H
hempularen: Jag ville peka på risken, det är viktigt att köparen antingen får det ogiltiga avtalet (samtliga exemplar) eller hellre får en skriftlig hävning från säljaren. Men risken att säljaren skall visa sig köra med en bluff osv. är väl förhoppningsvis liten.
18 svar · 4,1k läst
Claesk
Claesk: Står inget i arrende avtal om kamin. Står inte mycket alls i avtalet.
22 svar · 4,7k läst
C
camaro1969: hej igen! ingen som har erfarenhet eller tips på hur jag meddelar säljaren? jag vill inte skriva för mkt och inte heller för lite i brevet, MVH/T
5 svar · 1,8k läst
L
Lane: Vi kollade detta med kommunen och det beror på när du fått ditt bygglov, inte när du börjar bygga. Dvs har du fått ditt bygglov innan sommaren, vilket du (och vi) har så är det bara att teckna och betala de sura pengarna. :(
4 svar · 1,5k läst
R
rebmic: Ok, tack för svar...
3 svar · 1,1k läst
N
Nerre: Jag snubblade över det här examensarbetet som verkar vara relevant för frågan. http://www.lantm.lth.se/fileadmin/fastighetsvetenskap/utbildning/Examensarbete/12_5249_Sebastian_Svensson.pdf Jag har inte orkat plöja igenom hela för det var VÄLDIGT mycket...
137 svar · 38,6k läst
·
G
gimmok: Hur går det?
200 svar · 73,6k läst
H
Hummingbird: [citat] Det sa jag inte att det var, det var en tolkning du gjorde. Att övriga föreningen skulle vara snäll och ställa upp o betala för något som de troligen inte behöver, för ett fåtal personer ser jag dock som otroligt, men DET är min tolkning. [citat] Säg det till de som är drabbade, folk tenderar att bara tänka på sitt och väldigt kort fram...
108 svar · 16,3k läst
bobas
bobas: [citat] För att man inte känner personerna man anlitar?
16 svar · 6,1k läst
·
O
oceanis: Det bör nog tilläggas till denna tråd för alla de som har åsikter utan att ha handlat eller läst villkoren, att det är tydligt angivet att: All utrustning säljs i befintligt skick Den säljs för avhämtning på plats Det är köparen som själv ska beställa eventuella frakter Det bygger inte i grunden på att de olika säljarna ska tillhandahålla denna tjänst vilket man kanske kan
38 svar · 35,6k läst
H
huggan: [citat] Det är inte svårt att bevisa att han inte haft ett badrum. Och det hade ju varit disskusioner med hyresgästföreningen.
64 svar · 17,1k läst
·
K
kindvall: Du kan ju mycket väl nämna för säljaren att du kommer att kontrollera anläggningsstatus hos kommunen. Det är ju möjligt att det är något som "glömts" bort. Om du kontrollerar med kommunen och sedan hoppar av kan han ju helt plötsligt ha ett föreläggande som ett brev på posten och ingen köpare.
5 svar · 3,0k läst
K
kindvall: Vad hade du lagt i containern, blandat skräp? Och stod det uttryckligen på lappen med prisuppgifter att deponeringsavgift inte ingick? Man kan ju tycka att de skulle tipsat dig om vad som är billigt resp. dyrt att slänga i containern vs. att själv ta hand om.
10 svar · 2,5k läst
T
TechMark: Om jag förstått det hela rätt så ger servitutet fastighet C och D rätten att köra vägen över stamfastighetens (bonde1) mark (åt vänster på kartbilden) fram till samfällighetens väg. Bonde1 motsätter sig, felaktigt, detta eftersom vägen passerar genom hans gårdsplan (inte ovanligt när det gäller jordbruksfastigheter) och anser istället att fastigheterna C och D istället ska
53 svar · 9,5k läst
·
C
camaro1969: har läst något rättsfall nu där man åberopat JB 4:19 och där i slutändan den klagande förlorat så det verkar inte gå så bra men ska fortsätta läsa innan man skickar något brev, någon som vet av något rättsfall där klagande vunnit när det gäller dolda fel och hussvamp? MVH
76 svar · 12,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: TS, om din sambo nu vill att hennes barn ska ärva dig såfår väl hon då fixa så att ditt barn har rätt i arvet efter hennes barns far. Rättvist och bra. :thumbup:
65 svar · 12,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag gjorde samma fel som du TS och hittade (tyvärr) till slut texten om 6 månader. Det står i någon lag (boverket?).
20 svar · 11,6k läst
Akahigi
Akahigi: [citat] Nej, får du anmärkning på besiktningen höjer de istället självrisken till ett basbelopp eller så, för en skada i anslutning till detta, och det talar de om så att du kan fixa det. Så det är inget lur så...
19 svar · 13,9k läst
O
Odjuret: Vad är egentligen problemet? Det är inte din tomt innan du betalat för den. Alltså, eftersom det inte är din tomt så får du inte gräva på den. Så fort du betalat och fått kontraktet då är tomten din! Det är bygglovsavdelningen som handhar bygglov, och ger startbesked. Det är inte dessa du köpt tomten av.
2 svar · 1,2k läst
I
Ingper: [citat] Krister, Läs tråden. Det är inte TS som byggt hallen, den är ju gammal som bara den. Och förr gällde lite andra regler. Man byggde t.o.m. privata gungställningar för barnen av kreosotstolpar, för att inte tala om alla järnvägsslipers som man hade som stödmurar i trädgården (även i undertecknads, hus byggt kring 1980). "Bygga med maetrial som ägs av staten" - oj, vad många
69 svar · 17,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Får man fråga vilken princip det var du stred för? Att konsumenten ska få sin vilja igenom även om det strider mot gällande (ganska fördelaktiga) lagstiftning?
96 svar · 11,6k läst
·
M
-MH-: Det får man utläsa av sammanhanget. Tror faktiskt inte det spelar någon roll vad det står ens. Vad är det som är arrenderat, och för vilket syfte?
1 svar · 994 läst
P
Persa_sommarstuga: Hempularen: En del av sträckan längst vägen är et solklart att detär "mitt ansvar" eftersom det är den biten som leder direkt in på min tomt. Det är desutom den sträckan som är bland de bättre på hela vägens totala sträckning. Den biten lägger jag gladeligen tid och pengar på. Vad gäller den övriga vägsträckningen så visst är det så att påfyllning med grovt grus eller
8 svar · 5,2k läst
P
plager: [citat] Tyvärr är det nog det bästa erbjudandet du kommer få.
10 svar · 2,9k läst
B
billy_baver: [citat] Har detta kontrakt passerat inskrivningsmyndigheten tillsammans med ansökan om lagfart? Om svaret är nej: Varför inte? Om svaret är ja: Exakt vilket beslut har myndigheten då fattat?
23 svar · 6,9k läst
C
cecar33: Mycket diskuterande hit och dit domstolar hit och dit men det som kvarstår är ett hus +40 år som saknar luftspalt bakom panelen, vilket är det vanliga vid den tiden. Ja jag vet att det förekommer luftspalt med remsor av masonite vid den tiden. Men att ens bry sig är att gå över ån efter vatten, det troligaste scenariot i tingsrätt ( om det ens kommer dit ) är nog förlikning vilket
27 svar · 9,9k läst
A
A-Man_08: Håller med, det är viktigt att ta det korrekt med föreningen att det inte handlar om någon medveten andrahandsuthyrning. Det ni ska göra är att kontakta en jurist eller advokat.
14 svar · 2,5k läst
N
Norrlandshus: Det var lite dåligt med makadam, men gott om sand runt om huset.
42 svar · 6,6k läst
·
H
hempularen: Jag har raderat en del Off topic inlägg från tråden. Och stängt tråden, jag uppfattar att trådskaparen har fått svar. /moderator
14 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag tycker det låter OK. Allt hänger naturligtvis på formuleringarna, men jag tror inte banken vill lura dig eller är "ond". Bara lite dum ibland.
19 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.