10 931 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Betalningsansvar vid oförutsedda kostnader under renovering
Det är väldigt detaljerat vad man ska tänka på från #14.
Men nu antar jag att ingen avtalsform är inskriven, och då gäller lagen.
I första hand bestrid fakturan skriftligen, betala vad som finns i offerten och ni anser är rätt. Extraarbeten som inte är beställda skriftligen av firmatecknare eller om ni har ett ombud för bostadsrättsföreningen angiven som beställare i offert eller anbud, kan jag aldrig tänka mig att lagen skulle ge fördel till utföraren pga vem som helst kan inte beställa något. Om det är extraarbeten ska de även informeras beställaren innan utförandet för att beställaren ska ha möjlighet att säga tacka nej eller bestrida. Om det är akuta åtgärder för att större skador inte ska ske, utan beställarens medgivande kan accepteras men ska ändå informeras beställaren snarast möjligt, arbetsdagen efter eller kommuniceras via fax, mejl eller liknande och arbetsdagen efter.
Har de beställt varorna för sent, därför inte fått ersättning från leverantören (inget ovanligt i min erfarenhet med byggare, antagande och inte relevant i frågan). Liftkostnad de har glömt i ta med i offerten är ju tråkigt, inget argument för extrakostnad. Material som de inte har kunnat förutse kan ni vara betalningsskyldiga för men ska informeras innan utförande. Skriftlighet på beställning är väldigt noga från utföraren och domstolen anser det som viktigast vi bevisföring. Domstolen kommer troligen även ställa större krav på utföraren än en bostadsrättsförening för att de ska anses ha mer erfarenhet i vad som gäller vid entreprenader bl a AB och ABT. Lycka till.
Men nu antar jag att ingen avtalsform är inskriven, och då gäller lagen.
I första hand bestrid fakturan skriftligen, betala vad som finns i offerten och ni anser är rätt. Extraarbeten som inte är beställda skriftligen av firmatecknare eller om ni har ett ombud för bostadsrättsföreningen angiven som beställare i offert eller anbud, kan jag aldrig tänka mig att lagen skulle ge fördel till utföraren pga vem som helst kan inte beställa något. Om det är extraarbeten ska de även informeras beställaren innan utförandet för att beställaren ska ha möjlighet att säga tacka nej eller bestrida. Om det är akuta åtgärder för att större skador inte ska ske, utan beställarens medgivande kan accepteras men ska ändå informeras beställaren snarast möjligt, arbetsdagen efter eller kommuniceras via fax, mejl eller liknande och arbetsdagen efter.
Har de beställt varorna för sent, därför inte fått ersättning från leverantören (inget ovanligt i min erfarenhet med byggare, antagande och inte relevant i frågan). Liftkostnad de har glömt i ta med i offerten är ju tråkigt, inget argument för extrakostnad. Material som de inte har kunnat förutse kan ni vara betalningsskyldiga för men ska informeras innan utförande. Skriftlighet på beställning är väldigt noga från utföraren och domstolen anser det som viktigast vi bevisföring. Domstolen kommer troligen även ställa större krav på utföraren än en bostadsrättsförening för att de ska anses ha mer erfarenhet i vad som gäller vid entreprenader bl a AB och ABT. Lycka till.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Om det är brf som beställt ska väl de driva frågan. De är ju då beställare om föreningen upphandlat. Dessutom måste väl brf ha AB04 att låna?
Tack för all hjälp och alla kommentarer! Nu har vi förlikat och betalning har gått ut. Så här gick det:
Jag valde att bestrida allt jag hade problem med hur det skötts och att förklara att vi inte skulle betala ut någonting alls förrän vi kommit överens, för att få ett bättre förhandlingsläge. Det rör sig om en relativt liten byggfirma så lite extra fördel ur det hänseendet.
De backade direkt på ställningskostnaden som tillkom pga förseningen, insåg nog själva att den var helt oskälig. Även några andra småsaker jag såg som oskäliga plockades bort.
Materialet hade de ju köpt in och brukat i bygget så den posten tog vi även om inget sagts om det under byggets gång. En kostnad som vi inte hade kunnat göra något åt i vilket fall.
Så vi fick ner fördyringen jämfört offerten från ca 75tkr till ca 35tkr. Väl värt de 4-5 timmarna det tog att läsa på, konsultera andra i frågan och förhandla med byggfirman. Säkert är det många brf som bara löper linan halvvägs ut när de bestrider kostnader av den här typen. Kanske påtalar för leverantören att man inte är nöjd, får ett svar att "det är så här det fungerar, ni skulle ha tagit med sånt här i avtalet för att kunna klara er undan såna här kostnader" eller liknande och nöjer sig med det och betalar. Man har ju som regel väldigt liten kunskap och tid att sätta sig in i regelverk och lagar. Det kan också vara lätt att betala när det inte är ens egna pengar (även om det är det till viss del och indirekt).
I efterhand har jag lärt mig två saker att ta med mig till nästa gång det ska göras upphandling för större renoveringar. Ta in ett proffs som kan gå igenom avtal och offert (även om det kan innebära en liten kostnad) innan det skrivs på något! Och gå på magkänslan vid valet av leverantör. Möter man någon som svävar på målet när man kommer till att spika förutsättningar (kostnader, förhållningsregler, datum osv) så ökar risken för problem med såna här saker. Känns något inte riktigt 100% rätt så är det nog inte heller det, bättre att leta reda på någon man känner fullt förtroende för.
Jag valde att bestrida allt jag hade problem med hur det skötts och att förklara att vi inte skulle betala ut någonting alls förrän vi kommit överens, för att få ett bättre förhandlingsläge. Det rör sig om en relativt liten byggfirma så lite extra fördel ur det hänseendet.
De backade direkt på ställningskostnaden som tillkom pga förseningen, insåg nog själva att den var helt oskälig. Även några andra småsaker jag såg som oskäliga plockades bort.
Materialet hade de ju köpt in och brukat i bygget så den posten tog vi även om inget sagts om det under byggets gång. En kostnad som vi inte hade kunnat göra något åt i vilket fall.
Så vi fick ner fördyringen jämfört offerten från ca 75tkr till ca 35tkr. Väl värt de 4-5 timmarna det tog att läsa på, konsultera andra i frågan och förhandla med byggfirman. Säkert är det många brf som bara löper linan halvvägs ut när de bestrider kostnader av den här typen. Kanske påtalar för leverantören att man inte är nöjd, får ett svar att "det är så här det fungerar, ni skulle ha tagit med sånt här i avtalet för att kunna klara er undan såna här kostnader" eller liknande och nöjer sig med det och betalar. Man har ju som regel väldigt liten kunskap och tid att sätta sig in i regelverk och lagar. Det kan också vara lätt att betala när det inte är ens egna pengar (även om det är det till viss del och indirekt).
I efterhand har jag lärt mig två saker att ta med mig till nästa gång det ska göras upphandling för större renoveringar. Ta in ett proffs som kan gå igenom avtal och offert (även om det kan innebära en liten kostnad) innan det skrivs på något! Och gå på magkänslan vid valet av leverantör. Möter man någon som svävar på målet när man kommer till att spika förutsättningar (kostnader, förhållningsregler, datum osv) så ökar risken för problem med såna här saker. Känns något inte riktigt 100% rätt så är det nog inte heller det, bättre att leta reda på någon man känner fullt förtroende för.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Handlar du som konsument skall du använda Hantverkarformuläret som finns på nätet i olika utföranden beroende på objekt.Kolla detta!
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Spontant känns det som en mycket bra förlikning.
Den verkar ha skett utan större problem också.
Byggfirman verkar också ha agerat mycket bra.
Kanske inte bäst, men de stod ändå upp för sina fel låter det som.
Hoppas både ni och firman är nöjda?
Den verkar ha skett utan större problem också.
Byggfirman verkar också ha agerat mycket bra.
Kanske inte bäst, men de stod ändå upp för sina fel låter det som.
Hoppas både ni och firman är nöjda?
Jo jag är nöjd med summan till slut, men inte att behöva tjafsa om kostnader som borde vara solklara att inte vara skyldig.
Rolig liten anekdot från bygget, de var med i en lokal gratis/reklamtidning som damp ner i brevlådan när bygget stod still. Det var när de väntade på materialet som inte kommit i tid. Ett helt uppslag med bilder och intervju. I intervjun stod det att allt gått jättebra och att de precis slutfört arbetet. Han blev lite ställd när jag en vecka senare frågade varför de inte tagit ner ställningarna eftersom bygget tydligen varit klart ett tag enligt intervjun med honom i tidningen.
Rolig liten anekdot från bygget, de var med i en lokal gratis/reklamtidning som damp ner i brevlådan när bygget stod still. Det var när de väntade på materialet som inte kommit i tid. Ett helt uppslag med bilder och intervju. I intervjun stod det att allt gått jättebra och att de precis slutfört arbetet. Han blev lite ställd när jag en vecka senare frågade varför de inte tagit ner ställningarna eftersom bygget tydligen varit klart ett tag enligt intervjun med honom i tidningen.
Allvetare
· Ängelsberg
· 100 inlägg
Det är så det bör gå till och det var bra att ni satte er ner tillsammans. Om byggaren i vart fall har sunt förnuft och är lite seriös ( om än något lite okunnig om vad som är rimligt ) ska man nog sätta sig och gå igenom posterna. Sådant som ni troligen hade beställt extra om ni fått frågan bör man betala, och sådant som ni inte kunnat påverka och som låg på entreprenören betalar man inte.
Mycket av nedanstående gäller fortfarande i första hand för Brf. och andra organisationer med eget organisationsnummer. Det gäller EJ direkt för konsument, men jag tror många som läser kan sitta i tex en styrelse så jag tror det kan intressera. Konsumenterna återkommer jag till längst ner under punkt 7.
För att förtydliga och kommentera andras svar i denna tråd.
1. Lag gäller alltid, oavsett vad som står i avtal. Man kan inte förhandla bort gällande lagar. I viss lagtext kan det dock finnas en del §§, där det står att man får avtala om olika varianter. Det finns också §§ som säger att "det här gäller om inte annat avtalats". Jämför med arbetsmiljöansvaret, som ligger på beställaren tills det SKRIFTLIGEN avtalats om annat. ( för privatpersoner gäller det omvända. En entreprenör som fått en beställning på ett helt och samordnat jobb är ansvarig för arbetsmiljön tills annat avtalats )
2. Den lag som gäller vid en gjord beställning ( för tex en Brf.) är avtalslagen, som säger att man får avtala om det mesta så länge det inte bryter mot annan lag. Det finns inget krav på att vanliga avtal skall vara skriftliga. Det kan vara muntliga, inspelade på en fil, filmade etc etc Det spelar ingen roll, de är bara olika svåra att bevisa. Skriftliga är uppenbarligen bättre än muntliga, men det muntliga gäller ändå om ni senare står på plats som beställare och säger att ni beställer något. Därför bör man i det första kontraktet skriva in att alla beställningar/tilläggsjobb skall vara skriftliga, och det hanterar ni genom att göra muntliga beställningar om ni behöver det, som ni sedan inom kort bekräftar skriftligt ( mail duger bra, bara ni gör detta till rutin ) Börjar ni beställa muntligt, och det fungerar på så sätt att ni betalar, har ni genom ert handlandet tagit bort betydelsen av det ni skrev i första kontraktet om att beställningar skall vara skriftliga.
3. Ett undantag från att avtal inte behöver vara skriftliga är fastighetsköp. Det är därför som en köpare eller säljare kan backa ur en affär ända fram tills den undertecknats. Dock kan det för säljaren medföra ersättningskrav från en mäklare, om denne hittat en köpare, och säljaren backar ur.
4. Att utgå från att en domstol per automatik skulle behandla en Brf. "snällare" än en entreprenör och vara förstående är fullständigt fel. Bägge räknas som jämbördiga parter, som skall veta vilka lagar som gäller. Man kan ju också tänka sig en liten entreprenör som får slåss mot jurister på HSB och Riksbyggen, så det omvända förhållandet kan gälla. Det är inte säkert att entreprenören är den som "borde veta mest"
5. AB04 och ABT06 är skrifter som tagits fram av branschen gemensamt, både beställare och entreprenörer. Det reglerar en massa vanliga frågor om tider, ansvar, betalning, besiktning etc. Man har stor fördel av att hänvisa till dom, eftersom man i en enda mening kan få med en liten bok med 10 kapitel som branschen tycker är rimliga krav. Du kan också skriva ett eget kontrakt på 20-40 sidor som reglerar allt detta, men det känns väl onödigt, eller hur.
6. För konsumenter gäller i princip samma saker, men man har ett lite bättre stöd i konsumenttjänstlagen, och entreprenören ska enligt denna vara den mer "professionella" parten som skall kunna bättre än konsumenten. Använd de formulär som finns färdiga via konsumentverket ( tex "Hantverkarformuläret" eller "ABS09" )
7. Konsumenter hänvisar i det skriftliga avtalet till ABS09 istället för till AB04/ABT06
http://publikationer.konsumentverke...akt/andringar-och-tillaggsarbeten-abs-09.html
http://publikationer.konsumentverke...-och-kontrakt/entreprenadkontrakt-abs-09.html
http://publikationer.konsumentverke...tter-och-kontrakt/hantverkarformularet-1.html
//Johan Stråhle
Mycket av nedanstående gäller fortfarande i första hand för Brf. och andra organisationer med eget organisationsnummer. Det gäller EJ direkt för konsument, men jag tror många som läser kan sitta i tex en styrelse så jag tror det kan intressera. Konsumenterna återkommer jag till längst ner under punkt 7.
För att förtydliga och kommentera andras svar i denna tråd.
1. Lag gäller alltid, oavsett vad som står i avtal. Man kan inte förhandla bort gällande lagar. I viss lagtext kan det dock finnas en del §§, där det står att man får avtala om olika varianter. Det finns också §§ som säger att "det här gäller om inte annat avtalats". Jämför med arbetsmiljöansvaret, som ligger på beställaren tills det SKRIFTLIGEN avtalats om annat. ( för privatpersoner gäller det omvända. En entreprenör som fått en beställning på ett helt och samordnat jobb är ansvarig för arbetsmiljön tills annat avtalats )
2. Den lag som gäller vid en gjord beställning ( för tex en Brf.) är avtalslagen, som säger att man får avtala om det mesta så länge det inte bryter mot annan lag. Det finns inget krav på att vanliga avtal skall vara skriftliga. Det kan vara muntliga, inspelade på en fil, filmade etc etc Det spelar ingen roll, de är bara olika svåra att bevisa. Skriftliga är uppenbarligen bättre än muntliga, men det muntliga gäller ändå om ni senare står på plats som beställare och säger att ni beställer något. Därför bör man i det första kontraktet skriva in att alla beställningar/tilläggsjobb skall vara skriftliga, och det hanterar ni genom att göra muntliga beställningar om ni behöver det, som ni sedan inom kort bekräftar skriftligt ( mail duger bra, bara ni gör detta till rutin ) Börjar ni beställa muntligt, och det fungerar på så sätt att ni betalar, har ni genom ert handlandet tagit bort betydelsen av det ni skrev i första kontraktet om att beställningar skall vara skriftliga.
3. Ett undantag från att avtal inte behöver vara skriftliga är fastighetsköp. Det är därför som en köpare eller säljare kan backa ur en affär ända fram tills den undertecknats. Dock kan det för säljaren medföra ersättningskrav från en mäklare, om denne hittat en köpare, och säljaren backar ur.
4. Att utgå från att en domstol per automatik skulle behandla en Brf. "snällare" än en entreprenör och vara förstående är fullständigt fel. Bägge räknas som jämbördiga parter, som skall veta vilka lagar som gäller. Man kan ju också tänka sig en liten entreprenör som får slåss mot jurister på HSB och Riksbyggen, så det omvända förhållandet kan gälla. Det är inte säkert att entreprenören är den som "borde veta mest"
5. AB04 och ABT06 är skrifter som tagits fram av branschen gemensamt, både beställare och entreprenörer. Det reglerar en massa vanliga frågor om tider, ansvar, betalning, besiktning etc. Man har stor fördel av att hänvisa till dom, eftersom man i en enda mening kan få med en liten bok med 10 kapitel som branschen tycker är rimliga krav. Du kan också skriva ett eget kontrakt på 20-40 sidor som reglerar allt detta, men det känns väl onödigt, eller hur.
6. För konsumenter gäller i princip samma saker, men man har ett lite bättre stöd i konsumenttjänstlagen, och entreprenören ska enligt denna vara den mer "professionella" parten som skall kunna bättre än konsumenten. Använd de formulär som finns färdiga via konsumentverket ( tex "Hantverkarformuläret" eller "ABS09" )
7. Konsumenter hänvisar i det skriftliga avtalet till ABS09 istället för till AB04/ABT06
http://publikationer.konsumentverke...akt/andringar-och-tillaggsarbeten-abs-09.html
http://publikationer.konsumentverke...-och-kontrakt/entreprenadkontrakt-abs-09.html
http://publikationer.konsumentverke...tter-och-kontrakt/hantverkarformularet-1.html
//Johan Stråhle
Klicka här för att svara