8 116 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Sälja samfällighetens tomt?
Sida 1 av 2
Hej på er.
Har ett problem och fått olika svar. Hoppas all er kompetens kan klargöra lite mer.
Bakgrund:
Vi är en samfällighetsförening med endast sommarstugor (några permanentboende). Vi har gemensam mark såkallad gemensamhetsanläggning (tror jag det heter)
Det har kämpats länge med att få in vatten och avlopp och även då sen att man kan få bygga större permanentboende.
Nu är det klart att vi får vatten och avlopp (efter snart 10 år).
För att bekosta detta så har styrelsen kommit med förslag att stycka av lite tomter för att finansiera vatten och avlopp.
Förslaget är lagt så att 4 tomter skall säljas och dom är lagda så att våran tomt och grannens är dom enda som blir drabbade av 22 tomter. 2 st framför och 2 st bakom husen. Det som är tråkigast i det hela är att dom husen som dom vill lägga bakom våra hus kommer ta bort havsutsikten, det var ju den vi köpte tomten för.
Min fråga i detta.
Kan man bara göra så?
Krävs det inte att alla i samfälligheten måste gå med på försäljning?
Eller krävs det endast ett majoritetsbeslut?
Isåfall blir det inte så svårt att driva igenom ett sådant förslag när endast 2 hus av 22 blir drabbade. Alla andra tjänar pengar på att få in vatten och avlopp medans vi 2 förlorar värdet på våra tomter.
Jag vill gärna ha in vatten och avlopp men tycker inte det är mer än rätt att alla betalar för sig.
Men tyvärr när det kommer pengar med i bilden så är allt annorlunda, då kommer snålheten fram hos en del, framförallt när det inte drabbar dom själva. Tråkigt.
Har någon annan haft samma problem och vet vad som gäller?
Hoppas ni förstår mitt dilemma
M.V.H
Thomas
Har ett problem och fått olika svar. Hoppas all er kompetens kan klargöra lite mer.
Bakgrund:
Vi är en samfällighetsförening med endast sommarstugor (några permanentboende). Vi har gemensam mark såkallad gemensamhetsanläggning (tror jag det heter)
Det har kämpats länge med att få in vatten och avlopp och även då sen att man kan få bygga större permanentboende.
Nu är det klart att vi får vatten och avlopp (efter snart 10 år).
För att bekosta detta så har styrelsen kommit med förslag att stycka av lite tomter för att finansiera vatten och avlopp.
Förslaget är lagt så att 4 tomter skall säljas och dom är lagda så att våran tomt och grannens är dom enda som blir drabbade av 22 tomter. 2 st framför och 2 st bakom husen. Det som är tråkigast i det hela är att dom husen som dom vill lägga bakom våra hus kommer ta bort havsutsikten, det var ju den vi köpte tomten för.
Min fråga i detta.
Kan man bara göra så?
Krävs det inte att alla i samfälligheten måste gå med på försäljning?
Eller krävs det endast ett majoritetsbeslut?
Isåfall blir det inte så svårt att driva igenom ett sådant förslag när endast 2 hus av 22 blir drabbade. Alla andra tjänar pengar på att få in vatten och avlopp medans vi 2 förlorar värdet på våra tomter.
Jag vill gärna ha in vatten och avlopp men tycker inte det är mer än rätt att alla betalar för sig.
Men tyvärr när det kommer pengar med i bilden så är allt annorlunda, då kommer snålheten fram hos en del, framförallt när det inte drabbar dom själva. Tråkigt.
Har någon annan haft samma problem och vet vad som gäller?
Hoppas ni förstår mitt dilemma
M.V.H
Thomas
Går det att stycka av på annat sätt än att Ni blir drabbade?
Om Ni inte blev drabbade utan någon av de andra 22st hur hade ni då reagerat.
Frågan är om det räcker med en majoritetsbeslut eller om det behövs mer....
Att tänka på rent generellt är att man inte äger sin utsikt....
Jag misstänker att det räcker med en enkel majoritet...
Om inte så borde det krävas att 2/3 röstar för beslutet under 2st möten....
Kan inte tänka mig att det krävs att samtliga ska rösta ja...
Det räcker nämligen med 2/3 och 2st möten för att avreglera en ekonomisk förening....
Om Ni inte blev drabbade utan någon av de andra 22st hur hade ni då reagerat.
Frågan är om det räcker med en majoritetsbeslut eller om det behövs mer....
Att tänka på rent generellt är att man inte äger sin utsikt....
Jag misstänker att det räcker med en enkel majoritet...
Om inte så borde det krävas att 2/3 röstar för beslutet under 2st möten....
Kan inte tänka mig att det krävs att samtliga ska rösta ja...
Det räcker nämligen med 2/3 och 2st möten för att avreglera en ekonomisk förening....
Redigerat:
Ring Lantmäteriet! De kan svara på dina frågor. Eller kolla här: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Aga-tillsammans/
Men framförallt kolla i föreningens stadgar. De styr vad som får och inte får göras och hur (majoritetsbeslut mm) det ska göras.
Men framförallt kolla i föreningens stadgar. De styr vad som får och inte får göras och hur (majoritetsbeslut mm) det ska göras.
Redigerat:
Nu kan jag inget alls om vad som kan tänkas stå i samfällighetens stadgar om hur beslut måste fattas och vilken majoritet som behövs, men rent generellt är det du beskriver vardag för vilken kommun som helst - och man resonerar ju då ofta för att få "största möjliga nytta för största möjliga antal invånare och så att det drabbar så få som möjligt". Sett från det perspektivet så tänker man ju rätt.
Köp dom tomterna själv så kan du behålla utsikten....
Ja frågan är ju vad man själv hade tyckt om inte jag blivit drabbad..hmm.......Har redan lagt förslag på att alla mark som vi har gemensamt borde isåfall styckas av, på så sätt blir alla drabbade och alla kommer få sig en rejäl slant. Eller så säljer vi inga tomter och alla får betala för det dom vill ha och eftersökt så länge.
En annan aspekt i det hela är att jag för ett par år sedan ville köpa till en bit tomt, just där det är planerat att lägga en tomt nu, just ifall det skulle uppkomma en sådan här sak, men fick till mig att det här äger vi gemensamt och det kommer aldrig kunna hända, så du behöver inte det.
Känns lite tråkigt just nu.
En annan aspekt i det hela är att jag för ett par år sedan ville köpa till en bit tomt, just där det är planerat att lägga en tomt nu, just ifall det skulle uppkomma en sådan här sak, men fick till mig att det här äger vi gemensamt och det kommer aldrig kunna hända, så du behöver inte det.
En ingång till förhandlingen med samfälligheten kan ju vara att om den tomten säljs så kommer du att överklaga alla bygglovsansökningar som finns och på alla sätt som lagen medger försvåra exploateringen av tomten.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det krävs 2/3 dels majoritet på en föreningsstämma för att få sälja fast egendom, enl. lagen.
Vissa sådana regler kan upphävas eller göras ännu mera begränsade i stadgarna. Jag är osäker på om lagen i det här fallet gäller även om stadgarna säger ngt. annat.
En annan frågeställning är om gemensamhetsanläggningen finns inritad i en detaljplan eller områdesplan, i så fall är det inte bara att stycka av.
Vissa sådana regler kan upphävas eller göras ännu mera begränsade i stadgarna. Jag är osäker på om lagen i det här fallet gäller även om stadgarna säger ngt. annat.
En annan frågeställning är om gemensamhetsanläggningen finns inritad i en detaljplan eller områdesplan, i så fall är det inte bara att stycka av.
Det kan göra tomterna betydligt mer svårsålda om TS ser till att meddela en tänkt köpare att alla eventuella bygglovsansökningar, strandskyddsdispenser kommer att överklagas ändå upp till Haagtribunalen, och samtidigt ta dit naturskyddsföreningen för att leta skyddsvärda djur samt några arkeologer för att leta efter fornlämningar. Därmed så kanske föreningen kan tänka sig att titta på en annan lösning istället.Enk Projektet skrev:
Nackdelen med ett sådant angreppssett är givetvis att det kan tära på grannsämjan, så det gäller att hantera det på ett snyggt sätt så att det inte framstår som ett konkret hot. Offerkoftan kan fungera - man kan på ett möte avkräva grannarna ett svar på varför de vill ta ifrån TS havsutsiken?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Kanske är läge att engagera sig lite i samfälligheten?
Måste erkänna en sak.... detta var nog det dummaste rådet jag hört på länge... Är det inte det som vi kallar för rättshaverist i vardagligt tal?pelpet skrev:
Är det inte lite barnsligt också?
Du får ursäkta mig om jag låter hård... men min personliga åsikt är att det var ett dumt råd... Men det är bara ditt råd jag reagerar på... det har inget personligt alls...
Då förstår jag att det känns extra tråkigt... När man en velat köpa men inte fått för att det inte är nödvändigt....tpez1 skrev:Ja frågan är ju vad man själv hade tyckt om inte jag blivit drabbad..hmm.......Har redan lagt förslag på att alla mark som vi har gemensamt borde isåfall styckas av, på så sätt blir alla drabbade och alla kommer få sig en rejäl slant. Eller så säljer vi inga tomter och alla får betala för det dom vill ha och eftersökt så länge.