28 352 läst ·
112 svar
28k läst
112 svar
Partner skuldsatt och utan pengar
Jag ger mig fan på att det är de förhållanden, där parterna har varit tillräckligt mogna för att prata om såna här saker innan, som håller i större utsträckning än "leva på kärlek"-förhållandena.hakan_o skrev:Tyckte jag läste nånstans (här i tråden kanske?) att ca 50% av de ingångna äktenskapen slutar med skilsmässa och då är det väl inte så dumt att dessa 50% funderar på ägande och pengar innan dom gifter sig så dom vet vad som gäller när skilsmässan väl är ett faktum. Är många som har blivit fattiga både på kärlek och pengar.
Jag har hjälpt väldigt många av mina bekanta med att skriva samboavtal. Utöver att speca vad var och en förde med sig in i det gemensamma boendet är dokumentet ganska onödigt ur juridisk synvinkel eftersom sambolagen finns, men det skänker väldigt många ett lugn att de har funderat över dessa frågor.
Tyvärr finns det nog allt för många som inte ens har råd att separera....
pelpet skrev:Som synes i tråden finns det en massa åsikter om hur man kan hantera ekonomin i förhållandet, med några tydliga fakta finns iallafall som man kan förhålla sig till.
- Gräl om pengar är väldigt vanligt inom förhållanden, och det är därför viktigt att man är överens om vilka ekonomiska spelregler som skall gälla och att båda upplever dem som rättvisa.
- Hälften av alla äktenskap slutar med skilsmässa, och en skilsmässa kan bli fientlig och smutsig. Ekonomin bör därför vara riggad så att båda kan gå vidare på ett rättvist sätt om det skulle bli en ful skilsmässa.
- Ett gift par skall enligt lag leva på likvärdiga ekonomiska villkor. Gör man inte det är risken stor att det skadar relationen.
Ja, det var många fina råd i början av tråden, ska fundera över allt igen.
Sen är det väl ett känsligt med pengar och den värdering som pengar ger i ett förhållande, annars skulle det ju inte bli sådana diskussioner här.
Att bara dela och bara tänka på kärleken går tyvärr inte för mig. Har som så många andra upplevt kärlek ta slut, eller vad man vill kalla det, och då är pengar helt plötsligt mycket viktigare än när man var två om allt och hade det i någorlunda överflöd.
Jag förstår inte, ja nästan så jag inte respekterar de som jönsar på med att man ska bara dela på allt och inte fokusera på pengar, skulder mm. Mitt äktenskap tog inte slut pga ekonomiska bråk, det ekonomiska funkade jättebra för att det var klart och uppstyrt och utan olikheter eller ojämlikt på något sätt. Det var uppgjort med en kompromiss som båda tyckte var ok, och så tuffade det på, vilket jag vill ha nu också, livet ska inte dagligen handla om ekonomiska diskussioner, helst inte alls, livet ska vara roligare än så. Det ska vara klart innan vad som händer om man går skilda vägar, känner de som inte vågar gå skilda vägar, de vet inte vad som kommer hända, vad de kommer få kvar att leva på, och den rädslan håller dem kvar i någon slags 1800tals anda av ett förhållande...
Alla får ju tycka olika här, men bara för att några lyckats ta sig igenom livet med tur/skicklighet och det funkat att ha skygglapparna på, så är det ett dåligt generellt råd att ge till andra att göra så. Ni har inte varit i den sits som ni ger råd kring, de allra flesta som kommer med den typen av råd verkar inte ha upplevt ett hårt uppbrott själva med allt vad det innebär med barnen, huset, lånen, övriga tillgångar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Önskar TS lycka till!
Med detta smörgåsbord av olika reflektioner och konkreta förslag kan ni tänka några vändor till och ta er tiden som behövs för att komma till ett beslut som passar just er situation. Och som ni båda känner är rätt för er.
Jag tog fel på antalet barn. Menar så klart inte att ni ska knöla ihop er orimligt mycket. Beror på hur stora de är också och på vilka ekonomiska marginaler ni har att laborera med när ni ska finansiera om/till-byggnad. Men om möjligheten finns så tjänar ni snabbt tillbaka på att få bort blanco-räntorna.
Med detta smörgåsbord av olika reflektioner och konkreta förslag kan ni tänka några vändor till och ta er tiden som behövs för att komma till ett beslut som passar just er situation. Och som ni båda känner är rätt för er.
Jag tog fel på antalet barn. Menar så klart inte att ni ska knöla ihop er orimligt mycket. Beror på hur stora de är också och på vilka ekonomiska marginaler ni har att laborera med när ni ska finansiera om/till-byggnad. Men om möjligheten finns så tjänar ni snabbt tillbaka på att få bort blanco-räntorna.
Knöka ihop går nog rätt bra! och lite ombyggnad får man ta.Räknenisse skrev:Önskar TS lycka till!
Med detta smörgåsbord av olika reflektioner och konkreta förslag kan ni tänka några vändor till och ta er tiden som behövs för att komma till ett beslut som passar just er situation. Och som ni båda känner är rätt för er.
Jag tog fel på antalet barn. Menar så klart inte att ni ska knöla ihop er orimligt mycket. Beror på hur stora de är också och på vilka ekonomiska marginaler ni har att laborera med när ni ska finansiera om/till-byggnad. Men om möjligheten finns så tjänar ni snabbt tillbaka på att få bort blanco-räntorna.
Ingen kommer ha blancolån i mitt hus, min 3-mån ränta är nästan 6% lägre än blancolånets, det kommer inte få finnas kvar, av ren princip! så det kommer att få lösas och bli huslån istället, på något sätt. Eller så lånar jag själv ut pengar till bättre ränta, men bort ska det.
Härligt Daron,
Du verkar ha en bra inställning och funderar igenom allt innan och diskuterar med din partner, önskar er all lycka.
Min lilla inställning här är nog - kan man inte diskutera ekonomi när man tycker om varandra, hur ska det då gå om man ska gå isär?
Mitt starka tips är att se till att behålla huset själv - så länge, men givetvis se till att det blir rättvist i alla fall. Skulle göra exakt samma sak själv, därmed inte sagt att man är gniden. Man kan ju snegla på hur gårdkontrakten ser ut om inte annat.
För de som inte har varit i den sitsen kan jag säga att vid en bodelning så har en bodelningsförrättare endast mandat att döma fortsatt samägande om parterna inte kommer överrens. Tro mig, ni vill aldrig hamna där.
Om du ska lösa bort blancolånet, se bara till att skuldebrevet utformas korrekt mellan er.
Du verkar ha en bra inställning och funderar igenom allt innan och diskuterar med din partner, önskar er all lycka.
Min lilla inställning här är nog - kan man inte diskutera ekonomi när man tycker om varandra, hur ska det då gå om man ska gå isär?
Mitt starka tips är att se till att behålla huset själv - så länge, men givetvis se till att det blir rättvist i alla fall. Skulle göra exakt samma sak själv, därmed inte sagt att man är gniden. Man kan ju snegla på hur gårdkontrakten ser ut om inte annat.
För de som inte har varit i den sitsen kan jag säga att vid en bodelning så har en bodelningsförrättare endast mandat att döma fortsatt samägande om parterna inte kommer överrens. Tro mig, ni vill aldrig hamna där.
Om du ska lösa bort blancolånet, se bara till att skuldebrevet utformas korrekt mellan er.
Tack för tipsen. Ja, behålla huset är viktigt, oavsett vad som händer. Lyckan sitter inte i de väggar och tak man har, men ändå mycket trygghet för mig och barnen, och all tid, svett och pengar man lagt ner där.Sne4 skrev:Härligt Daron,
Du verkar ha en bra inställning och funderar igenom allt innan och diskuterar med din partner, önskar er all lycka.
Min lilla inställning här är nog - kan man inte diskutera ekonomi när man tycker om varandra, hur ska det då gå om man ska gå isär?
Mitt starka tips är att se till att behålla huset själv - så länge, men givetvis se till att det blir rättvist i alla fall. Skulle göra exakt samma sak själv, därmed inte sagt att man är gniden. Man kan ju snegla på hur gårdkontrakten ser ut om inte annat.
För de som inte har varit i den sitsen kan jag säga att vid en bodelning så har en bodelningsförrättare endast mandat att döma fortsatt samägande om parterna inte kommer överrens. Tro mig, ni vill aldrig hamna där.
Om du ska lösa bort blancolånet, se bara till att skuldebrevet utformas korrekt mellan er.
Japp, om det blir skuldebrev så får jag vara uppmärksam så det blir som jag tänkt det.
Klicka här för att svara