Hej.

Jag har några frågor och undrar lite om någon kan ge mig lite tips på hur jag ska agera här eller hur jag inte ska agera här..

För att ge er all bakgrundsinformation så binder jag mig (ett år ) till ett bredbandsabbonemang med hastigheten 100/10 den 9'e juli. Detta har jag eg inga frågor om.

Av lite olika skäl så har jag haft subventionerad tv-avgift från dem så jag tycker att det finns utrymme ekonomiskt att gå upp i hastighet under den tid jag har subventionerad tv så jag ringer Comhems kundtjänst och frågar om det är möjligt att gå upp i hastighet till 100/50 och sedan gå ner igen när min tv går upp i pris. Får till svar att det är inga problem. Det är bara höra av mig så får du gå ner i hastighet. Så jag väljer att köra på det.

Vid detta tillfälle upplyses jag inte om ångerrätten heller. I efterhand har jag hittat ett bekräftelsemail i min spamlåda som upplyser om ångerrätten.

Nu när jag ringer och försöker nedgradera till mitt ursprungsval som jag band mig på från början
får jag veta att jag inte kan nedgradera tillbaka till mitt val under bindningstiden trots att jag specifikt ringt och frågat om det. Allt man får från dem är att "Det är tråkigt att vår kundtjänst gett dig felaktig information men du får inte nedgradera under bindningstiden"

Ok, pga detta har de nu förlorat en kund, Jag har sagt upp abbonemanget, men med 3 mån uppsägningstid så löper det ut sissta aug.

Dock är jag väldigt irriterad att jag får denna felaktiga information. Har varit med om detta tidigare
när jag hade problem med telefonin och comhem löste det genom "att avsluta mitt abbonemang och starta ett nytt eftersom det är säkert fel på abbonemanget ditt" Sedan är det sämre villkor på det nya och högre pris men det är "inget som de kan göra något åt så det är bara för kunden att pröjsa"

Nu har jag lite funderingar på hur jag kan angripa detta.

Kan man anse att jag upplysts om ångerrätten tex? Är det tillräckligt att få ett
mail ner i sin spamlåda som man aldrig ser. (fick ingen info om detta på telefon)

Om det är tillräckligt så undrar jag hur det är med när jag fått upplysningen:

Enl vad jag lyckats läsa så står följande.
Dvs, .6 nedan... INNAN avtal ingås ska jag ha fått info om ångerrätt..
Bekräftelsemailet har ju kommit efteråt.

[h=4]Information innan ett avtal ingås[/h]6 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skall näringsidkaren ge information om
1. sitt namn och sin adress,
2. varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper,
3. varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter,
4. leveranskostnader,
5. sättet för betalning och för leverans eller fullgörande på annat sätt,
6. vad som gäller om ångerrätt enligt denna lag,
7. kostnaden för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa,
8. den tid under vilken erbjudandet gäller, och
9. avtalets kortaste löptid, om avtalet avser återkommande leveranser av varor eller avser en tjänst som utförs fortlöpande.
Informationen skall ges klart och begripligt och på ett sätt som är anpassat till det medel för distanskommunikation som används. Näringsidkaren skall ta särskild hänsyn till behovet av skydd för underåriga.
Vid telefonförsäljning skall näringsidkaren i början av varje samtal ge konsumenten information om sin identitet och namnet på den person som är i kontakt med konsumenten och dennes relation till näringsidkaren. Näringsidkaren skall då också informera om samtalets syfte.

Hur går man bäst vidare här. Har jag ett case?

Jag har ju ringt och försökt gå ner i hastighet men de vägrar. Kan jag bara skicka en uppsägning med hänvisning till att jag inte fått informationen innan avtal ingicks och sen bara bestrida alla fakturor jag får?

Vore tacksam för svar från någon kunnig.

Du ingick ju ett nytt avtal och det de lovade i samband med att du ingick det nya muntliga avtalet måste även det gälla.
Om de hävdar att de inte kan leva upp till det ingångna avtalets villkor så är det bara att erbjuda dem att häva det ingångna avtalet och sedan erbjuda dem att ingå ett nytt avtal med de villkor du önskar.

Att comhems mail hamnar i en "spamlåda" kan du knappast beskylla dem för.
Du har fått ett mail, men du har inte läst det, helt enkelt.

Sedan vet vi ju inte om du bara har missuppfattat vad kuntjänstpersonalet har sagt.

Vad stod det i bekräftelsen på din avtalsändring?

Jo jag kan ju tycka det, Har försökt med det men allt man får är

Vi beklagar att du fått fel information från vår kundtjänst. Man kan bara uppgradera och inte nedgradera under bindningstiden.

Så på något sätt vill jag agera. Jag har redan nu bestämt mig för att fimpa com hem eftersom det inte är första gången de strular. Många kontakter med dem har varit som taget ur en dålig komedi.
Frågan är hur jag går vidare i en sån här fråga. Ord står ju mot ord. Jag har bindningstid till Juli
så det handlar om 2 mån a 60 kr som skillnaden är i pris. För mig är det eg mer en principfråga.
Så för 120 kr förlorar de hellre än kund än gör rätt för sig.

Det visar på vilket värde de sätter på kunden.

Jag vet inte vad som gäller. Men jag tror att de har bevisbördan, att de informerat dig om ångerrätten. Om vi antar att det är så (kolla med ngn. konsumentvägledare på kommunen), då har de alltså inte informerat, iom. det så har du 12 månaders ångerrätt.

KnockOnWood skrev:
Att comhems mail hamnar i en "spamlåda" kan du knappast beskylla dem för.
Du har fått ett mail, men du har inte läst det, helt enkelt.

Sedan vet vi ju inte om du bara har missuppfattat vad kuntjänstpersonalet har sagt.

Vad stod det i bekräftelsen på din avtalsändring?
Nej, men hur ska jag vara medveten om att jag får något mailledes? Hur vet jag att de skickar ut någon bekräftelse över huvud taget. Eller att jag inte ska förvänta mig att få en bekräftelse hem..

Problemet ligger eg inte i bekräftelsen. jag ringer upp och ställer frågan rakt ut att om jag uppgraderar nu, kan jag då nedgradera innan första juni. Får då svaret ja.

Då säger jag att "Om jag kan göra det så vill jag uppgradera hastigheten"

Dvs det jag gått med på är villkorat till att jag kan återgå till ursprungshastigheten. Det är inte så att jag försöker sänka den hastighet jag först valt eller som min bindningstid var basserad på. Jag vill återgå till det som vi kom överens om från början.

Hade jag blivit upplyst om att de skulle skicka någon info till mig via e-mail hade jag givetvis kontrollerat min spamlåda. Nu blev jag inte upplyst om det.

och frågan är som sagt även att det står att man skall bli upplyst INNAN avtal ingås....(iaf som jag tyder det) Mailet kommer ju efteråt...

det är inte värt att bråka om 120kr, du kan ha rätt, men lägg energin på något viktigare som att se på tv :-)

Jag är av princip mot alla avtal med bindningstid om man inte får någon pryl med på köpet. Företag som inte har någon bindningstid har enligt min erfarenhet bättre service än de som måste tvinga kvar kunderna med bindningstider. Det vore bättre om de kunde tävla om kunderna med bra tjänster, kvalité och service istället.

hempularen skrev:
Jag vet inte vad som gäller. Men jag tror att de har bevisbördan, att de informerat dig om ångerrätten. Om vi antar att det är så (kolla med ngn. konsumentvägledare på kommunen), då har de alltså inte informerat, iom. det så har du 12 månaders ångerrätt.
Det står ju lite om ångerrätten i detta sk bekräftelsemailet som jag inte vetat att jag skulle få....
Men det har ju kommit efter att jag ingått avtalet...

Det där med mailbekräftelsen. Skall det vara korrekt formellt så skall du svara på bekräftelsen, om den sedan är ett mail eller snigelpost spelar ingen roll. Alternativt så skall de ha en inspelning som dokumenterar avtalet, och info om ångerrätten.

O
Om de nu har skickat ett mail så borde det räcka. Att det hamnade i spam delen är inte Comhems fel. Så troligtvis så har de uppfyllt sin del gällande ångerrätten.
Det är tråkigt att de gett fel information till dig. Men för min del känns det inte så konstigt att det inte går att nedgradera ett abb under bindningstiden. Det är tyvärr ganska vanligt med dessa villkor.
Frågan är om de kan ha missuppfattat frågan kundtjänst? De är inte alltid de smartaste...

Men jag tycker faktiskt att supporten är snäppet värre på comhem...

Kan väl även tillägga att det finns eg inte något för mig att vinna på detta förutom att jag blir irriterad över bemötandet och hur man behandlar någon som varit kund i 8 år. Jag har varlt att säga upp abbonemanget helt.
Dvs med de 3 månaders uppsägningstid som råder är det 3 mån a 60kr mer jag betalar för det större abbonemanget. Skulle de nu ändra sig och låta mig nedgradera så tar de 150kr i nedgraderingsavgift (det var iaf något de upplyste mig om) så det skulle isf innebära en mindre kostnad på 30 kr om jag kan nedgradera som jag blivit lovad från början.

Alltså det finns ingen ekonomisk aspekt i det hela. Har bara blivit trött på att få felaktig information gång på gång och att de aldrig tar något ansvar för det.

Odjuret skrev:
Frågan är om de kan ha missuppfattat frågan kundtjänst? De är inte alltid de smartaste...
Men som sagt, bekräftelsemailet kom ju efteråt? Jag har inte blivit informerad INNAN avtal ingicks...

Men annars kan jag nog säga att jag tror du har rätt här. Ett återkommande problem jag haft vid kontaker via dem är att de inte lyssnar. Har försökt ta mycket via e-mail, men då orkar de uppenbarligen inte läsa igenom mailen.

Har en lång mailkjedja som exempel i min maillåda där de inte får igång min telefoni trots att jag är i kontakt med dem 10 ggr via e-mail och 10 ggr via telefon. (siffror i underkant)

Vid flera tillfällen frågar de "Vad har du för serienummer på ditt modem" Något som jag både ringt in med flera gånger och som står i på flertalet ställen i mailet de sjävla citerar och som andra personer på kundtjänst frågat i mailkjedjan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.