H
HenrikP: Trafikförsäkringen skulle fungera, och nej, försäkringsbolaget skulle inte regressa mot försäkringstagaren. Tveklöst.
9 svar · 3,3k läst
·
1
111111: Tycker det precis som ni att det är värdelöst Men om vi nu väljer att driva detta vidare , kan företaget då kräva oss på mera pengar. Samt vart på skatteverket skall man vända sig, bara skicka ett mail och förklara situationen?
28 svar · 14,0k läst
F
Fröken Marit: ja. gillar det sista aedwall! Får helt enkelt ta upp det med far å faster och kolla med kommunen om det är möjligt. De har sagt att vi får titta ut en tomt vi vill ha, men vet inte än att vi beslutat oss för ladan. Känns bättre att kolla upp att det ens är möjligt innan, och komma med en ordentlig plan. Kommunen gillar inte att man bygger på sjötomter här. Så är rädd att de
17 svar · 4,3k läst
O
Odjuret: Klart man ska byta om man kan! Den ända jag är trogen är min hustru... och mina föräldra och vänner. Företag är jag inte trogen det minsta.... inte mer än vad avtalet tvingar mig.... Kan jag byta så gör jag det... Fortare än kvickt! Varför ska man stanna kvar om man inte måste? oavsett om andra bolag har samma pris... det är aldrig roligt när de höjer avgiften.... SEdan kan det
16 svar · 3,8k läst
O
Odjuret: Det finns risk att man skulle behöva skriva dubbla protokoll... Ett offentligt, och ett icke offentligt. Ibland tar man upp känsliga frågor på ett möte detta kan inte bli offentligt. Bara för att det inte uttryckligen inte står i lagtexten att styrelseprotokoll är sekretessbelagda så innebär det inte automatiskt att man måste visa upp dessa. Bara för att man är jurist innebär det
32 svar · 9,8k läst
H
hempularen: Det finns två olika "hälftenregler" i arvssammanhang. Dels så har en bröstarvinge alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av det arvingen skulle fått om inget testamente fanns. Man kan alltså aldrig testamentera bort mer än hälften av sina tillgångar om man har barn. Nu fanns det inga bröstarvingar här, så den regeln gäller inte. Den andra regeln är att när en make/maka
3 svar · 2,7k läst
Swetrot
Swetrot: Man kan förrätta bodelning under äktenskapet, men det behöver då dels åtföljas av ett äktenskapsförord och man kommer inte undan detta med att man rent juridiskt hör ihop. Bodelning under äktenskap används ofta om man innan man går i borgen för något vill undanta släktgården eller något liknande från ens egendom. Det annonseras dessutom ut bland kungörelser. Om man inte kan ta
10 svar · 2,6k läst
BiFuel
BiFuel: Visserligen OT men eftersom frågan är löst: bäst hittills för mig är Frapp.se. Köpte Bodum kaffebryggare + brödrost och bägge var av så usel kvalitet att jag mailade och ville reklamera köpet. Butiken ringde upp mig, erbjöd pengarna tillbaka plus att jag inte ens behövde skicka tillbaka skräpet :) Annat var det när jag köpt ett strulande Wii hos CDON. Huu...
36 svar · 9,0k läst
B
billy_baver: [citat] Dödsboets nettobehållning förändras inte alls. Därför finns heller inga nya medel att fördela, och därför behövs heller inget nytt arvsskiftesdokument. Hela saken är att man upptecknar traktorn som tillgång och att samma traktor kan betraktas som en "skuld" att formellt "avbetala" (leverera) till köparen. Möjligen bör man vid bouppteckningstillfället passa på att utfärda
7 svar · 7,1k läst
C
CharlyBålsta: Ja, jag förstår vad du menar, han vet att jag inte är född i sverige och vill kanske vissa vem ha makt. Jag har länstyrelse, naturvårsansvarig, och vatenvarsansvarig på min sida på projektet. Men att rengering (1984) att skrivit att det ska inte mer utsläpp i sjön betyder för kommunen att inget deklarerade avlopp ska vara godkända. Huset har släpp i sjö från 1942, och nu när jag
10 svar · 2,3k läst
H
Henrietta70: HÄR finns att läsa (länkar): http://jonas106.wordpress.com/examensarbete/
13 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Jag tror att det oftast inte står mer än så.
19 svar · 7,5k läst
O
Odjuret: Tack för att du håller oss uppdaterade... tråkigt att det ska vara sådant rävspel.... Men fortsatt att uppdatera oss!
15 svar · 6,1k läst
B
b8q: Så ju fler anmälningar, desto högre kommunalskatt eller bygglovsavgifter, beroende på hur kommunen väljer att fördela sina kostnader. Inte så konstigt att handläggare kan verka griniga och inte vill gå med på små avsteg.
10 svar · 2,8k läst
H
Hubbe2: Vi pratar samfällighet här och inte bostadsrättsförening. Underhåll kan sträcka sig till lite asfalt och kanske ev. nngn byggnad. Det låter helt galet med 8000kr/år varav 5000 går i fondering. Du bör motionera inför nästa årsmöte om att antingen visa upp en plan för underhåll med motivering av kostnaderna, eller en sänkning av avgiften. Vår samf. har 3200/år och fastighet (C:a
3 svar · 4,7k läst
C
c_olsson: Till saken hör också att många dödsbon har rätt till skatteåterbäring, särskilt om dödsfallet inträffat tidigt på året eftersom den inbetalda preliminärskatten då blir för hög (dödbon får fullt grundavdrag för hela det året som dödsfallet inträffar). Det innebär att man inte alltid kan se om dödsboet går med underskott förrän dödsbodeklarationen är klar efterföljande
23 svar · 9,5k läst
pappskallen
pappskallen: Har ni en totalentreprenad så ska denna faktura regleras mellan huvudentreprenör och underentreprenör. Det är just pga. sådant här som man har totalentreprenad. Betala inte en krona!
3 svar · 1,1k läst
C
cykelbud: Tack! det kan vara en väg frammåt!
9 svar · 5,8k läst
A
arbina: Vilket forum! Det tillsammans med Konsumentverket rådgivning. Enastående! Inte minst för en relativ nykomling i Sverige! På gränsen till rörd.
10 svar · 2,4k läst
F
fusion: Glöm inte bort att det kan bli en redig reavinstskatt om dina föräldrar en gång byggde huset och det aldrig bytt ägare. Syrrans polare fick ärva hennes förädrars sommarstuga som på 50 talet byggdes för runt 60,000 kr inkl tomt, såldes för 1,4 miljoner efter bouppteckningen. Staten tog nästan 300,000 kr i skatt...... Är nog bäst att ta hjälp av en jurist.
9 svar · 9,6k läst
B
beverswan: Lite info! Just nu så har ett förslag till beslut lagts upp av VA chefen att dom 65000:- ska avskrivas. Men detta måste bli under tecknat av kommunstyrelse ordföraren. Detta pga diverse saker med osäkerheter med vilka tidspunkter som saker har blivit utfört. Så jag antar att det blir färdigt inom en snar framtid. Vad det gäller dom resterande 50000:- så är jag rätt säker på att jag
15 svar · 3,1k läst
Anna_H
Anna_H: En tanke med alternativ 2: vägen dras bakom huset: Om avståndet är långt nog detta alternativ är att föredra. Väghållaren få sätta upp bullerplank/anlägga bullervall och nya vägen syns inte, samtidigt som den nuvarande vägen får mindre trafik, den blir ju enbart tillfart till husen längs vägen istället för genomfart.
2 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Kanske inget svar på din fråga, men några tankar utifrån bilden om du kan övertyga grannen. Område behöver gallras och jag skulle ta bort björkarna och gallra ut så att ekarna får fria kronor. Eken trivs inte när den får konkurrens om kronutrymmet och kan man behålla dem blir det fina vårdträd. Det verkar ju vara naturtomt och få några fina ekar är ju bara positivt, har själv
18 svar · 5,6k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] "Jag vll inte svara på frågan" är också ett svar.
54 svar · 8,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jo, får nog se upp. Det verkar vara en kreativ liten jäkel till mobil och som förmodligen övervakat mina tidigare inlägg i annan tråd om vilken skitmobil det är och att ny ska införskaffas snarast. Förmodligen var det också mobilens fel att bättre hälften fick hela sidobackspegeln avkörd idag. Allt för att orsaka extra kostnader så att nytt mobilinköp blir utskjutet ett tag till.
81 svar · 12,4k läst
·
B
breakman: [citat] HD har beviljat prövningstillstånd idag, ska bli intressant... http://villaagarna.tumblr.com/post/74282140476/hd-meddelar-provningstillstand-i-myresjohus-malet
44 svar · 10,7k läst
roland53
roland53: Kanske lika intressant att veta vem man inte skall anlita :D
6 svar · 2,0k läst
E
Erzon: Tänkte bara uppdatera den här tråden lite utifall att nån ville veta hur det gick... Efter kontakt med kommunens konsumentrådgivning och några samtal fram och tillbaka tog det ca en vecka innan Nibe själva var här och tittade på kaminen. Enligt dom hade dom aldrig hört en kamin som lät så illa och förstod inte vad det berodde på. Ca en vecka efter det stod en splitt ny kamin på
3 svar · 2,9k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Är det värt processen för att spara några tusenlappar?
15 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.