Jag behöver råd hur ska jag göra ?? kommer jag få ut något om jag anmäler mäklare ??

vi hade budat på vår nuvarande hus för ett år sen 70 000 mer än utropspriset , men det stod att badrummet är vatten skadat och att säljare har kontaktad försäkringbolaget. ok vi tänkte att försäkring fixar badrummet eller så , men någon gång tänkte jag fråga mäklare hur kommer att bli så att vi veta inte buda mer, men hon sa jo hon skulle ha ringat oss för att vi har vunnit budet och det finns ingen som vill buda över:eek: ojj kände jag men badrummet då? jo försäkringsbolaget kommer att betala ut 20 000 kr om ni vill eller dem bara byter underbunden kommer inte i håg om dem skulle ha gjort tätskikt också!! men kakel vi skulle ha gjort själv då drog vi oss efter några funderingar.

i alla fall sen säljare o även mäklare sa att vi kan bara åtgärda felet på golvet alltså så det skulle kosta oss bara 4000 kr :mad: men jag trodde inte på dem , men tyckte ändå att vi ska renovera hela .
i fall om vi köper den. sen det var även tvättstuga fuktigt och behöver åtgärdas. jag frågade ett företag, dem sa att vi får dra av priset runt 150 000 kr, men sen jag sa till dem antingen de dra 100 000 kr eller så vi dra oss. men det var oky att dra oss sa dem att finns andra som är intresserad oky då åkte vi hem.

sen mäklare har frågat dem andra det verkar att alla köpare har dragit sig , fast den som var under oss på 60 000 misstänker att han var budtrissare! mycket möjligt. sen det var någon som betalade 5000 kr över utropspriset . 2100 000 kr

sen efter några dagar dem ringde oss fast en annan kollega, jo ni har förstått fel det skulle inte kosta så mycket o fixa badrummet babbla. jag sa ok låt oss tänka, sen efter några dagar jag sa nej tyvärr jag vill inte köpa huset.

men igen dem ringde min man ni har budat på huset det är inte bra att göra så, bla bla men han sa inte till min man att priset lägger just nu på 5000 över utropspriset alltså 2100 000 !! utan han försökte förhandla med honom med det sista budet vi hade lagt och då min man sa att dem får sänka 20 000 kr . han sa ok jag frågar säljare , sen han sa att säljare går ner 20 000 men ta med jacuzzi i trädgården, vi sa nej. sen vi fick ta den för 2 150 000 - 20 000 som vi fick från försäkring.

alltså vi har betalat 50 000 kr mer än högsta budet !! då jag fick ringa till högsta budet efter att vi fick kolla på papperna att dem skulle ytligare sänkt 20 000 kr för dem då.

Men när vi skulle skriva på kontrakten sa mäklare att bygglovet är inte klar för uterummet !!! ok men varför inte sagt innan då!! jo men den kommer att vara färdigt innan ni betalar / inträdesdag . ringde henne 1 vecka innan och frågade hon sa att den ska vara färdigt , men sen till inträds dagen hon var inte där utan det var en annan kollega men på papper var hennes underskrift !!!han gick in och ut hela tiden vet inte vad han gjorde, så jag tror hon var där men ville inte möta oss!!!

fortfarande inget gjort bygglovet ringde kommunen kollade dem sa att dem har fått bara ansökan inget mer som behöver fått. åkte till säljare och frågade , han sa att han har skickat men dem har försvunnit hos den i kommunen !!! han sa att han kommer o ta måtten igen och skicka men han har inte gjort. ringde mailade mäklare hon sa att hon fick inte tag i säljare.
och att hon ska försöka igen, men inte hört något än.

det har tagit mycket energi och tid , jag hade väntat på att få bygglov och sen anmäla mäklare men det verkar att det kommer dröja, bättre att anmäla nu kanske få ut något av det vi hade betalt utan att veta vad som händer. + att hon hade inte sagt till oss att vi har rättighet att ta egen besiktningsman .

mäklare hade såld en annan hus till säljare samma period, så hon hjälpte dem att sälja deras hus också hade hon lovat dem. men alltså vi fick betala säljare 6000 kr som dem hade betalat till kommunen avgift.

utropspris var 2 095 000 gick upp först till 2 170 000 sen gick ner till 2100 000 och hon fick ta av oss 2 150 000 kr:mad: vet ni vad ska jag göra hur anmäler man bara ringa och anmäla henne ??

Redigerat:
Det låter lite förvirrat.
Vad skall du anmäla mäklaren för menar du?
Alltså, vad har mäklaren gjort för fel?

KnockOnWood skrev:
Det låter lite förvirrat.
Vad skall du anmäla mäklaren för menar du?
Alltså, vad har mäklaren gjort för fel?
ser du inte att hon har gjort fel??
att hon inte sagt till oss från början att bygglovet inte är klar innan kontrakten!
att hon inte sagt att högsta budet var då mindre än vad dem förhandlade med oss!
att hon borde ha skrivit i kontrakten att säljare måste fixa bygglovet annars betalar ett viss summa till köpare. det står i kontrakten att säljare sköter o betalar bygglovet , men om han inte gör det vad händer !! inget !! det bara vi som blir irriterad och slösar tid på det .:mad:

Jag tror att du missuppfattat mäklarens roll i försäljning av hus.
Mycket av det du nu klagar på, ingår i det du själv har ansvar att undersöka.

Priset man betalar för en fastighet är en överenskommelse mellan köpare och säljare. Om köparen säger att h*n vill ha 2150' och du går med på det så är det inget konstigt med det, oavsett vad som skett i budgivningen.

Därmed inte sagt att mäklaren inte har ett ansvar att ge båda parter korrekt information vid förhandlingen. Du får nog förklara lite mer hur det gick till.

elisa_82 skrev:
att hon inte sagt till oss från början att bygglovet inte är klar innan kontrakten!
Det är upp till er att undersöka bygglovet innan.

elisa_82 skrev:
att hon borde ha skrivit i kontrakten att
Kontraktet är ju ett avtal mellan köparen och säljaren, mäklaren kan möjligtvis hjälpa till att skriva ett kontrakt, men det är ju inget som hindrar er att lägga till fler punkter i kontraktet om det är något annat överenskommet.

När det gäller budgivningen så finns det i princip inga regler, priset på huset är det som säljare och köpare kommer fram till, och som sedan skrivs ner i kontraktet. Budgivningen som pågått innan har ingen juridisk koppling till slutpriset tyvärr.

Utan att ha hängt med i alla turerna kring affären, så låter det lite som att ni missat innebörden av undersökningsplikt för er köpare. Mäklaren är väl skyldig att informera er om undersökningsplikten. Att köpa hus är normalt bland de största affärerna man gör i livet, så det gäller att vara ordentligt påläst innan så man vet vad som gäller.

oky men nu då har säljare rätt att inte sköta bygglovet då? det står i kontrakten att han gör det !

Jag har lite svårt att hänga med i svängarna runt budgivningen, men om jag tolkar det rätt så har mäklaren förhandlat fram en höjning av budet, trots att ingen budgivare fanns på den nivån. Säljaren har givetvis rätt att säga att han inte säljer till det givna budet, då kan man antingen hitta en kompromiss mellan säljaren och köparen, eller så blir det ingen affär. OM mäklaren givit felaktiga besked om vilka bud som finns så är det fel, och mäklaren kan bli prickad. Men om det mer är "säljaren vill ha X kr, kan ni inte mötas på mitten?", så är det nog ganska precis vad mäklaren skall göra inom ramen för uppdraget.

Vad vad jag tolkar från inlägget så har mäklaren ev. skött hanteringen av det saknade bygglovet på ett felaktigt sätt.

OM det går att bevisa att mäklaren kände till att bygglov saknades, så går det antagligen att få mäklaren prickad. Mäklaren är inte ansvarig för att undersöka om det finns bygglov, såvida det inte finns speciella skäl att misstänka något sådant. Men mäklaren är skyldig att förmedla kunskap om sådant som kan vara av betydelse för köparen.

Nu har ju information givits, innan kontraktet skrevs under, så även om mäklaren visste, tror jag att hon klarar sig om det granskas.

Det som jag tycker verkar vara ganska grovt fel från mäklaren här är att det upprättats ett avtal genom mäklarens försorg, där säljaren åtar sig att ordna bygglov efter att överlåtelsen skett. I det avtalet saknas sanktioner för den händelse att detta inte sker. I ett dylikt avtal bör man hantera vad som skall hända om säljaren struntar i sitt åtagande, vad som skall hända om säljaren misslyckas med att ordna bygglovet, och säkert ytterligare några "felfall". Att mäklaren undlåtit att få in sådana klausuler i avtalet, eller åtminstonde varnat köparen för konsekvensen av dessa brister (säljaren kanske vägrar ta in sådant), det är ett rätt grovt åsidosättande av mäklarens skyldighet mot köparen.

Turerna runt skadan i badrummet hänger jag inte riktigt med i. Men jag tror att det mesta av det som sägs i den frågan handlar om att du borde undersökt mer själv. Bara om mäklaren bevisligen givit fel/lögnaktig information till dig som köpare, så kan mäklaren bli prickad.

OM du lyckas få mäklaren prickad av fastighetsmäklarinspektionen, så ger det i sig själv ingen nytta för dig, de kan inte utdöma skadestånd. Därmot så kan det vara en grund för en skadeståndstalan mot mäklaren om fastighetsmäklarnämnden redan utrett att mäklaren brutit mot god mäklarsed. Jag vill absolut inte förslå att du för skadeståndstalan (stämmer) det är helt orimligt dyrt i advokat och rättegångskostnader i förhållande till värdet av skadan. Men det förekommer att mäklare "gör rätt för sig" när de riskerar att prickas, för att undvika att få en prick, eller i grova fall riskerar de ju att avregisteras.

oky men nu då har säljare rätt att inte sköta bygglovet då? det står i kontrakten att han är skyldigt att göra det !

jo om mäklare hade sagt innan då hade vi frågat och kollat runt hur ska vi göra! kanske hade bet mäklare att skriva i kontrakten att säljare är skyldigt att betala en viss summa till oss i fall om han inte sköter bygglovet! fast jag tycker ändå att mäklare skulle ha gjort det.

hempularen skrev:
Jag har lite svårt att hänga med i svängarna runt budgivningen.

nej efter att jag ringde mäklare och sa att jag inte är intresserad länge av att köpa huset, då vi kollade inte länge vad som hände med huset, såg någon gång bara att alla bud var annullerat, och började från början igen

sen vi fattade inte vad som händer sen när vi fick alla papper så såg jag att dem hade frågat alla budgivare och ingen som vill ha huset längre utan bara en som betalade 5000 kr över utropspriset - 20 000 som man får från försäkring .

men när dem ringde min man igen dem sa inte att högsta budet är på 2 00 000 kr utan dem försökte förhandla med honom den sista budet som vi hade första gången innan vi vet om vad som händer med badrummet!! alltså 2170 000 och så han sa att dem får dra ner 20 000 kr till!

OM du lyckas få mäklaren prickad av fastighetsmäklarinspektionen.)) man kan inte bara anmäla henne utan att betala något , även om vi inte får något jag skulle gärna vilja anmäla henne, hon har försökt att lura oss på alla sätt bara för att få säljarens hus såld så dyrt som möjligt och så snabbt som möjligt då hon hade såld ett hus till dem i samma period så att dem skulle kunna flytta fort.

Redigerat:
elisa_82 skrev:
oky men nu då har säljare rätt att inte sköta bygglovet då? det står i kontrakten att han är skyldigt att göra det !

jo om mäklare hade sagt innan då hade vi frågat och kollat runt hur ska vi göra! kanske hade bet mäklare att skriva i kontrakten att säljare är skyldigt att betala en viss summa till oss i fall om han inte sköter bygglovet! fast jag tycker ändå att mäklare skulle ha gjort det.
Om man i ett kontrakt skriver in en skyldighet för någon och den personen sedan inte tillser att det blir gjort blir det, normalt sett, en konsekvens. Vad konsekvensen blir är svårt att säga utan att ha läst avtalet. Mitt tips är därför att ni ber en kunnig person hjälpa er att tolka avtalet i den delen.

Du kan anmäla mäklaren till Fastighetsmäklarinspektionen om du vill (hette tidigare Fastighetsmäklarnämnden). Kontakta dem och hör hur du ska gå tillväga. http://www.fmi.se/ Innan du anmäler bör du nog dock höra med dem om vad de har för syn på frågan så att du inte anmäler någon helt i onödan.

nu jag har ringd mäklare hon har inte fått tag i dem sa hon, jag frågade henne om dem försätter inte göra det vad ska hända hon sa att vi går vidare via advokat tyvärr, men jag sa till henne att det borde ha står i avtalet om dem inte fixar så är skyldiga att betala viss summa!! jag har sms-at henne igen och sagt om vi skulle behöva advokat då blir det på allting som har gått sned inte bara bygglovet!!:mad:

Jag har inte koll på vad nuläget är? Har ni fått bygglov för uterummet, fast på er egen bekostnad? Om inte, har ni fått ngn. indikation om att det kan bli problem att få bygglovet?

Det är klart att OM det i avtalet står att säljaren skall göra detta, men inte gör det. Då skall det ju gå att få någon form av skadestånd för det. Men nivån på skadeståndet kommer troligen inte att kännas motiverat i förhållande till kostnad och strul för att kräva det.

En släkting drabbades av en liknande historia för rätt många år sedan. De köpte ett hus där en fasadrenovering var delvis genomförd. Säljaren lovade i köpeavtalet att slutföra fasaden så snart vädret tillät.

Detta gjordes givetvis inte, och det fanns ett antal punkter ytterligare som släktingen retade upp sig på. Bla. stal säljaren trädgårdsredskap som enl. avtalet skulle ingå i köpet, denna stöld skedde flera veckor efter tilträdet. Värdet av det stulna var i princip 0.

Efter drygt 2 år kom stämmningen upp i rätten. Det blev förlikning registrerad i rätten. Säljaren skulle snarast färdigställa fasaden, och återlämna det som stulits.

Inget hände. Efter ytterligare ca 2 år så var man uppe i rätten igen. Åter förlikning. Säljaren lovade dyrt och heligt att uppfylla den förlikning som ingåtts 2 år tidigare.

Inget hände. Ny runda till tingsrätten som nu äntligen tröttnade. Det blev visserligen åter en förlikning, säljaren skulle betala 37 000 som komspensatioon för att fasaden inte åtgärdades. Eftersom det var en förlikning så tar var och en sina egna advokatkostnader, släktingens kostnad i form av självrisk på rättskyddet gick på 35 000, så efter ca 6 års harvande med advokat fick de ut ca 2000kr. Och det återstod att renovera fasaden.

Inget hände. Ny runda till tingsrätten som nu äntligen tröttnade. Det blev visserligen åter en förlikning, säljaren skulle betala 37 000 som komspensatioon för att fasaden inte åtgärdades. Eftersom det var en förlikning så tar var och en sina egna advokatkostnader, släktingens kostnad i form av självrisk på rättskyddet gick på 35 000, så efter ca 6 års harvande med advokat fick de ut ca 2000kr. Och det återstod att renovera fasaden.
Vid dessa tilfälle önskar man lite USA-köttar-skadestånd! Svensk lag suger vid dessa tvister!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.