Vi flyttade från vårt gamla hus i våras. Den nya ägarens elektriker har hittat några dolda kopplingslådor i isoleringen som inte är tillåtna och frågan är om det är ett dolt fel eller inte. Den stora lådan kan man tycka inte borde vara så svår att hitta med tanke på att det går upp ett antal flexslangar över isoleringen.
DSCF3734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCF3730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har några idéer om detta? Det finns inga kopplingsdosor i väggarna på våningsplanet, så jag tycker det känns rimligt att man borde förstå att exempelvis transformatorer måste vara placerade någonstans. Gör detta någon skillnad i frågan om dolt fel eller inte?

Redigerat:
Enligt mig borde det inte vara något dolt fel iom att man kan se flexslangar ovanför isoleringen. En noggrann undersökning av en elektriker innan köpet borde ha upptäckt detta kan man tycka.

Gjorde man en elbesiktning innan köp? Det ingår inte normalt i jordabalksbesiktning, men finns i undersökningsplikten.

Tack för snabba svar. Ingen elbesiktning gjordes innan köp, utan endast en "standardbesiktning" som inte inkluderar el förutom det mest uppenbara.

Ett råd: Försök att inte diskutera så mycket om de hävdar dolt fel. Du kan trassla in dig. Jag skulle sätta pengar på att det inte är dolt. Men om du blir stämd, bör du ta ett snack med en jurist.

I nuläget skulle jagbara svara att du inte anser felet dolt.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
På vilket sätt är kopplingslådorna otillåtna? Jag frågar för att lära mig :)

• Gilla
MB77
  • Laddar…
C
Är det TS själv som har kopplat detta? Ser ju relativt nygjort ut.

injonil skrev:
På vilket sätt är kopplingslådorna otillåtna? Jag frågar för att lära mig :)
Är med nyfiken på detta.

Hur kan det vara dolt fel?
En elektriker skulle hitta det direkt!
Har man inte undersökt el, får man skylla sig själv.

Man bör undersöka allt före köp! Även bygglovshandlingar!

Om vi förutsätter att elen är otillåten som TS säger så skulle jag personligen se till att hitta en lösning som köparen av huset blir nöjd med, oavsett om felet är dolt eller ej.

Alla verkar idag köpa hus och inte kolla någonting och sen om de finner ett fel vill de hävda att det är dolt!
Eftersom ett flertal flexslangar sticker upp genom isoleringen, borde köparna bli misstänksamma och se till att få en mer noggrann besiktning. Då skulle en elektriker eller köparna enkelt finna kopplingsdosorna.
Om dessa är lagligt att ha på detta sätt har jag ingen aning om, men de är inte dolda, då de utan att förstöra något, enkelt går att finna.

• Gilla
oobum
  • Laddar…
C
injonil skrev:
På vilket sätt är kopplingslådorna otillåtna?
Jag ger mig på ett par gissningar;
- Isolerad skyddsledare skall vara märkt grön/gul efter hela sin längd.
- Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll

cpalm skrev:
- Alla förbindningar skall vara tillgängliga för besiktning, provning och underhåll
Ja, installationen är nog lite på gränsen på den punkten.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur hittade nya ägarens elektriker dessa lådor? För att vara dolda verkar dom lätt hittade av ett proffs. Frågan om dom är "olagliga " så är det nog inte lätt med bevisbördan, om man inte själv gjort arbetet, för det är vad jag förstår endast arbetet som är olagligt. Det är ägaren som ansvarar alltså, nuvarande ägare inte tidigare ägare.

thomas33 skrev:
Alla verkar idag köpa hus och inte kolla någonting och sen om de finner ett fel vill de hävda att det är dolt!
När man läser byggahus om detta ämne, blir man ju så glad att man köpte hus med friskrivning från dolda fel klausul i kontraktet men saftig nersäkning av köpesumman som kompensation.

Så jag slipper allt tankebry om något är ett dolt fel eller inte. Hittar vi något fel så är det den kondition vi valde att köpa huset i. Punkt slut.

• Gilla
Ulric och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.