Jag hade ett liknande fall för fem år sedan.
Sålde ett hus med en "nybyggd" (7 år gammal) balkong.
Bygglov fanns, men bygganmälan, konstruktionsritning och slutbesiktning saknades.
Snickaren var helt enkelt för snabb. På två dar var balkongen klar :)
Jag skrev i mäklarens frågeformulär att bygglovet hade gått ut innan bygget var färdiganmält.

Då gjorde mäklaren ett tillägg till köpekontraktet, som ordagrant lydde:
Säljaren garanterar att bygglov finns för tillbyggnaden (balkong) vid tillträdesdagen samt att den är åtgärdad enligt gällande byggregler med tanke på barnsäkerhet. Om inte bygglov samt ombyggnad är ordnade på tillträdesdagen står säljare för alla omkostnader för att ordna att en balkong är uppförd med bygglov samt byggd enligt gällande byggnormer.
(Det låter kanske vidlyftigt för bara en balkong, men den gick längs nästan hela fasaden, ca 7 x 1,6 meter)

Tillägget skrevs under av båda säljarna och båda köparna.
Men detta var en professionell mäklare från en av de stora mäklarfirmorna.
Och det var absolut inte skrivet för att gynna säljaren, tvärt om skulle jag vilja säga.
Att ordna det hela med kommunens bygglovsavdelning kostade knappt 2 loppor,
vilket ju var en piss i Nissan för en affär på nästan 4 miljoner.

Villa vista skrev:
Vid dessa tilfälle önskar man lite USA-köttar-skadestånd! Svensk lag suger vid dessa tvister!
Nja, skulle nog inte skylla på svensk lag i det fallet. Talan skulle ju ha förenats med ett saftigt vite för att ge ett exempel. Eller inte förlika målet en tredje gång för att ge ett annat.

O
Plåthuset skrev:
Nja, skulle nog inte skylla på svensk lag i det fallet. Talan skulle ju ha förenats med ett saftigt vite för att ge ett exempel. Eller inte förlika målet en tredje gång för att ge ett annat.
Jag måste erkänna.... jag håller med Plåthuset.....
Det är inte ofta det händer... :p

Odjuret skrev:
Jag måste erkänna.... jag håller med Plåthuset.....
Det är inte ofta det händer... :p
Måste kännas skönt för dig att ha rätt för en gångs skull. :p

O
Plåthuset skrev:
Måste kännas skönt för dig att ha rätt för en gångs skull. :p
Det var en väldigt konstig känsla att ha rätt.... :D De måste jag sluta med :p

men hur mycket kostar bygglovet äntligen alltså för altan ? + att man betalar extra för att det är redan byggd.

Vet inte i vilken mån det varierar mellan kommuner (tror att det skall vara samma överallt numera). Men i Stockholm kostar det ca 13 000 om altanen (inglasad) är över 15 kvm. Betydligt mindre om den är under 15 kvm. Sedan kan det tillkomma några tusenlappar för ev. tilläggstjänster, ex. lägesutsättning, grannehörande osv. tror jag.

Om det blir aktuellt med sanktionsavgift för svartbygget, så kan det bli avsevärt dyrare. Ca 30 000. Men den skulle jag tro hamnar på säljaren direkt, som har genomfört svartbygget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.