Vi har nyligen byggt en villa där inkommande el går i en servis tvärs över tomten och in i mätarskåpet på kortsidan av huset. Marknivån när elledning drogs in var ca 40 cm för låg mot vad slutlig höjd ska bli. Nu när det skulle fyllas upp så backade en fullastad dumper in över där elledningen ligger, sjönk ner djupt då marken är blöt på den sidan, och slet så när ur elledningen ur mätarskåpet. Nyss byggt en altan där som flyter på trädgårdsplattor så hela altanen drogs ut ca 5 cm då kabeln går under altanen och spändes så hårt. Kabelskyddet i plåt på väggen slets loss med skruv och plugg så det var lite krafter inblandade.

När jag kikar in i mätarskåpet ser jag effekten av det där med. Saker sitter på sniskan då kabeln har dragits neråt. Nätägaren kommer och tittar imorgon så det är elsäkert, men lite frågor uppstod nu kände jag, så lite råd och stöd är mycket välkommet.

-Nätägaren säger att elkabel på villatomt får ligga så grunt som 25 cm ned. Finns det någon praxis för vilken höjd man utgår ifrån då? Nu låg de nog djupare än så och ändå gick det som det gjorde. Mest en fråga av ren nyfikenhet.

-De som körde dumpern nu är de som lagt ner röret också. Jag anser förstås att detta är ren otur, men bär jag som beställare eller de som utförare ansvaret för skadorna som uppstått? Antar att det blir minst en framkörningsavgift från nätägaren som väl inte är något att bråka om, men om det skulle sluta med större kostnader vill jag ha lite mer kött på benen känner jag.

-Behöver jag anmäla något till försäkringsbolaget även om elen bedöms säker imorgon? Otäckt med skador på elprylar tycker jag.

Tack på förhand för era synpunkter, finns så mycket bra kunskap här!

Hur djupt har det varit grävt under där kabeln går?
Nygrävd yta sjunker när det belastas.

För några veckor sedan grävdes det på vändplan ca 1,5 kvm 2 m djupt, återfylldes med samma grusmassor, det återfyllda har belastats utav ca tjugo personbilar (höger eller vänsters hjul), ytan har sjunkit ca 5 cm.

Vi har även haft hjullastare/traktorgrävare inne på tomten på gräsmattan, gräsmattan anlades för ca 40 år sedan, det blev upp till 1 dm hjulspår.

Marken kabeln går genom är fyllnadsmassor som anläggningsfirman la dit när grunden grävdes. De har legat ett år ungefär. Gissar på att det fylldes upp runt en halvmeter mot tidigare nivå. Nästan så mycket som dumpern sjönk faktiskt. Pga markförhållanden runt om har det varit ganska blött och verkar inte ha haft möjlighet att torka upp som man skulle ha önskat.

Den som har lagt en kabel för grunt får stå risken. Dvs..

Har det beställts kabelförläggning på 80 cm och den blir skadad för att den ligger på 15 cm så är det entreprenören som får betala. Ligger kabeln på 80 cm och den ändå blivit skadad så är det ägarens sak.

Det tredje fallet är om någon gräver utan att kolla om det finns kablar, då åker grävaren på ansvaret.

Jag skulle absolut ringt försäkringsbolaget. Låt dem reda ut vem som skall betala, dumperfirman har säkert en ansvarsförsäkring som träder in om det skulle vara deras fel.

peternicklas
mycke_nu skrev:
Den som har lagt en kabel för grunt får stå risken. Dvs..

Har det beställts kabelförläggning på 80 cm och den blir skadad för att den ligger på 15 cm så är det entreprenören som får betala. Ligger kabeln på 80 cm och den ändå blivit skadad så är det ägarens sak.

Det tredje fallet är om någon gräver utan att kolla om det finns kablar, då åker grävaren på ansvaret.

Jag skulle absolut ringt försäkringsbolaget. Låt dem reda ut vem som skall betala, dumperfirman har säkert en ansvarsförsäkring som träder in om det skulle vara deras fel.
Finns ett fall till: Grävaren gräver av en kabel som enligt nätägaren inte ska finnas där. Har grävt in fiber till huset. När jag kom hem så sa de att de skalat en telekabel men det visade sig vara en elkabel. Nätägaren hade missat att anvisa för denna, de står för kostnaden.

Oavsett vems fel det är så lagar nätägaren SIN kabel och kommer troligen att skicka räkningen till dig som senare får kräva den "skyldige". Min gissning är att dom vill ha en par tre tusen om det inte innebär att dom ska gräva. Normalt sett är det abonnenten som ansvarar för kanalisation (lägga rör/slang som hos vissa nätägare bara är att hämta) och grävning inom sin tomt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.