19 296 läst ·
21 svar
19k läst
21 svar
Köpa ut exfru, feedback på hur jag tänkt, please!
Uträkningen verkar en aningen girig / ensidig, bl.a. utgiften för mäklare som ju inte behövs
i detta fallet, om man skall kommentera kalkylen...
Skulle använda metoden som löste 7 förebyggde ALLA konflikter med tre barns uppväxt.
Du gör en kalkyl som du skulle acceptera att din fd Fru skulle få köpa ut Dig med,
då kan den inte vara FEL, dvs WIN-WIN, även om det svider jmf din egen kalkyl.
Ni kan även lösa det medels "gåva" mellan makar, när ni är klarar med kalkylen
i detta fallet, om man skall kommentera kalkylen...
Skulle använda metoden som löste 7 förebyggde ALLA konflikter med tre barns uppväxt.
Du gör en kalkyl som du skulle acceptera att din fd Fru skulle få köpa ut Dig med,
då kan den inte vara FEL, dvs WIN-WIN, även om det svider jmf din egen kalkyl.
Ni kan även lösa det medels "gåva" mellan makar, när ni är klarar med kalkylen
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Jag förstår inte argumentet mot mäklararvode i kalkylen. Jo, det är en sak om man medvetet vill överkompensera ena parten, vilket det kan finnas skäl för.
Men se det som att här finns två alternativ, antingen köper ena parten ut huset, eller sälja det på öppna marknaden. Det innebär att den part som inte köper ut huset bör principiellt få lika mycket oavsett vilket av de två alternativen man väljer.
Säljs huset på öppna marknaden så skulle man sannolikt anlita en mäklare, och den kostnaden skulle uppstå.
Hela beräkningen med reavinsskatt osv. Blir givetvis bara giltig om överlåtelsen sker som bodelning, dvs. det faller då inte ut någon skatt i samband med överlåtelsen. Om man faktiskt köper halva huset, då kommer exet att få betala sin reavinstskatt, och den skall då givetvis inte dras av i kalkylen.
Men se det som att här finns två alternativ, antingen köper ena parten ut huset, eller sälja det på öppna marknaden. Det innebär att den part som inte köper ut huset bör principiellt få lika mycket oavsett vilket av de två alternativen man väljer.
Säljs huset på öppna marknaden så skulle man sannolikt anlita en mäklare, och den kostnaden skulle uppstå.
Hela beräkningen med reavinsskatt osv. Blir givetvis bara giltig om överlåtelsen sker som bodelning, dvs. det faller då inte ut någon skatt i samband med överlåtelsen. Om man faktiskt köper halva huset, då kommer exet att få betala sin reavinstskatt, och den skall då givetvis inte dras av i kalkylen.
Tycker det är självklart att mäklararvodet ska ingå i uträkningen. Dvs din ex fru får exakt lika mycket som hon skulle fått om ni gjort en "verklig" försäljning. Känns varken girigt eller konstigt tycker jag. Du kommer ju att få betala full mäklararvode den dag du säljer huset och numera är det ju få som sitter kvar i samma hus hela livet.
Vill bara nämna (det som någon redan varit inne på) att ni ska dela lika både på tillgångar och skulder fram till dagen för äktenskapsskillnad. Vem som står på lånen maj 2013 år ointressant så vida ni inte har äktenskapsförord eller liknande (men då vore hela den här tråden meningslös) Det är alltså marknadsvärdet på huset då ni ansöker om äktenskapsskillnad som är det intressanta.
Medlem
· Västerbottens län
· 11 inlägg
Tack för alla kloka tankar och råd. Min avsikt var aldrig att vara varken girig eller ensidig utan att få det så rättvist som möjligt. Tror vi ska låta en jurist ta ett helgrepp över bodelningen.
Din första uträkning var nästan rätt. Ett fiktivt mäklararvode bör tas med och dras av innan skatten räknas ut samt även kostnader för lagfart och pantbrev när ni köpte huset. Det som blir kvar vid en fiktiv försäljning efter att alla lån är betalda är hälften ditt och hälften x:ets.
Så gjorde vi när vi skiljde oss och då hade vi en jurist som bollplank.
Fick ett tips av juristen som jag tänkte mycket på. - Om du skall ge ett erbjudande och du fortsatt vill ha en god relation så skall erbjudandet vara så bra så att du själv skulle ha tagit det.
Lycka till.
Så gjorde vi när vi skiljde oss och då hade vi en jurist som bollplank.
Fick ett tips av juristen som jag tänkte mycket på. - Om du skall ge ett erbjudande och du fortsatt vill ha en god relation så skall erbjudandet vara så bra så att du själv skulle ha tagit det.
Lycka till.
Klicka här för att svara