11 942 läst ·
51 svar
12k läst
51 svar
Avseende rot avdrag
Sida 1 av 4
Hej
Jag har haft hantverkare som har utfört ett arbete i min fastighet. Material hade jag sen tidigare dock inga kvitton kvar. Hantverkaren använde sig av mitt material för det avsedda arbetet. Faktura betalas efter utfört arbete, dock märkte jag senare när jag betalade att material ej fanns skrivet i faktura utan endast ett pris för arbete.
Skatteverket har nu ej godkänt skattereduktionen avseende arbetet med anledning av att "utföraren inte har kunnat visa att utfört arbete har genomförts på uppgivet sätt, vidare har hantverkare inte visat att material inte ingått i arbetskostnaden".
Jag skickade ett intyg att materialet var mitt och att hantverkaren har utfört arbetet med mitt material emellertid tyckte skatteverket annat.
Kan hantverkare kräva av mig resterande belopp. Vi kom ju överens om det pris som jag betalt. Fordras det inte av hantverkaren att ha ett ansvar och se till att en faktura som ges till kund ska vara fullständig? Hur gå tillväga nu, måste jag betala hantverkare om denne kräver sina pengar, eller finns det något annat alternativ. Jobbet har utförts, har grannar som kan vittna om det. Hur goda är mina chanser att ej betala. Man känner sig lite lurad nu i efterhand av hantverkare som ej tar ansvar och sköter sitt jobb på ett adekvat sätt.
Av brevet från skatteverket står det att jag kan överklaga till förvaltningsrätt inom 3v.
Tacksam för svar
Jag har haft hantverkare som har utfört ett arbete i min fastighet. Material hade jag sen tidigare dock inga kvitton kvar. Hantverkaren använde sig av mitt material för det avsedda arbetet. Faktura betalas efter utfört arbete, dock märkte jag senare när jag betalade att material ej fanns skrivet i faktura utan endast ett pris för arbete.
Skatteverket har nu ej godkänt skattereduktionen avseende arbetet med anledning av att "utföraren inte har kunnat visa att utfört arbete har genomförts på uppgivet sätt, vidare har hantverkare inte visat att material inte ingått i arbetskostnaden".
Jag skickade ett intyg att materialet var mitt och att hantverkaren har utfört arbetet med mitt material emellertid tyckte skatteverket annat.
Kan hantverkare kräva av mig resterande belopp. Vi kom ju överens om det pris som jag betalt. Fordras det inte av hantverkaren att ha ett ansvar och se till att en faktura som ges till kund ska vara fullständig? Hur gå tillväga nu, måste jag betala hantverkare om denne kräver sina pengar, eller finns det något annat alternativ. Jobbet har utförts, har grannar som kan vittna om det. Hur goda är mina chanser att ej betala. Man känner sig lite lurad nu i efterhand av hantverkare som ej tar ansvar och sköter sitt jobb på ett adekvat sätt.
Av brevet från skatteverket står det att jag kan överklaga till förvaltningsrätt inom 3v.
Tacksam för svar
Det är du som beställare som är ansvarig för att du har rätt till ROT avdrag. Om skatteverket nekar dig så har självklart hantverkaren rätt att fakturera restbeloppet.
Av hantverkaren har du rätt att kräva ett fullgott arbete och om ni har avtalat om ROT avdrag så ska denna bistå dig i att skicka in faktura till skatteverket precis som det har gjorts. Han verkar ha skrivit en faktura men har självklart inget att fakturera för material vilket skatteverket inte verkar tro på.
Härifrån är det egentligen inte hantverkarens problem utan du skall i din överklaga gentemot skatteverket uppvisa att du och arbetet i sig uppfyller alla kriterier för att vara berättigad rot avdrag. Du har dock bevisbörda i detta fallet så specificera upp allt, ta med intyg på material etc
Av hantverkaren har du rätt att kräva ett fullgott arbete och om ni har avtalat om ROT avdrag så ska denna bistå dig i att skicka in faktura till skatteverket precis som det har gjorts. Han verkar ha skrivit en faktura men har självklart inget att fakturera för material vilket skatteverket inte verkar tro på.
Härifrån är det egentligen inte hantverkarens problem utan du skall i din överklaga gentemot skatteverket uppvisa att du och arbetet i sig uppfyller alla kriterier för att vara berättigad rot avdrag. Du har dock bevisbörda i detta fallet så specificera upp allt, ta med intyg på material etc
problemet är att jag ej har kvitton på materialet kvar, det gäller endast 2 hinkar målarfärg som köptes för ett år sedan. Jag har som bevis betalat fakturan, och har grannar som kan vittna till min fördel att ett arbete har utförts. Det var ett utfört arbete på tak så det går ej att missa arbetet från omgivning. För övrigt har jag rätt till skattereduktion.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Sitter i samma sits ungefär. Min invändning mot hantverkarens krav är att det är de som ansöker om ROT, kunden kan inte göra det. Därför är det orimligt att kunden får lida för hantverkarens försumlighet i en process där man inte är part.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Men på vilket sätt skulle hantverkaren ha varit försumlig? För om hantverkaren inte "sålt" något material så skall det givetvis inte finnas material på fakturan.
Om det i avtalet är stipulerat att ROT avdrag skall göras och hantverkaren missar detta så är det självklart att bestrida framtida krav. Däremot är det inte alla firmor som tar på sig jobb med ROT så man bör avtalat detta i förhand.Fred vom Jupiter skrev:
I TS fall har däremot hantverkaren skickat in ansökan om ROT avdrag utan att jag kan se någon försumlighet utan skatteverket avslår avdraget av någon anledning. Härefter är det beställaren som kan överklaga och få igenom avdraget.
Visst kan beställaren bestrida en eventuell tilläggsfaktura från hantverkaren men jag ser det som högst sannolikt att att kravet går igenom vid en eventuell process.
Intressant. I normalfallet funns ju en ROT klausul där kunden ansvarar för att betala om ROT nekas. Men klausulen är väl till för att skydda om kunden inte har rätt till ROT eller redan utnyttjat den. I dessa fall, om det nu beror på hantverkaren.....då borde ju ansvaret att rätt ligga hos hantverkaren?
På fakturan från hantverkaren så står väl vad han tagit betalt för? Du kan be han speca timmarna så får skattemyndigheterna något att gå på.Till skattemyndigheten så fyller man bara i summan för jobbet och avdraget, omöjligt att göra fel för hantverkarn. Men sedan brukar det finnas med rot- tillägg i kontraktet som ni skrivit.
Redigerat:
Om skatteverket nekat dig rätten till ROTavdrag så tycker du alltså att hantverkaren ska jobba gratis? 
Hur många timmar är det frågan om?
Är det alltså frågan om en utomhus takmålning?
Är väldigt märkligt att skatteverket nekar utbetalning av ROT bara för att hantverkaren inte sålt material, det ska man nog som hantverkare tänka på om man kommer på ett jobb där kunden ska stå för ALLT material
Hur många timmar är det frågan om?
Är det alltså frågan om en utomhus takmålning?
Är väldigt märkligt att skatteverket nekar utbetalning av ROT bara för att hantverkaren inte sålt material, det ska man nog som hantverkare tänka på om man kommer på ett jobb där kunden ska stå för ALLT material
Ta ärendet till förvaltningsrätten och beskriv hanteringen av material.
Att gå ett steg längre är inget konstigt utan det kan ju vara en extra kontroll om man är villig att göra det, dvs har du "rent mjöl i pårsen".
Att gå ett steg längre är inget konstigt utan det kan ju vara en extra kontroll om man är villig att göra det, dvs har du "rent mjöl i pårsen".
Det är nog inget problem att hantverkaren bara gör jobbet, om man kan visa att ett jobb som normalt inkluderar material i det här fallet inte gör det. Kvittot är nog hela skillnaden.
Skrev du på något papper med målaren? För där borde det stå vem som skall betala vad.
Skrev du på något papper med målaren? För där borde det stå vem som skall betala vad.
Låter som något annat är fel här.....Mkt underligt, anser jag som precis dragit i ett ärende där skatteverket betalat ut ROT till företag som inte gjort rot arbete hos oss.....de betalar ju ut baserat på fåtal uppgifter till företaget.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Jag anser att hantverkaren varit försumlig eftersom han inte visat för Skatteverket att material i det här fallet inte skulle finnas på fakturan.