H
hempularen: [citat] Det pappret, som kanske är en arvskifteshandling är troligen nyckeln här. I kombination med boupteckningen. Dvs. få fram de handlingarna (boupteckningen finns att hämta ut hos tingsrätten). Gå sedan med de handlingarna till en jurist. Eller gör kopior med lämpliga delar dolda så de inte går att identifiera, och lägg upp här, så tror jag att du kommer att kunna få lite grova
13 svar · 3,7k läst
M
mr_bygg: [citat] Att ta fullt ansvar för sitt misstag direkt till exempel... Är du ironisk eller menar du på fullt allvar att byte av ett förmodligen helt oskadad dörrblad ska tas upp på ledningsnivå? Jag är till skillnad från dig övertygad om att TS skulle fått rätt att byta ut ett oskadad felaktigt levererat dörrblad mot ett som var beställt om det skulle prövats även om det under
316 svar · 44,6k läst
R
Räknenisse: Rätten ska bara kunna ändra beslutet i de delar som har överklagats - i detta fall hur kostnaderna ska fördelas. Ring LM eller rätten och be att få kopia på överklagandet om du vill läsa själv för att vara säker. Verkar, om uppgifterna stämmer, som att det bara handlar om tid tills det blir klart, men ingen risk att avstyckningen ej blir genomförd.
8 svar · 5,0k läst
harry73
harry73: Det finns många anledningar att inte ta bort en ek som är mer en hundra år gammalt. En av dom är att ts sa att han och grannen vill ha kvar trädet
64 svar · 25,7k läst
Globetrot
Globetrot: Det gör fvligt ont i min barfota fot att trampa på alla barr i min gräsmatta? .......låter som en oangelägenhet, helt sannt dessutom.
11 svar · 3,8k läst
V
Vanbeasten: [citat] Såhär står det i Besiktningsmannaboken. "Vid slutbesiktningen ska besiktningsmannen undersöka och bedöma om entreprenaden utförts enligt det som står i entreprenadhandlingarna. Besiktningsmannen ska också avgöra fackmässigheten i det utförda arbetet. Utgångspunkten är i första hand parternas kontrakt, ritningar och andra underlag. Om det inte finns några detaljerade krav i
5 svar · 2,1k läst
O
Odjuret: [citat] Tja men här var det klantverkare som dök upp då gäller ett annat fackmässigt.... :p
13 svar · 2,3k läst
·
T
tobost: [citat] Svaret är att man bara ska betala skatt på vinst. Gör man inte vinst så har man inte undanhållit skatt. Tydligt nog!
79 svar · 17,9k läst
O
Odjuret: Nu kanske jag är ute och cyklar totalt... Men brukar inte gillestugan vara en del i källaren? När det gäller utfästelsen ifrån köparen så är det oftast bäst att se även det som reklam.... Eftersom säljaren är lekman och behöver inte kunna någonting... Men visst kan den absolut ha en juridisk vikt. Men det brukar som jag förstått det krävas att det är en tydlig utfästelse....
4 svar · 1,1k läst
L
lofe: Jag får nog nöja mig med det jag blivit erbjuden alltså. Känns helt ok. Tack för alla svar!
4 svar · 1,4k läst
Anna_H
Anna_H: Finns från 400 och uppåt på Blocket...
19 svar · 8,1k läst
·
H
hempularen: Ja detta att de fått betala full stämpelskatt stämmer dåligt med att det skulle varit en gåva. Något är fel. Men för att återgå till den ursrpungliga frågan. Nu har vi två alternativ. 1. det var en gåva. I så fall räknas reavinsten på förälningssumman (3,2 milj. enl inlägget) - föräldrarnas anskaffningskostnad - förbättr. åtgärderna på 800 000. Dessutom bör ni kunna dra
26 svar · 4,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tyvärr kan du inte göra något om häcken inte står på din tomt. Men be för säkerhets skull att få titta på fastighetskartan hos kommunen och be även att få ut kartan från Lantmäteriet så att du kan se själv hur stor din tomt är. (Det kan ju vara så att kommunen inte har rätt.)
2 svar · 1,5k läst
K
Krille6: Har gjort liknande, men ganska enkelt. 3 fastighet 3 barn. En grej vi hörde på slutet var att det blir stämpelskatt om gåvan är oren, dvs har motprestation (så tolkade jag det). Är det en ren gåva kostar det bara ca 900kr att skriva om fastigheten. Finns mycket att tänka på, men det hinner jag inte nu. Lycka till.
7 svar · 1,9k läst
1
16386: Nej, syskon till den avlidne ärver inte före föräldrar.
24 svar · 3,4k läst
A
aenget08: Aj! Där försvinner en massa tid på youtube igen... -jag har ju inte tid med det här egentligen. Kalle Sändare blev jag alltid nervös av - Tom Mabe är ju ruggigt bra, tack för den!
32 svar · 6,2k läst
I
Ivarnik: Kolla min andra tråd. Kunde inte ta bort denna..
3 svar · 700 läst
E
ensamresande: Jag delade på denna tråden mellan juridik- och elavdelningarna på forument, men då det blev diskussion om både det ena och det andra i tråden i elavdelningen så hänvisar jag nu istället dit. :) http://www.byggahus.se/forum/el/246487-bostadsratt-fran-1945-vad-ar-normen-spis-ugn.html
10 svar · 8,0k läst
·
C
cpalm: Häva avtalet beträffande återstående del är det jag åsyftar. Sista meningen i citerad lagtext sammanfattar det hela rätt bra.
5 svar · 1,8k läst
O
Odjuret: Trevligt med en uppföljning! Det är vi inte så bortskämda med alltid! Tack! och förresten, grattis!
2 svar · 5,3k läst
banjoragge
banjoragge: Ha ett inledande planeringsmöte med respektive hantverkare, framförallt de som attesträtt för tidrapportering osv. Se till att du betalar för denna planeringstid!! Du har det mångfalt igen. Ha så mycket underlag som möjligt framme i form av ritningar och skisser. Gå sedan igenom i detalj allt som ska göras och låt hantverkaren ge sina förslag på hur det ska göras. Skriv ner vad ni
9 svar · 2,9k läst
M
Magnus Lindberg: Ja verkligen skönt att det går åt rätt håll nån gång
62 svar · 16,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Var jag förstått tog Beijer över det som gick att använda. Synd, för här i Halmstad/Stenalyckan var det väldigt trevliga och hjälpsamma tjejer som skötte ruljansen :) Men det ser kanske likadant ut i alla köpcentra runt om i landet: Fler och fler stora affärslokaler gapar tomma med stängda dörrar och släckta lampor. Snart är väl bara Byggmax och Biltema kvar :(
23 svar · 5,0k läst
A
aedwall: Jag hade tvistat. Du kan begära ca 40 tkr och då kommer de billigt undan. Den som söker ledningsrätten är den som bekostar förrättningen. Dvs står för samtliga kostnader. Du hotar med att överklaga lantmäteriets beslut, de får i instans två betala även rättegången vare sig de vinner eller förlorar. De kommer få en ledningsrätt, men vill de inte deala så hade jag dragit det
3 svar · 1,4k läst
J
Jonazz: [citat] Jag har pratat med nätägaren, och de erbjöd sig att hjälpa till, så nog är de med på noterna. Du verkar ha en omständig nätägare.
27 svar · 7,5k läst
·
H
HEM2121: 50 är inte bara kontor utan även en ataljé. Datorer, skanner och skrivare tar mycket ström, mer än man kan ana. Gjorde flera tester, stängde ner alla maskiner och läste av, det gick år mycket mer el än man kunde tro. svar till hempularen, Man måste skilja privat och företag åt. Man kan inte blanda ihop dessa.
12 svar · 1,2k läst
C
cem77: [citat] I fjällvärlden har man ju ofta löst detta genom att låta flera tomter med parhus på ingå i en bostadsrättsförening. Det ger 4 eller fler delägare där i praktiken alla sköter var och en sitt men man sköter betalning av vatten, avlopp och sophämtning via föreningen. TS behöver alltså hitta en tomt till med ett eller två hus på för att kunna bilda en
10 svar · 3,9k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Och andra kunder (som exv. jag) som ser det arbetet undrar vad det är för dj-la klant som installerat fel uttag i ett Svenskt hem. Och skulle inte kunna tänka oss att anlita vederbörande, för om hen låter sig påverkas till dylika dumheter av en amatör vad mer kan då inte ligga på lur i vederbörandes huvud? Att man sedan kan installera både Amerikanska och Franska och vad vet
39 svar · 10,1k läst
·
pcbjorklund
pcbjorklund: KnockOnWood: Jag får ta och läsa The Purloined Letter. Det kanske kan få mig på andra tankar!;) Om andra har åsikter att komma med uppskattas dessa!
12 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.