Höll på att bli tokig på en kommunen idag, dom har förvisso rätt enligt lagen, men...

Vi bor i slutet av en gata och där finns bara två hus, mitt och grannens. När vi byggde husen var vi galet noga med att dränera korrekt och vi fick bort ett mindre träsk som folk hade klagat på länge. Runt våra tomter fanns det lite diken och håligheter som kändes lite slumpmässiga.

Ett av dikena gick över min grannes tom och han dränerade av rejält och lät dessutom delar av diket vara kvar men lade där dränrör och singel och fortsatte ca två meter in på marken bredvid (kommunal mark). Jag håller också på med lite markarbeten och tänkte därför fortsätta med hans dräneringsrör ca två meter till (på kommunens mark), på med single och sen jämna av med jord

De enda som berörs av detta är jag och grannen, vi är de enda som påverkas av dränering och vi är dom enda som överhuvudtaget har en chans att se eller komma åt detta dike (ligger bakom ett stort buskage). Några ytterligare tomter kommer inte tillkomma.

Av maximal otur råkade naturligtvis en kommungubbe vara där av andra anledningar precis när spaden stod i jorden och dränrör var utlagt så det syntes tydligt att "någon" höll på där började han fråga argt om det var vi som mekade med kommunens mark och sa ajjabajja så fick man absolut inte göra!
Jag spelade lite oskyldig. (Hade han bara kommit en dag tidigare eller senare hade han inte märkt ett skvatt :banghead: )

Nu till min fråga:
Om jag fortsätter med arbetet och kommunen blir arga och förstår att det är jag, vad händer då? Hur mycket böter kan man åka på?

Har väldigt dålig erfarenhet av kommunen, så tror inte jag kommer få ok om jag ber snältt, det är verkligen paragrafryttare där.

Sannolikheten att en kommunal tjänsteman frivilligt skulle ta på sig jobb utan en anmälan är väl lika sannolikt som att vinna 100 mille på lotto. Just saying... :)
Men worst case scenario är väl vitesföreläggande på att återställa något som de inte vet hur det såg ut innan.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Som direkt svar på frågan. Ett vite kan bli nästan hur stort som helst (högsta mot en privatperson jag hört talas om var på 8 milj gällde ett svartbygge för 14 milj på Djurgården). Men för det här kan det ju knappast bli några jättesummor. Du har ju dessutom bara underhållit en bef. dränering som du förutsatte att det fanns tillstånd för...

Hemmakatten
Det kanske beror på hur ni har dränerat. Dräneringen kanske leder bort vatten från fel område. Det kanske är mark som ska vara träskbetonat till förmån för någon djurart.

D09
Är det inte så att du underhåller den gamla dräneringen som grävdes ner för 10 år sen? 😇

Hoppas ni slipper problem.

Dock är det väl så att ni ska få komma in med yttrande, sen har ni fram till dess att dom tar beslut innan ett vite kan komma på tal?

Dvs om kommunen nu ska börja med den processen.

Detta kan säkert Hemmapularen m.m utan o innan. :)

Hemmakatten
Ta det lugnt. Det är först om du får ett brev från kommunen du ska reagera.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.