38 125 läst ·
322 svar
38k läst
322 svar
Är detta lagligt?
Om jag inte minns fel så är det så här:
Utgivningsbevis kräver att innehållet bara kan ändras av redaktionen. Kommentarer skrivs av andra än redaktionen och täcks alltså inte av utgivningsbeviset.
Utgivningsbevis kräver att innehållet bara kan ändras av redaktionen. Kommentarer skrivs av andra än redaktionen och täcks alltså inte av utgivningsbeviset.
För papperpress och etermedier är ansvaret glasklart utgivarens. För webbsändningar också, så länge materialet är producerat i förväg. Beträffande direktsända webbsändningar kan utgivaren avtala skriftligt med de medverkande att de övertar ansvaret för visst material.
Ur domskälen till en vägledande dom från början av 2000-talet: ”Den ansvarige utgivaren för en databas får således i allmänhet svara för på webbplatsen in*förda uttalanden som om han själv gjort dem, även om han i verkligheten inte ens tagit del av uttalandena innan de infördes. - - - Utgivaren kan därför endast under helt extrema förhållanden undgå ansvar för sådana uttalanden som har sådant innehåll att deras offentliggörande objektivt framstår som yttrandefrihetsbrott": (JK mot Aftonbladet, Sthlms tingsrätt, mål nr B 7655-00)
Är det verkligen vägledande om det kommer från tingsrätten?billy_baver skrev:Ur domskälen till en vägledande dom från början av 2000-talet: Den ansvarige utgivaren för en databas får således i allmänhet svara för på webbplatsen in*förda uttalanden som om han själv gjort dem, även om han i verkligheten inte ens tagit del av uttalandena innan de infördes. - - - Utgivaren kan därför endast under helt extrema förhållanden undgå ansvar för sådana uttalanden som har sådant innehåll att deras offentliggörande objektivt framstår som yttrandefrihetsbrott": (JK mot Aftonbladet, Sthlms tingsrätt, mål nr B 7655-00)
Blev så nyfiken att jag kollade själv, och upptäcker till min bestörtning att ingen av parterna ens sökt prövning i hovrätten. Branschen tycks ha låtit sig vägledas ändå.Akahigi skrev:
Kan du visa någon annan dom som faktiskt är vägledande i motsatt riktning?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara