Juridik
hammer: Haha... Nej. Bara att vi både fick lite tid att funderar på vad vi hade sagt på telefon, lugnat ner oss och bestämde för att hitta en lösning.
dargoball: [citat] Enligt uppgift blir den kostnaden bara marginellt högre för varje tillkommande angränsande fastighet som regleras samtidigt. Det är därför som vi går ihop och köper samtidigt.
Odjuret: Prata med riksbyggen, där du påpekar att du vill ändra den punkten! Jag hade vägrat en sådan punkt... "standard" eller ej...
Vanbeasten: Det är ingen motsägelse; ni har i ett skriftligt kontrakt avtalat om att en entreprenad ska genomföras enligt bestämmelserna i ABS09.
Anonymiserad 88753: Hej igen. Tack för alla svaren. Det där med enkelt skuldebrev eller löpande hade jag inte koll på. Ska ägna julhelgen åt att sätta mig in i 1936 års juridikspråk och åt att skriva det samt leta fram personer som vill bevittna. Än en gång, Tack för tipsen :-)
Ewald: Besiktningsmannen tvekade kring om han skulle godkänna entreprenaden i och med golvet som var fel. Han tyckte att vi kunde välja ekonomisk kompensation eller omläggning. Det var sedan entreprenören som valde att bryta upp och lägga om golvet, utan att vi sa hur vi tänkte. Har en fråga kring detta. Varför tvekade besiktningsmannen? Det verkar som han var lite osäcker? Har precis läst i
Plåthuset: Det lär ju inte skada i alla fall. Men jag hade inte varit orolig för att behöva betala skadestånd för att gåvan inte uppfyllde förväntningarna. Det finns inte så mycket i JB att stödja sig på för ett sådant anspråk. Någon nedsättning i köpeskillingen finns det ju liksom inte utrymme för. :) Det som skulle kunna hända är väl att gåvan tvingades gå åter för att givaren har
erik5678: Vill passa på att tipsa om NIX adresserat http://swedma.se/reklamsparr/nix-adresserat/nix-adresserat-%E2%80%93-konsumentinformation/. Har sluppit en hel del adresserad reklam med denna tjänst. Tyvärr så fungerar den ju inte med företag som man redan är kund hos, eller nyligen har varit...
hempularen: Vet inte i vilken mån det varierar mellan kommuner (tror att det skall vara samma överallt numera). Men i Stockholm kostar det ca 13 000 om altanen (inglasad) är över 15 kvm. Betydligt mindre om den är under 15 kvm. Sedan kan det tillkomma några tusenlappar för ev. tilläggstjänster, ex. lägesutsättning, grannehörande osv. tror jag. Om det blir aktuellt med sanktionsavgift för
ztreet: Tycker ni då att man ska försöka få med det igenom husleverantören så att färdigställandeförsäkring och byggfelsförsäkring går in och gäller på detta? Har läst att dom gör det om husleverantören godkäner entreprenören. Eller kan man skriva ett eget kontrakt själva utan att husleverantören är med i bilden?
pelpet: Det kanske går att såga badkaret i bitar på plats och ersätta med ett badkar som faktiskt går att få in? Plus en packe tröstesedlar i handen på dig :). Ni kanske kan hitta en lösning som är billigare för bolaget, och bättre för dig jämfört med ett nytt badkar.
hempularen: Jag misstänker att det juristerna menar med att ni skulle överklagat inom 30 år, är att han fick överta/köpa gården utan att avtalet med er om att få tomten senare fanns omnämnt i köpeavtalet. Dvs, att det inte är avtalet mellan din morfar och din mamma som skulle överklagats, utan avtalet som gav morbrodern gården. Man kan säga att han har fått lagfarten på felaktiga grunder.
huggan: Kanske kan få en. Så gick det sen.
goerana: Staffan_V skrev Visa original Jag hade förut ett fritidshus en bit utanför en mindre ort i Mariestads kommun och där hotade kommunen med vite om man inte klippte gräsmattan minst varannan vecka Nja låter som en skröna eller ett "troll" i farten. //Goerana
hempularen: Det är ju svårt att se vad det är för hål. Det känns ju onekligen som ett rätt omotiverat hål. Frågan är väl om det är hål även i tätskiktet. Det skulle ju kunna vara ett hål bara i kakelplattan. Jag tycker nog att du skall reklamera besiktningen, Då bör du iallafall få en utredning om hålet, och om det är ett problem eller ej.
johan.strahle: Det är så det bör gå till och det var bra att ni satte er ner tillsammans. Om byggaren i vart fall har sunt förnuft och är lite seriös ( om än något lite okunnig om vad som är rimligt ) ska man nog sätta sig och gå igenom posterna. Sådant som ni troligen hade beställt extra om ni fått frågan bör man betala, och sådant som ni inte kunnat påverka och som låg på entreprenören
daron: [citat] Tack för tipsen. Ja, behålla huset är viktigt, oavsett vad som händer. Lyckan sitter inte i de väggar och tak man har, men ändå mycket trygghet för mig och barnen, och all tid, svett och pengar man lagt ner där. Japp, om det blir skuldebrev så får jag vara uppmärksam så det blir som jag tänkt det.
cecar33: Det är lite speciellt detta med anslutning av va, men om det dras fram av kommunen är man skyldig att ansluta till avloppet vatten är valfritt. Fördelen med en förening är att man då betalar en avgift per lägenhet, ja ni läste rätt även om det handlar om en villa fastighet, i Kungsbacka tror jag det var 350 kr annars så debiteras det för enskild fastighet.(drift) Jag gissar på att
pelpet: Här har vi ett aktuellt rättsfall om kvittning av motfodringar, även om begreppen aldrig nämns. http://www.byggahus.se/forum/artikelkommentarer/247292-slipper-betala-trasiga-varmepumpen.html#post2130671 http://www.dagensjuridik.se/2014/10/kvinna-vinner-i-hovratten-hantverkare-ska-betala-dalig-badrumsrenovering Ska man gå på utfallet av de domarna så verkar det som att jag hade haft rätt
sir_erken: Du kanske kan ordna ett servitut på att använda marken/vattnet och anlägga brygga?
Thomas59: [citat] Jag kan egentligen alldeles för lite om el för att uttala mig. Vad gäller "synlig" elinstallation verkar det som om iaf de professionella besiktningsföretagen (de som genomför JB-besiktningar, och det är inte så många) har nödvändig kompetens hos sina besiktningsmän för att uppfylla undersökningsplikten enligt JB. Om det innebär att dessa besiktningsmän har behörighet att
lars_stefan_axelsson: [citat] Det är ju antagligen inte heller *ett* system, utan en massa olika som interagerar på spännande och oförutsedda sätt. Och sett ur det perspektivet så blir man ju glatt förvånad varje gång det *inte* händer sådana här grejjor. För de som är roade av dylikt så rekommenderar jag varmt "The Daily What the Fuck" (http://thedailywtf.com/) som samlar på lustiga fel och historier
Elkludde: [citat] Håller fullständigt med dig,och jag tror o hoppas att alla byggnadsnämnder,får vara så vänliga att följa denna lag har dom annan uppfattning är det nog bara för byråkratins skull Men jag blir inte riktigt klok på 5 eller 10 års preskriptionstid .är det så att efter 5 år så kan BN inte ta ut någon sanktionavgift,men klassas ändå som svartbygge tills det gått 10 år ?
AndersS: [citat] Just målarfärg och som du skriver fått för länge sedan av en person som idag är avliden kan nog ge en hel del frågetecken utifrån att målarfärg "nog" ses som en färskvara. Nu vet jag inte färgtyp, men dagens vattenbaserade sorter surnar/ruttnar. Jag säger inte att din färg var dålig men det kan säkerligen leda till frågor och stor tveksamhet om det kan stämma.
oliva: Skriv gåvobrevet själv istället och spara pengarna dina. När min pappa skänkte bort en jordbruksfastighet till mig och syskonen så skrev jag ihop gåvobrevet själv. Det tog max 3 timmar totalt inkl allt googlande för att ta reda på hur ett gåvobrev ska se ut. Totalkostnaden blev alltså bara lagfartsavgiften på ca 800kr. Det är betydligt mer krångligt att bokföra och deklarera