Juridik
Plåthuset: Enligt konsumentköplagen (32 §) har köparen vid säljarens dröjsmål och vid fel i varan rätt till ersättning för utgifter och inkomstförlust. Köparen har även rätt till ersättning för prisskillnad (exempelvis om säljaren aldrig lyckas rätta till problemet). Vad gäller inkomstförlusterna är du som skadelidande skyldig att i skälig utsträckning försöka begränsa din förlust,
Fotografen: Vem har tillverkat skiten? "Totaletreprenören" får väl ta dit någon från tillverkaren, om det nu inte finns några utbildade någonannanstans. Hur svårt kan det förresten vara för en hyfsat teknikorienterad människa att läsa in sig på en avloppsanläggning egentligen? Det där med utbildning tycker jag låter som ett svepskäl, det borde gå att läsa in sig på. Möjligen saknas
Brynolf8: Det är inte aktuellt att sälja huset och skaffa ett billigare boende då du uppenbarligen inte har råd att bo där ensam?
Paxman: Krogen är väl inte direkt bästa stället att hitta någon överhuvudtaget...? :cool:
Atom: [citat] Och bli konfunderat över att ALLA spårar ur...
Alfredo: [citat] Fast de där "lufttjuvarna" måste ju få in (pollenrik) tilluft från något håll så frågan är om det är något bättre än att vädra.
Ewald: Ni som är/var byggherrar, hur gjorde ni? Det var väl företagen som ni anlitade som hade en godkänd byggnadsmiljösamordnare? Eller finns det ngn här som har anlitat en byggnadsmiljösamordnare själv? Berätta gärna!
Räknenisse: Man kan tvingas att samarbeta om en väg, men inte att på egen bekostnad upplåta sin egen. Om grannens fastighet också har behov av vägen kommer han så klart få rätt att bli delägare i den. Men inte någon rätt till obegränsad trafik så länge vägen är min egen. Även för en gemensamt ägd väg så är det ägarna som bestämmer över själva väganläggningen, oberoende av vem som
Persa_sommarstuga: Orsaken till det ä att de "sommarstugor" som tidigare nttjade denna väg har brutit ny väg med HELT annan sträckning. Vlket i sintur innebr att underhåll av vägen är mer elelrmindre obefintligt, och begränsar sig tll att man ska kunna passera längst vägen. en används alltsåinte i någon utsträckning över min fastighet. Däremot, fram TILL min fastighet används den ofta (Sommartid)
KnockOnWood: [citat] I köpekontraktet för mitt förra hus, som jag sålde 2009, och som var upprättat av Fastighetsbyrån står det ordagrant [citat] Att köpare "tar över" säljares lån är väl knappast aktuellt längre? Tillhör inte det en tid när det, till skillnad från nu, inte fanns obegränsat med "pengar" att låna ut? Då det var svårt att få ett nytt lån, men det kunde lösas med att man
-MH-: Mmm, motorburen ungdom som gör donuts på asfalten mitt i natten, och kör på isen om det går. Härligt! Ja, om man inte bor 500m ifrån där de leker, och försöker sova...
Odjuret: [citat] Troligen är det så illa... Vad man kan göra är att kolla med en jurist om det finns någon möjlighet med tanke på det man talar om "dolt fel" enligt JB när man köper en fastighet.Då kommer naturligtvis frågan om det inte hade gått att upptäcka vid en undersökning. Men nu handlar detta om företag så då kan det mycket väl vara helt andra regler som gäller. Om avluftningen
MatsB_71: "viktigt" har rätt. Avtalsservitut är enklast. Viktigt att tänka på att din fastighet är tjänande och grannens härskande.
Plåthuset: Allemansrätten definieras i regeringsformen (2 kap 15 §) i en § som rör egendomsskydd, d.v.s. att vars och ens egendom är tryggad gentemot det allmänna, där det i ett sista stycke anges att "alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten...". Allemansrätten är alltså en inskränkning i var persons rätt att förfoga över sin egen egendom. i Miljöbalken 7:1 anges att var och
Plutteskrutt: [citat] Hade ju vart en dröm om det hade gått. Men försöka kan man ju alltid göra :) Tack för alla svar!
Simon GBG: så de knackade bort bara kakel? hur gjorde de med tätskiktet?
Kajalena: Lita inte på AC ! Samma sak hände mig Dom står inte för egna gjorda besiktningar utan hittar alltid stora kostnadskrävande fel Trots egen besiktning 1-2 år innan Klaga på bluffbesiktning!
peter_sweden: Som jag förstår det har de tecknat exploateringsavtal med befintliga fastigheter (med stora tomer som därmed kommer få byggrätter) redan innan detaljplanen är fastställd. När detaljplanen blir fastställd är det de med byggrätter (och exploateringsavtal) som sköter all vägbyggnation. Borde inte fastigheter utan byggrätt få bestämma kring val av entreprenör, de lär väl få betala
Odjuret: Det är väl tryggheten man betalar för... Det är bara en person du behöver prata med, som har ansvaret för allting blir som det ska... Men som sagt det kostar mer, men tryggheten kan vara värd en del!
Odjuret: Börja med styrelsen. Frågan är om det ska vara bygganmälan eller bygglov.... Men kontakta bygglov på kommunen.... Du lär behöva en ritning på det hela till bygglovet
Mattias Axelsson: Ja om Lantmäteriet anser att det är nödvändigt att tvinga fram ett servitut. Då kan det gå. Detta gör dom bara om vinsten för den nyttjande kan motiveras och alla andra möjligheter är uttömda. Dock så brukar dom vilja att berörda parter ska ha försökt att komma fram till gemensam lösning.
Hemmakatten: Bankerna har färdiga fullmakter där man kryssar i för de delar som man vill ska gälla.
KnockOnWood: [citat] Det är inte helt lätt att följa med i dina svängar i fastighetsaffärerna men... Jag får en känsla att [citat] inte gäller det bästa för den åldrande kvinnan själv. Hur ser hon på saken? Hon kanske bara vill leva ett enkelt liv utan "affärsmässiga" kringelikrokar. Med dagens räntesituation är det för övrigt ingen vinst att skjuta upp reavinstskatten. Det blir billigare
Odjuret: Egentligen borde det hela vara ganska enkelt.... Det som fungerade vid kontraktsskrivning ska fungera vid tillträdet. Det jag funderade över är hur det ser ut juridiskt när det gäller en produkt som överlevt sin tekniska livslängd. Den frågan verkar inte vara så lätt att hitta ett svar på. Själv hade jag nog om jag vore säljare och kylskåpet som överlevt sig själv :) tyvärr gått
MangeH: [citat] Står ju att man behöver ersätta om man använt varan mer än vad som krävs för att fastställa funktionaliteten och det kan han ju inte gjort...
Nerre: OM ni ska betala för mattan, då ska ni också få mattan. De kan ju inte ta betalt från er och samtidigt behålla mattan.
NetNut: Tillstånd behöver du inte om du bevattnar den egna villaträdgården eller tar vatten till husdjur, detta kallas husbehovsvatten. Att sedan grannarna får vatten tror jag inte spelar någon roll. Finns bra information på jordbruksverkets sida angående detta.