Hej,

Jag behöver er hjälp med ett sak. Det är så att vi hyr ut våran villa och har bosatt oss utomlands. Nu har vi tyvärr blivit tvungna att flytta hem igen och har därför sagt upp hyresgästens kontrakt med 3 månaders varsel. Några veckor senare (igår) så gör hyresgästen en kontrauppsägning och hävdar 1 månads uppsägningstid. Vi har 3 månader i kontraktet men enl. Lagen så kan tydligen hyresgästen åberopa en månad.
Men min fråga är: Gäller verkligen detta när kontraktet redan är uppsagt av oss? Kan man säga upp ett uppsagt kontrakt? Någon som har erfarenheter från liknande fall?

Att ni redan har sagt upp det borde inte spela någon roll. Har hyresgästen rätt att säga upp på en månad så har han.

men jag är inte riktigt med på vad i lagen som skulle ge hyresgästen en månads uppsägning, om avtalet föreskriver 3 månader? Det finns visserligen en formulering som jag tror ger 1v uppsägning om hyrestiden är kortare än 3 månader. Men det lär ju inte vara aktuellt här eftersom bara er upps. tid är 3 månader.

Jag har inget direkt svar på din fråga, men om jag varit i dina kläder så hade jag nog accepterat hyresgästen önskan att flytta med 1 månads uppsägning av följande skäl:

1. Du har ju faktiskt satt hyresgästen i en svår situation genom en för tidig uppsägning av kontraktet. Om nu hyresgästen hittat ett annat boende så acceptera detta. Du kan annars i värsta fall bli skyldig att ordna ett boende för hyresgästen.

2. Har du avtalat bort besittningsrätten genom ett godkännande hos Hyresnämnden? Om inte så är du definitivt skyldig att ordna annat boende för hyresgästen och hyresgästen kan dessutom krångla genom att gå till Hyresnämnden och där få rätt att bo kvar.

Det är i den nya hyreslagen som det står en månad. Den står över kontraktet som har 3 månader. Dessutom finns det inget besittningsskydd i denna situation i den nya lagen. Jag tycker bara det är märkligt att man kan säga upp ett uppsagt kontrakt?

@Roland53: Vi har 3 månaders uppsägning enl. Kontrakt, varför skulle detta vara en för tidig uppsägning efter alla dessa år?

Fråga; vad är det som räknas som uppsägningstidpunkt egentligen? Är det när uppsägningstiden gått ut? Eller när meddelandet om uppsägning görs? Är det det förstnämnda är så borde ni ha ett giltigt kontrakt (som hyresgästen kan säga upp) fram till att tre månader har gått.

Men om den nya lagen säger 1 månad max.... varför skulle den tiden plötsligt förlängas till 3 mån pga att ni kastar ut hyresgästen.
Var tacksamma för att ni kunna ha haft huset uthyrt och att hyresgästen kunna hitta en lösning så snabbt.
Hoppas verkligen att ni inte tänker bråka om detta.

Nej då. Tyckte bara det var lite märkligt men tydligen så är jag ensam om det.

rebmic skrev:
@Roland53: Vi har 3 månaders uppsägning enl. Kontrakt, varför skulle detta vara en för tidig uppsägning efter alla dessa år?
Jag fick uppfattningen (tydligen felaktigt) att du hyrt ut endast en kort tid men generellt är det svårare att bli av med hyresgästen desto längre hyresförhållandet varat.
Det är normalt hyresgästen som har 3 mån uppsägning inte hyresvärden.

Hyresvärden kan normalt endast säga upp hyresgästen vid misskötsel och obetalda hyror eller om hyresvärden själv behöver objektet (Det sistnämnda skulle väl gälla för dig?) och ska då gå via Kronofogde alt. Hyresnämnden.

Det finns skäl att tassa försiktigt som hyresvärd. Nu har vi inte sett ditt hyreskontrakt. Det finns ett antal olika sätt att skriva ett hyreskontrakt och om man agerar fel kan det bli dyrt. (typ skadestånd)

Blev nyfiken och googlade lite.

Jag antar att det är lagen om uthyrning av privatbostad som åsyftas. Enl. den lagen har hyresgästen alltid rätt att säga upp avtalet med en månads uppsägningstid.

Den lagen trädde i kraft 2013-02-01, och gäller inte för hyresavtal som ingåtts före det datumet.

Men oavsett vad reglerna säger så kan man kanske instämma i att OM ni har sagt upp avtalet i förtid (i förhållande till vad ni "lovat"), då skall man kanske inte bråka om hyresgästen lyckats lösa sin situation.

pelpet skrev:
Fråga; vad är det som räknas som uppsägningstidpunkt egentligen? Är det när uppsägningstiden gått ut? Eller när meddelandet om uppsägning görs? Är det det förstnämnda är så borde ni ha ett giltigt kontrakt (som hyresgästen kan säga upp) fram till att tre månader har gått.
Kanske annorlunda när det gäller privatbostäder men normalt för hyreslägenheter gäller uppsägningstiden från närmast nästa månad.
Dvs. om du säger upp lägenheten någon gång mellan den 1:e och sista dagen i en månad så räknas uppsägningen från nästa kalendermånad och 3 mån framåt (eller 1 mån).
Uppsägning i Maj månad
Du flyttar ut senast den sista Augusti.

O
Det är skillnad på att hyra ut privatbostad och som företagare....
som tur var...Hyr man ut i andrahand så är det inga problem att förhandla bort besittningsrätten.
Det är bara att se till att formulera sig korrekt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.