7 974 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Tvåkammarbrunn i huset, enligt beskrivningen trekammarbrunn - dolt fel?
Sida 1 av 2
Köpte huset vi bor i 2010.
Enligt objektbeskrivningen står det trekammarbrunn och jag undersökte inte det närmare vid köpet utan litade på vad som stod.
När jag nu tittat närmare på det så står det klart att det inte är någon trekammarbrunn utan en tvåkammarbrunn.
Kan det klassificeras som ett dolt fel?
Enligt objektbeskrivningen står det trekammarbrunn och jag undersökte inte det närmare vid köpet utan litade på vad som stod.
När jag nu tittat närmare på det så står det klart att det inte är någon trekammarbrunn utan en tvåkammarbrunn.
Kan det klassificeras som ett dolt fel?
Exakt, dolt fel hade det varit om ni inte hade kunnat inspektera brunnen utan att göra åverkan på något.oceanis skrev:
Kort och gott, kan du/fackman se det med blotta ögat utan att riva bort något är det ej dolt fel.
Precis, det här kunde lätt ha undersökts vid köpet. Det är alltså inget dolt fel.
En objektbeskrivning får också innehålla fel, i praktiken. Det krävs en mycket tydlig utfästelse från säljaren för att befria dig från din undersökningsplikt.
En objektbeskrivning får också innehålla fel, i praktiken. Det krävs en mycket tydlig utfästelse från säljaren för att befria dig från din undersökningsplikt.
Okej, jag förstår.
Tack för alla svar.
Man lär sig alltid inför framtida affärer att undersöka allt.
Nu var det ingen besiktningsman som tittade med mig och jag kommer inte ringa till kommunen för att få den besiktad...men blir det inventering är det bara att le och bygga om
Hur mycket ska man räkna med för att installera en godkänd trekammarbrunn ungefär?
Tack för alla svar.
Man lär sig alltid inför framtida affärer att undersöka allt.
Nu var det ingen besiktningsman som tittade med mig och jag kommer inte ringa till kommunen för att få den besiktad...men blir det inventering är det bara att le och bygga om
Hur mycket ska man räkna med för att installera en godkänd trekammarbrunn ungefär?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är inte så enkelt att det finns ett brunn till som fungerar som en 3:e kammare?
Protte
Protte
Jag har ett svagt minne att jag läste någon dom från HD om frågan om en brunn kunde gå som dolt fel.
Om jag minns rätt så handlade det om TS frågeställning. Resultatet blev att säljaren fick betala.
Men detta är ett svagt minne. Jag kan ha helt fel, eller så hjälper det inte TS oavsett.
Med tanke på tiden på dygnet så orkar jag inte googla....
Om jag minns rätt så handlade det om TS frågeställning. Resultatet blev att säljaren fick betala.
Men detta är ett svagt minne. Jag kan ha helt fel, eller så hjälper det inte TS oavsett.
Med tanke på tiden på dygnet så orkar jag inte googla....