2 556 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vems ansvar att städa vägen efter markarbete på tomt?
Det vi fick veta för många år sedan då vi gjorde markjobb var detta.
Allt som ramlar av transporter ska transportören ta hand om.
Det som följer med hjul och band upp på vägen får väghållaren ta hand om.
Om det stämmer idag vet jag dock inte.
Allt som ramlar av transporter ska transportören ta hand om.
Det som följer med hjul och band upp på vägen får väghållaren ta hand om.
Om det stämmer idag vet jag dock inte.
Det bör väl åligga den som skitat ner vägen att även städa den, rimligtvis den personen som anlitat de som är där och jobbar.
I mitt nybyggnadskvarter så har de flesta som vill hålla grannsämjan sett till att rensa väck det värsta.
Jag tycker nog att det är ganska respektlöst att inte städa upp efter sig, bilar blir skitiga, det blir väldigt halt, det dammar när det torkar sedan och det täpper brunnarna i gatan.
I mitt nybyggnadskvarter så har de flesta som vill hålla grannsämjan sett till att rensa väck det värsta.
Jag tycker nog att det är ganska respektlöst att inte städa upp efter sig, bilar blir skitiga, det blir väldigt halt, det dammar när det torkar sedan och det täpper brunnarna i gatan.
Det är inte kunden som ansvarar för att uppdragstagaren beter sig dåligt. Uppdragstagaren har inte ansvarsfrihet och lyder under samma lagar som alla andra.
Tänk om en hantverkare dumpar allt skräp i skogen. Inte är kunden skyldig..
Tänk om en hantverkare dumpar allt skräp i skogen. Inte är kunden skyldig..
Men vad är att bete sig dåligt?bobas skrev:
Om du kör runt i jord och lera på någons tomt och sedan kör upp på vägen blir det ju skitigt, det är ju ganska uppenbart, ska man då tvinga lastbilschauffören att gå ut och sopa gatan för att han drog med sig uppdragsgivarens jord ut på vägen, jag tror risken är stor att han ber dig tvätta lastbilen åt honom eller så kommer han inte ens svara.
Av de husbyggen som skett här i området så har det alltid varit byggherren (uppdragsgivaren) som sett till att det blivit städat, några få har gett fan i det helt och hållet.
Sen lär du åka dit för hantverkarens skräp i skogen om det på något vis går att spåra till dig.
Klicka här för att svara