Hej.
Jag är intresserad av en fastighet i sjönära läge, trodde det var en strandtomt då hus, väg etc ligger alldeles vid vattnet.
Men när jag kollat med lantmäteriet så ligger en tunn remsa (idag ligger nog 70% under vattenytan när vattnet har normal nivå)
Alltså ca 1-3m utanför hela tomten går en tunn remsa som ägs av någon annan, närmare bestämt är det en del av en annan skogsfastighet och ägs av 6st som i sin tur ärvt sina andelar 1985..
Taxeringsvärdet är noll och tomten obrukbar.
Fatigheten har brukats av ägarna till husen på tomten innanför som sin egen strandtomt.

Så nu till frågan, kan man få problem pga detta?
Kan dom utnyttja tomten på något vis, sätta upp en brygga, bygga ett staket etc?

Känns som snopet om man köper ett hus med "strand tomt" för att veckan efter ha ett staket och en fågelskrämma som utsikt..

Sen är ju frågan vad värdet är på en sån remsa om man skulle vilja köpa det..
Är det dumt att väcka den björn som sover?

Eller kan man "kräva" nån form av servitut?

MVH/

Troligen så får du inte köpa den marken för att koppla ihop med husets tomt. Iom. att det är strandskyddat område så stoppas ofta alla former av expansion mot vttnet. Så länge remsan finns där så gäller allemansrätten. Skulle den införlivas med tomten, så kan man hävda hemfridzon ända ner till vattnet (om huset ligger tillräckligt nära).

Ägarna av marken har då också väldigt stora restriktioner om vad de får göra på marken, framförallt inte sätta upp staket. Möjligen kan de få dispens för en brygga.

ok, men om man ser ett worst case scenario, dom kan alltså inte jävlas med mig för att få mig att köpa tomten alltså?

Och ang strandskyddet i verkligheten är ju bitvis deras tomt helt under vatten, och den som hör fastigheten jag är intresserad direkt mot vattnet, måste man då låta folk passera fritt på tomten?

Skulle jag kunna köpa lös den tomten utan att koppla ihop den, bara för att kunna hävda att jag har en strandtomt och underlätta byggandet av en brygga?

MVH/

Nej allemansrätten gäller inte inom din s.k hemfridszon runt huset. Zonen finns inte exakt definierad någonstans. Men det brukar anses att man är "skyddad" minst 10m från sitt hus, och max ca. 50m. Avståndet beror på omständigheter. Inom strandskyddat område så får du inte vidta några åtgärder som förstorar din hemfridzon, ex. så får du inte röja träd, anlägga gräsmatta osv. Så det sägs lite skämtsamt att inom strandskyddat område måste du ha bygglov för att klippa gräset.

Ang. att köpa loss. Ev. kan du köpa hela den fastighet som remsan ingår i. Men det tillåts normalt sett inte att sådana små bitar styckas av. En avstyckad markbit måste gå att använda till något. Och framförallt gör man inte sådana avstyckningar inom stranskydat område,

Markbiten har en egen betäckning alltså ett skifte heter typ 6:15 och detta 6:15 2
Så ja vet inte hur det räknas men det är ju redan avgränsat från 15 (1)
Gör det någon skillnad?

MVH/

hempularen skrev:
Ang. att köpa loss. Ev. kan du köpa hela den fastighet som remsan ingår i. Men det tillåts normalt sett inte att sådana små bitar styckas av. En avstyckad markbit måste gå att använda till något. Och framförallt gör man inte sådana avstyckningar inom stranskydat område,

Om fastigheten delvis täcks av sjön, så kan det påverka fiskerätten också. Gäller inte på alla ställen, men det kan tänkas att nuvarande ägarna gärna har kvar t.ex. rätt till kräftfiske. Om det gäller tätbebyggt område, så händer det ofta att kommunen med förköpsrätt köper den strandremsan, när den blir till salu. Detta för att säkerställa tillgång till stranden för allmänheten.

Så då kanske man inte ska vara och rota allt för mkt i det?
Finns det några större fördelar i att äga remsan själv?
Ang fiskerätten behöver man varken fiskekort eller får lägga nät etc så det är inte så relevant skulle jag tro.

MVH

Redigerat:
En mindre att fråga om lov för brygga eller bastubygge nära vattnet (=granne), men inget avgörande. Som ägare av en del vatten kan man få lite inflytande (eller åtminstone bli informerad) om det blir aktuellt med en vattendom (reglering) eller fiskepåverkan. På remsan som sådan får man ju inte göra mycket alls oavsett vem som äger den.

Surrade med lantmäteriet och skatteverket idag.
Det visade sig att även fast den yttersta tomten ägs av några så räknas den som allmän.
Och att huset taxeras som strandnära klass 1, som att det vore en standtomt som jag förstår det.

Men om man nu vill bygga en brygga hur ska man då bära sig åt?

MVH/

Jag hade kollat med ägarna till tomten om det fanns möjlighet att köpa den. Även om det inte går att slå ihop tomterna just nu så kanske det går om 10 år. Som det ser ut just nu så verkar den tomtbiten ha ett ganska lågt värde, men det skulle kunna vara värdefullt för dig att äga den. Då kan du ju i praktiken anlägga tomt över båda fastigheterna och bygga en brygga.

Du kanske kan ordna ett servitut på att använda marken/vattnet och anlägga brygga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.