstiga" regler runt sådant, så det är inte självklart att markägaren kan få bort byggnaden. Men det förekommer att ägaren till en byggnad med ofri grund kan tvinga fram en fastighetsreglering, där han "tvångsköper" marken. Jag har ingen koll på vilka förutsättningar som skall gälla för att lyckas med ett
5 svar · 3,7k läst
L
Lämna storstaden: Jag vill inte jäklas med dig, men faktum kvarstår, att om fakturan från leverantören uppfyller lagens specifikationer är Du troligen chanslös i Tingsrätten. TR gör inte en bedömning av om arbetet är väl utfört. När du sedan stämmer motparten så har denne gått i konkurs. Du bör alltså betalningssäkra ditt krav hos motparten till att börja med, tala med en advokat om detta. Du
76 svar · 26,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det gäller bara servitut som är beviljade äldre än 1 juli 1968, men står man ut 4,5 år till så kan det ju vara en möjlighet, förutsatt att ingen kommer på att det måste förnyas :)
16 svar · 5,1k läst
elpaco
elpaco: [citat] Är du allvarlig? Tja det finns många skäl: 1) Det gör tråden svårläst, då den blir onödigt lång. 2) Det gör tråden svårläst, då färre poster får plats på varje sida. 3) Det gör tråden onödigt trögladdad på mobiler/sega uppkopplingar. 4) Det tillför inget alls. 5) .. Citera är ju bra om du vill kommentera något speciellt i posten. Till exempel [citat] varvid man
8 svar · 3,5k läst
·
A
andersmc: [citat] Jo, så kan det säkert vara. Journalisterna sitter vid sina skrivbord och fabulerar ihop sina artiklar, helt på egen hand. Så verkar det ofta i alla fall. Men å andra sidan så blev det en artikel just på grund av att det var en märklig händelse. Hade det gått som alla hade väntat sig så hade det aldrig blivit någon artikel. Nu var just denna artikel dock inte kvällspress,
26 svar · 4,2k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Sant, men man får inte rot för ett hus man sålt
5 svar · 1,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: [citat] Alla förutom skatteverket håller väl sig till den definitionen....
2 svar · 10,2k läst
L
Lycke: Tack, Pooster! Intressant att se hur andra kommuner resonerat. Vår granne håller efter både sitt hus och sin trädgård för mycket för att jag ska kunna klaga. Det är barrikaderingen av tomtgränsen som är ett problem. Jag tror att rostiga cyklar, stenhögar och nät väger lätt i jämförelse med länkens åtta bilar och flera husvagnar :-) Komposterna verkar vara det enda vi rätteligen
26 svar · 8,1k läst
N
Nerre: Varför en ny tråd? Är det inte samma händelse som i den här tråden? http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/232258-dranerare-hade-sonder-vattentank.html
8 svar · 3,0k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Tack för svar, blir nog inte aktuellt att något behövs åtgärdas i vår lgh. Tur att jag var där och märkte det, annars kanske det hade hänt igen med skillnaden att det rinner ner i vår nya fina vägg som ska stå där. Får väl se till att inte bygga igen innan föreningen sagt sitt så de kan komma in och titta den vägen om det behövs
5 svar · 1,4k läst
H
hempularen: Som det sagts. Den som förändrar markhöjden, är den som är ansvarig för att anlägga en slänt eller mur. Det förekommer att man vid exploatering av ett område ritar in slänter/murar i detaljplanen. Det gäller i så fall oavsett vem som haft anledning att fylla ut eller grävar ur. I det här fallet ligger muren på fastighet A. Om A skall hävdas att B har ett ansvar, så ligger
16 svar · 2,8k läst
·
F
Frankoblanko: När de skulle gräva ner fiber i vårt villaområde fick husen välja... Antingen skulle de gräva upp i gatorna och in till varje hus, till en hög kostnad. Eller så skulle de gräva över tomterna till en betydligt lägre kostnad. Om man gjorde grävarbetet själv på sin tomt fick man dessutom betalt för det. Det slutade för vår del att vi fick betala mindre än 2800 kr för att bli
45 svar · 20,5k läst
·
Lolle
Lolle: Jag tror att slurppe99 tänker på en ej uttalad överrenskommelse att entreprenörer ej erbjuder vitesklausul på försäkringsskada. I vissa regioner är alla avtalsbolag överrens om att ej erbjuda detta, på detta sätt så finns bolagen tillgängliga för akutskada åt försäkringsbolag.
12 svar · 2,4k läst
B
Byggmannen: Har pratat med skatteverket och de säger att man får skattereduktion även på påslaget.
11 svar · 9,9k läst
H
hempularen: Ja, man skulle nog bli lite orolig som säljare. Att inte betala in handpenningen är ett avtalsbrott. Jag tror inte att det anses som allvarligt nog för att säljaren skall ha rätt att häva (om de ex. hittar en bättre köpare). Men om handpenningen trots påstötningen i Måndags inte kommer in (typ idag), då tror jag att man åtminstonde kan börja hota med en hävning (och
16 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Bodelning är ingen gåva, det innebär att man definierar vilka gemensamma tillgångar som skall anses vara resp. persons egendom. Jag är osäker, men tror att de tillgångar du blir tilldelad vid en bodelning inom äktenskapet blir din enskilda egendom. Det påverkar vad som händer vid en skillsmässa. Om du ger bort halva huset (som nu är 100% ditt) till frun, så innebär det bara att hon
5 svar · 5,4k läst
H
hann: Grattis och hoppas för er skull att det löser sig. Sånt här tjafs tar för mycket kraft från livet självt! Hann
9 svar · 7,4k läst
fahlis
fahlis: Bygglov behövs hur som helst för väsentlig förändring av byggnads eller byggnadsdels användning.
16 svar · 3,6k läst
B
billy_baver: [citat] Om markägaren - mot förmodan - kräver att träden ska stå kvar återstår för härskande fastighet att begära fastighetsbestämning. Det är en lantmäteriförrättning som utreder servitutets tolkning. Förrättningens kostnad delas på fastigheterna efter nytta och skälighet. I praktiken betalar de gissningsvis hälften var.
10 svar · 6,6k läst
Göran.W
Göran.W: [citat] Det jag tror har hänt är att Pen ledaren ( jord-Nolla) Har glappat någonstans på nätägarens sida och då kan man få allt mellan 0 och 400 volt i vägguttagen istället för 230 volt och det är inte helt hälsosamt för elektronik.
24 svar · 5,5k läst
Göran.W
Göran.W: All vindkraft ger inte ersättning. Grannen kan sätta upp ett med en diameter på max 3 meter och en maximal höjd inkl vingar på 20 meter helt utan bygglov så länge det inte kan falla in på grann tomten.
51 svar · 45,7k läst
MathiasS
MathiasS: Om man hållt sig till att betala i efterskott tillför ju inte ett vite så mycket. Har man bara 10-15% av betalningen kvar kan ju ett vite motivera ett avslut. Och det står ju alltid säljare och köpare fritt att komma överens om avsteg från avtalet om synnerliga skäl föreligger.
18 svar · 8,3k läst
B
billy_baver: Beslut överklagar man efter det att de blivit tagna. Med varje beslut ska följa en beskrivning hur man överklagar. Om bygglovet hade avvikit från planbestämmelserna skulle bygglovsmyndigheten varit skyldig att redan innan beslutet höra åsikter bland grannar och andra som har intressen i saken. Då skulle ni automatiskt både fått yttra er och blivit löpande informerade i ärendets
8 svar · 7,2k läst
V
Vanbeasten: Hantverksformuläret är en mindre omfattande version av ABS09, och är avsedd för i första hand renoveringar. Regelverket är detsamma, men jag skulle rekommendera att ni använder ABS09, för då får ni med det som är viktigt i ett lite större projekt.
2 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Jag tror också att det ä utsiktslöst att får ut något av säljaren. Lite större chans kanske då med besiktningsmannen. Detta att säga att fuktmätning är onödigt, det låter oproffsigt. Men egentligen tror jag inte mycket på möjligheterna när det gäller bm heller.
10 svar · 5,3k läst
Anna_H
Anna_H: Tycker att du ska ringa till kommunens växel, be att få prata med "diariet" och kolla om dina mail för det första blivit diarieförda som de ska. Om de inte har det kan du skriva ut kopior av dina mail, gå till registratorn och be att få dem diarieförda. Om de är diarieförda får du ut diarienumren och har då en fin siffra att hänvisa till i dina fortsatta knotakter. Sånt ska inte
13 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.