Vi har till en preson givit bort vårt svampätna hus och tomt. Vi har skrivit ett gåvobrev och där vi avsäger oss skatt mm. Kan vi drabbas av några framtida utgifter för detta? Behöver hjälp snabbt. Fastigheten 'är värd 231000 enl taxeringsvärdet.

Tänklte på vatten och avlopp också som ska betalas av den nya ägaren. Skall det göras en avläsning innan.

Ja det hade vi tänkt. Vattnet går ju inte att skruva på då vitvaror är borttagna.

Om man skall "måla f...n på väggen", så kanske man bör fundera över risken för att gåvomottagaren skulle kunna bråka om dolt fel. En friskrivningsklausul i gåvobrevet kanske är på sin plats. Troligen överdrivet.

Nu vet jag ju inte bakgrunden till gåvan. Men jag antar att du anser att fastigheten har ett negativt värde? Alltså att huset är i sådant skick att det behöver rivas, men att rivningskostnaden överstiger tomtvärdet? OM det är så, så skulle man ju kunna tänka sig att en mottagare kommer på att värdet är ännu mera negativt än han tänkt sig, av ngn anledning.

Jag har ingen aning om huruvida en gåvomottagare skulle kunna bråka om gåvans värde.

Vi har i gåvobrevet skrivit enligt besiktigat befintligt skick. Han var ju inne i huset och kollade och blev av mig muntligen upplyst. Min fru hörde hela samtalet. Jag tror han vill åt tomten. Ví ska skriva av vattnet i dagarna och skicka in.

Magnus Lindberg skrev:
Vi har i gåvobrevet skrivit enligt besiktigat befintligt skick. Han var ju inne i huset och kollade och blev av mig muntligen upplyst. Min fru hörde hela samtalet. Jag tror han vill åt tomten. Ví ska skriva av vattnet i dagarna och skicka in.
Tror det är tandlöst att skriva in "Befintligt skick", eftersom det är en term som inte innebär något och är vatten värd.
Speciellt när det kommer till fastigheter som dessutom omfattas av jordabalken.

Jordabalken (4 kap 29 §) anger vilka bestämmelser som äger motsvarande tilämpning i fråga om gåva. Det är §§ 1-3 (formkrav på överlåtelsehandlingen) och §§ 7-9 (gåva av del av fastighet). Paragraferna om säljarens och köparens förpliktelser (där felansvaret innefattas) omfattas alltså inte.

Enligt 30 § framgår vad som gäller avseende villkor för gåvans fullbordan eller bestånd.

O
Går det inte att lägga till en bilaga till det hela där man beskriver allt man vet om huset. Framförallt nackdelar?
Borde inte det ha ett visst juridiskt värde?

Det lär ju inte skada i alla fall.

Men jag hade inte varit orolig för att behöva betala skadestånd för att gåvan inte uppfyllde förväntningarna. Det finns inte så mycket i JB att stödja sig på för ett sådant anspråk. Någon nedsättning i köpeskillingen finns det ju liksom inte utrymme för. :)

Det som skulle kunna hända är väl att gåvan tvingades gå åter för att givaren har lurat gåvotagaren eller att det skulle vara oskäligt av något skäl, men då med stöd av avtalslagen. Ett exemel skulle ju kunna vara att marken är kraftigt förorenad (vilket givaren känt till) och belastar fastighetsägaren med en stor miljöskuld eller nåt sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.