Vi flyttade från vårt gamla hus i våras. Den nya ägarens elektriker har hittat några dolda kopplingslådor i isoleringen som inte är tillåtna och frågan är om det är ett dolt fel eller inte. Den stora lådan kan man tycka inte borde vara så svår att hitta med tanke på att det går upp ett antal flexslangar över isoleringen.
Någon som har några idéer om detta? Det finns inga kopplingsdosor i väggarna på våningsplanet, så jag tycker det känns rimligt att man borde förstå att exempelvis transformatorer måste vara placerade någonstans. Gör detta någon skillnad i frågan om dolt fel eller inte?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har några idéer om detta? Det finns inga kopplingsdosor i väggarna på våningsplanet, så jag tycker det känns rimligt att man borde förstå att exempelvis transformatorer måste vara placerade någonstans. Gör detta någon skillnad i frågan om dolt fel eller inte?
Redigerat:
Ett råd: Försök att inte diskutera så mycket om de hävdar dolt fel. Du kan trassla in dig. Jag skulle sätta pengar på att det inte är dolt. Men om du blir stämd, bör du ta ett snack med en jurist.
I nuläget skulle jagbara svara att du inte anser felet dolt.
I nuläget skulle jagbara svara att du inte anser felet dolt.
Alla verkar idag köpa hus och inte kolla någonting och sen om de finner ett fel vill de hävda att det är dolt!
Eftersom ett flertal flexslangar sticker upp genom isoleringen, borde köparna bli misstänksamma och se till att få en mer noggrann besiktning. Då skulle en elektriker eller köparna enkelt finna kopplingsdosorna.
Om dessa är lagligt att ha på detta sätt har jag ingen aning om, men de är inte dolda, då de utan att förstöra något, enkelt går att finna.
Eftersom ett flertal flexslangar sticker upp genom isoleringen, borde köparna bli misstänksamma och se till att få en mer noggrann besiktning. Då skulle en elektriker eller köparna enkelt finna kopplingsdosorna.
Om dessa är lagligt att ha på detta sätt har jag ingen aning om, men de är inte dolda, då de utan att förstöra något, enkelt går att finna.
Hur hittade nya ägarens elektriker dessa lådor? För att vara dolda verkar dom lätt hittade av ett proffs. Frågan om dom är "olagliga " så är det nog inte lätt med bevisbördan, om man inte själv gjort arbetet, för det är vad jag förstår endast arbetet som är olagligt. Det är ägaren som ansvarar alltså, nuvarande ägare inte tidigare ägare.
När man läser byggahus om detta ämne, blir man ju så glad att man köpte hus med friskrivning från dolda fel klausul i kontraktet men saftig nersäkning av köpesumman som kompensation.thomas33 skrev:
Så jag slipper allt tankebry om något är ett dolt fel eller inte. Hittar vi något fel så är det den kondition vi valde att köpa huset i. Punkt slut.
